گفتگوی ویژه

«سیاسی‌زدگی مجلس» کشور را به عقب خواهد برد

در بین خانم‌های منتخب که 14 نفر هستند رزومه‌شان تحصیلات دانشگاهی است. این کم‌بودن تجربه از طرفی با ساختار اجرایی کشور آشنا نیستند از طرف دیگر و از آن مهم‌تر اگر بخواهند به دعواهای سیاسی و حزبی هم بپردازند دقیقا کشور را رو به عقب خواهد برد. بنابراین فکر می‌کنم که تمام این اختلافات و تمام این اختلاف سلیقه‌ها به کنار گذاشته شود و باید به وظایف مجلس که در مقدمه عرض کردم، با تعاملی که باید با دیگران نمایندگان داشته باشند، بپردازند.
امیر زینلی به‌زعم برخی از کارشناسان مغرض، اصولگرایان پس از انتخابات مجلس دیگر انسجام نخواهند یافت و جناح مقابل فکر می‌کند که تصور پیروزی در انتخابات مجلس را می‌تواند در انتخابات سال 96 هم دنبال کند. حالا باید دید اصولگرایان چه اهدافی برای آینده دارند و چه مسیری را برای ادامه راه انتخاب خواهند کرد؟ مسیری که تا انتخابات ریاست جمهوری که چندان فرصتی هم نمانده، دشوار می‌نماید. با فاطمه رهبر نماینده فعلی مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده‌ایم.

***

معمولا نمایندگان تهران، نمایندگان مهم و تأثیرگذاری در مجلس هستند که در این انتخابات همه از فهرست اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. در چهار سال آینده اصولگرایان باید چطور با بقیه نمایندگان تعامل کنند؟

نکته اول آنکه برخلاف آنچه گفته می‌شود تعداد منتخبین اصولگرا در همین مرحله اول بیشتر از تعداد اصلاح‌طلبان یا مستقلین است و طبیعتا همه مجلس نمایندگان تهران نیستند. نمایندگان تهران هم زمانی در این دوره یا هر دوره دیگری مهم هستند و زمانی مؤثر و تأثیرگذار خواهند بود که واقعا درجهت اهداف نظام حرکت کنند؛ چراکه در دوره ششم نمایندگان تهران را دیدیم، در دوره اول شورای شهر تهران، آنجا هم دیدیم که چقدر اختلاف داشتند حتی در اواخر دوره شورای شهر تهران به خاطر تنش‌ها و اختلافات جناحی و سیاسی که در آن وجود داشت، تعطیل شده بود. بنابراین تأکید اهمیت کار نمایندگان تهران به دلیل اینکه تهران هم پایتخت است و نمایندگان آن هم شاخص هستند به نوع عملکرد آنها بر می‌گردد. اگر قرار باشد که عملکرد نمایندگان سیاسی باشد و دنبال جهت‌های سیاسی یا مانند دوره ششم براندازی نظام یا در ایستادگی در مقابل رهبری باشد، قطعا اهمیتی ندارند که هیچ، روی خط قرمز هم حرکت کرده‌اند و طبیعتا مخالف نظام هستند و از طرف مردم طرد می‌شوند. چنانچه واقعا نمایندگان در جهت اهداف نظام حرکت کنند قطعا نمایندگان مؤثری خواهند بود و فرقی ندارد که این نماینده از طرف تهران یا از دورافتاده‌ترین نقطه کشور بیاید. به نظر می‌رسد انتخابات تمام شده است؛ اما بحث ارائه برنامه‌هایشان هست و شعارهایی که دادند و باید آن شعارها به برنامه تبدیل شود و برنامه‌هایی که اگر در جایگاه مجلس است بخواهیم تقسیم کنیم، با توجه به اینکه مجلس نهاد قانون‌گذاری و نظارت است باید در همین دو موضوع خلاصه شود. بحث قانون‌گذاری با توجه به اهداف بالادستی و توصیه‌هایی که در وصیت‌نامه حضرت امام راحل وجود داشته است یا سیاست‌های اصلاحی و هدایتی که مقام معظم رهبری در سطوح مختلف بیان و تعیین فرمودند و همچنین در مسائل اقتصادی و پایین دستی که بیاییم، برنامه‌های پنج ساله که بعد از آن هم قوانین بودجه‌ای هر سال است. در شرایطی که ملاحظه می‌فرمایید با تأخیر آغاز شد و در موعد مقرر خود به مجلس ارائه نشده است، این طور که پیش برویم اولین کار مجلس بعدی تصویب برنامه ششم توسعه است که در مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل داخلی و سیاست‌های خارجی و موضوع علم و فناوری و همین طور بعد دوم مجلس که بحث نظارت است که باید در مجلس دهم همه این موضاعات رسیدگی شود و از همه مهم‌تر چون در زمان پس از برجام هستیم موضوع اقتصاد و قانون توسعه که فصل‌الخطاب این سیاست‌های اسلامی از طرف مقام معظم رهبری است باید اهتمام ویژه‌ای به این موضوع شود. تصمیم‌هایی در مقابله با مفاسد اقتصادی گرفته شود. همین‌طور به معیشت و زندگی اقشار مختلف، اقشار متوسط و کم درآمد توجه شود. طبیعتا با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد این مشکلات رو به افزایش و فشار بر اقشار محروم است. این نکته در شرایط پس از برجام که شاهد آن هستیم و در همین چند ماه اخیر کمپانی‌ها و تجار خارجی نوبت‌دهی کرده‌اند برای اینکه بتوانند به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و جای پای خود را محکم نمایند، باید این را به سمت ایجاد زمینه و فضا برای صنعت و تولید کالاهای خود سوق دهیم. حتی حمایت بخش خصوصی در کشور که قطعا آن سیاست‌های اصل 44 قانون توسعه باید رعایت شود و تصدی دولت در امور را ما شاهد باشیم که بخش خصوصی در پیشرفت اقتصادی تلاش‌هایی داشته باشد.

