گفتگوی ویژه

شجونی از بیت المال ذره ای برای خود هزینه نکرد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: شجونی بر خلاف آقایانی بود که تا بر مسند کار تکیه زدند، حقوقهای نجومی دریافت کردند چرا که وی ریالی به نفع خود از بیت المال برنداشت.

حجت الاسلام جعفر شجونی فومنی، متولد ۱۳۱۱ فومن، سیاستمدار باسابقه گیلانی ،عضو جامعه روحانیت مبارز، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، فعال سیاسی و زندانی در زندان های مخوف ساواک بوده است. از ۱۸ سالگی مبارزه را آغاز کرده و تا پیروزی انقلاب ۲۵ بار زندان رفته است.
حجت‌الاسلام والمسلیمن شجونی دائره‌المعارف خاطرات انقلاب و اتفاقات پیرامون انقلاب بود. وی که از ابتدای شکل‌گیری جریان انقلاب به عنوان یکی از خطبا و منبری‌های توانا در این جریان حضور داشته، تمام اتفاقات مربوط به انقلاب را به‌خوبی در خاطر داشت.
حجت‌الاسلام والمسلیمن شجونی در شانزدهم آبان ماه سال جاری به علت عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
به همین دلیل هفته نامه شما با جواد مقصودی، عضو هیات نظارت حزب مؤتلفه اسلامی و از دوستان نزدیک مرحوم شجونی گفتگویی را انجام داده که متن گفتگو به شرح زیر است

.
**
از چه سالی مرحوم حجت اسلام شجونی را می شناسید؟

آشنایی من با مرحوم شجونی به سال 1330 بر می گردد.

**
شخصیت ایشان را در این مدت آشنایی چگونه دیدید؟
مرحوم شجونی شخصیت فوق العاده ای داشت و از ابتدای جوانی در خط ولایت و اسلام ناب محمدی (ص) حرکت می کرد و اکنون نیز که فرماندهی سکان ولایت در اختیار مقام معظم رهبری است ایشان هیچ گاه از مسیر و اهداف ولایت فاصله نگرفت و همواره به دنبال اجرای منویات مقام عظمای ولایت بود.
آن مرحوم همواره به مقام معظم رهبری و امام (ره) خاضعانه ایمان و اعتقاد داشتند و در هر مکانی از ایشان دفاع می‏ کردند.
شجونی بر خلاف آقایانی بود که تا بر مسند کار تکیه زدند، حقوقهای نجومی دریافت کردند چراکه وی ریالی به نفع خود از بیت المال برنداشت.


**
رفتار مرحوم شجونی در برخود با منافقین چگونه بود؟
مرحوم شجونی همانگونه که در مقابل رژیم ستم شاهی ایستادگی کردند در مقابل منافقین و افرادی که منحرف شده بودند می ایستادند و با صراحت و بدون هیچ ترسی حرف خود را در مقابل این افراد بازگو می کرد.


***
منبرهای مرحوم شجونی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرحوم شجونی در منبرهای خود همواره تلاش می کرد مردم را آگاه کند و مطالب خود را با خوش مشربی بیان می کرد که مورد علاقه عامه مردم بود.


***
آیا در جلسات و منبر‏های شجونی شرکت می کردید؟
من در جلسات مرحوم شجونی از قبل از انقلاب شرکت می کردم چرا که مبنرهایش را آگاهی بخش می دانستم، وی در منبرهای خود با صراحت حرف می زد و از هیچ فرد و گروهی واهمه نداشت ، همیشه حق را بیان می کرد و بدون ترس و واهمه نظام فساد گون رژیم پهلوی را بر همگان معرفی و شاه را رسوا میکرد.
شجونی به قدری با صلابت بود که از هیچ رئیس کلانتری هراس نداشت ، در زمان زندگی شجونی در قبل از انقلاب رئیس کلانتری به نام مصطفوی وجود داشت که در تشیح جنازه ای خیلی به ایشان توهین کرد و در نهایت خدا این رئیس کلانتری را ذلیل و خوار کرد.
فردی بود که در میادین مبازره با شاه و ایادیش تمام عیار وارد میشد که این امر باعث شد تا به دستور شاه بارها و بارها از سوی ساواک بازداشت و به زندان برود.اما شجونی مرد مبارزی بود که این بگیر و ببندها اثری بر وی نمی کرد چرا که شجونی از تطمیع، تهدیدها هراسی نداشت.


****
مقام معظم رهبری در پیام درگذشت شجونی از شوخ طبعیهای وی سخن به میان آورده است ایشان در شوخ طبعی چگونه بودند؟
مطالب شجونی در منبرهایش در قبل از انقلاب واضح است که تماما مطالب دینی و آگاهی بخشی بود. شجونی بخاطر این که در بیاناتش از مسائل فکایی بهره میگرفت لبخند بر روی لبان همه نمایان می‏شد و منبرهای شجونی منبرهای خشکی نبود.
شجونی بر بالای منبر به گونه ای مطالب را هنرمندانه بیان می کرد که مستمعین با علاقه پای صحبت های وی می نشستند و اکثر منبرهای شجونی شلوغ و پر جمعیت بود.
و اگر کسی متوجه میشد که مرحوم شجونی در مسجدی منبر دارد برای استماع صحبتهای وی به هر طریقی خود را به پای منبر وی میرساند.


**
خاطره ای از شجونی دارید که بیان کنید؟
در برخی جلسات حزب مؤتلفه اسلامی فردی حضور داشت که به نظرمن ایشان از منحرفین بودند و در زمان فتنه 88 هیچ اعتراض و مطلبی را علیه فتنه بیان نکرده بودند شجونی در مقابل این فرد ایستاد و ایشان را مأیوس کرد چراکه این فرد به زعم خودش فکر میکرد میتواند دیگران را از مسیر اصلی نظام که خط ولایت و رهبری است دور سازد.

یادم هست که مرحوم شجونی در منبری بیان می‏کردند که این افرادی که خیال می کند اگربا آمریکا کنار بیایند تمام مسائل و مشکلات نظام و ملت بر طرف میشود و معقتدند میبایست دست تسلیم در قبال آمریکا بلند کنیم ولی نمی دانم چرا یادشان رفته که محمد رضا شاه نیز به تمام معنا دست خود را در مقابل آمریکا بالا کرده بود اما در آخر سر مملکت چه آوردند تنها مملکت ما را عقب افتاده کردند و هیچ کار مفیدی برای ملت انجام ندادند و هر آنچه می توانستند و میخواستند غارت کردند بردند.
حالا این آقایان بیان می‏کنند که با آمریکا چکار کردهاید که آمریکا ایران را تحریم کرده است و شجونی در پاسخ به این سوال گفت: چرا از ما سوال میکنند؟ باید از آمریکا سوال کرد که مگر ایرانیان چکار کردهاند که ایران را تحریم اقتصادی کرد؟ غیر از این که می خواهند مستقل زندگی کنند زیر بار زور ظلم و ستمکاری شما نروند در مسأله انرژی هستهای نیز همه چیز را از ما گرفتید اما باز اوبامای ملعون تحریمهای گذشته را امضا کرده است اما برخی دل خود را خوش می کنند و می‏گویند آمریکا یک کارهایی کرده است خوب بیایند بگویند آمریکا چه اقداماتی انجام داده است.


**
حرف آخر!
مرحوم شجونی کسی بود که هیچ رودربایستی با هیچ کسی نداشت و تنها حقایق را برای مردم بیان میکرد.

https://shoma-weekly.ir/JBR2s9