شاید این جناح‌بندی و اصلاح‌طلبی در مجلس دهم جای تعامل را بگیرد. این تحلیلی است که با توجه به آرایش جدید مجلس به دست می‌آید. نظر شما چیست؟

اگر واقعا بیاییم جایگاه مجلس را بشناسیم که مجلس بحث نظارت و قانون‌گذاری دارد، ما چه برنامه‌هایی برای آینده داریم و در کجای تاریخ قرار گرفته‌ایم، قطعا از حرکت‌هایی که هرگونه شبه‌ای در جهت ایجاد اینکه نمایندگان چه در تهران چه در شهرستان‌ها، چه اصولگرایی و چه غیر اصولگرایی این تخاصم‌ها و جدل‌ها و حرکت‌های جناحی و سیاسی که دنبال منافع حزبی و گروهی خود هستند باید کاهش پیدا کند. الان کشور در شرایط بسیار حساسی است و مقام معظم رهبری نفوذ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را مطرح کردند که چنان چه نمایندگان به‌عنوان مسئولین درجه اول کشور از این موضوع غافل شوند و به دعواهای جناحی و سیاسی بپردازند قطعا کشور خسارت‌های جدی خواهد خورد. همان‌طور که عرض کردم اول باید جایگاه مجلس شناخته شود. الان در رزومه‌هایی که بررسی می‌کردم که چه کسانی به مجلس وارد شده‌اند، بعضی افراد هیچ سابقه‌ای ندارند. در بین خانم‌های منتخب که 14 نفر هستند رزومه‌شان تحصیلات دانشگاهی است. این کم‌بودن تجربه از طرفی با ساختار اجرایی کشور آشنا نیستند از طرف دیگر و از آن مهم‌تر اگر بخواهند به دعواهای سیاسی و حزبی هم بپردازند دقیقا کشور را رو به عقب خواهد برد. بنابراین فکر می‌کنم که تمام این اختلافات و تمام این اختلاف سلیقه‌ها به کنار گذاشته شود و باید به وظایف مجلس که در مقدمه عرض کردم، با تعاملی که باید با دیگران نمایندگان داشته باشند، بپردازند.

حالا که اصولگرایان اکثریت جدی مجلس در اختیارشان نیست، چگونه باید از ارزش‌های خود دفاع کنند؟ از طرفی شاید جناح مقابل بخواهد کارهایی در مجلس انجام دهد که ارزش‌ها زیر سؤال برود. کما اینکه در مصاحبه‌های فعلی نمایندگان تازه به مجلس راه یافته این نکته را مشاهده می‌کنیم.

مصاحبه‌هایی که توسط منتخبین مردم صورت گرفت در شأن یک مسئول ارشد نظام نیست که در خیلی از مسائل بخواهد این گونه بحث موضوع عفاف و حجاب و اینها را مطرح کند. طبیعتا اگر این موضوع در مجلس بعدی تکرار شود واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت که به نوعی تکلیف شرعی هست که در مقابل اینگونه اظهارنظرها مقابله‌هایی صورت گیرد. در هر صورت فکر می‌کنم با توجه به تجربه‌ای که وجود دارد و مطالبی که بیان شده است؛ ضمن تبریکی که به ایشان می‌گوییم باید از این فرصت کمال استفاده را درجهت تحقق شعارها و تحقق اهداف نظام ببرند؛ ولی متأسفانه چیزهایی را دیدیم که کأنه می‌خواهند حریف بطلبند یعنی هنوز نیامده بخواهند سر ناسازگاری داشته باشند و قطعا از آن طرف اصولگرایان پاسخ‌هایی را خواهند داشت و نه‌تنها نمایندگان بلکه اقشار مختلف در جامعه هم نسبت‌به این مسائل واکنش نشان خواهند داد. ان‌شاالله به اینجا نخواهد رسید و با این گروه‌ها که حالا تعریف شما هست یک خط مشی منطقی پیش رو خواهد بود که این چالش‌ها و دعواهای سیاسی به حداقل برسد.

اصولگرایان فارغ از بحث مجلس چه طور انسجام خود را برای ادامه مسیر و انتخابات‌های آینده باید حفظ نمایند؟

ما شرایط خوبی را در این مدت به دست آوردیم. به نظر می‌رسد اینکه اصولگرایان با همه سلایق توانستند گرد هم بیایند و این وحدت و انسجام را محقق کنند دستاورد بسیار جدیدی در انتخابات بوده است. قطعا باید موضوع مورد توجه مراکز پژوهشی قرار بگیرد و اگر آسیب‌هایی متوجه این حرکت است شناسایی و رفع شود و اگر نقاط قوتی است باید آنها تقویت شوند. ان‌شاالله ما بتوانیم آن گفتمان اصولگرایان و گفتمان وحدت و گفتمان خود را با گفتمان مقام معظم رهبری و گفتمان نظام جمهوری اسلامی همانطور که الان هم این گفتمان به هم نزدیک است، منطبق‌تر کنیم و ان‌شاالله این وحدت رویه را تقویت کنیم حالا چه در رابطه با بحث انتخابات آتی که کوچک‌ترین توقعی از وحدت اصولگرایی بوده است در جهت تحقق اهداف نظام بهره‌برداری کنیم. از تخصص‌های مختلف در مسائل گوناگون می‌توانیم در جهت پیش‌برد اهداف نظام از این وحدت بهره‌مند شویم.

https://shoma-weekly.ir/ASWRn4