گفتگوی ویژه

سودجویان سعی به وامدار کردن نامزدها دارند/ خادمی ملت با صرف هزینه های هنگفت سازگار نیست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: صدا و سیما فرصت مناسبی را در اختیار مردم هم قرار داده تا با دیدگاه های نامزدهای مختلف آشنا شوند و بتوانند در این عرصه تصمیم درستی بگیرند.
سمیه عظیمی- مقام معظم رهبری روز گذشته در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) تأکید کردند: مردم درخصوص نحوه تبلیغات داوطلبان و همچنین نحوه هزینه ها و ریخت و پاش ها قضاوت خواهند کرد و کسانی که برای تبلیغات انتخابات، از بیت المال یا پول مشتَبه به حرامِ برخی افراد دیگر استفاده کنند، نخواهند توانست اطمینان مردم را به سوی خود جلب کنند.
برای واکاوی سخنان مقام معظم رهبری با حجت الاسلام محمدحسن ذاکری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم.

•    سخنان رهبر معظم انقلاب درباره هزینه های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری حاوی نکات مهمی بود؛ به نظر شما نامزدها برای تبلیغات خود باید چه برنامه هایی را اجرا کنند تا با منویات رهبری هماهنگ باشد؟
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی های مطلوبی برای انعکاس نظرات کاندیداها و بیان دیدگاه های ایشان ایجاد شده است.
این امکان، فرصت مناسبی را در اختیار مردم هم قرار داده تا با دیدگاه های نامزدهای مختلف آشنا شوند و بتوانند در این عرصه تصمیم درستی بگیرند.
همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند که قرار است مقدرات اجرایی 4 سال کشور در دست دولت قرار بگیرد باید مردم انتخاب درستی داشته باشند و اصلح را انتخاب کنند.
با حضور پررنگ صدا و سیما و وقت مناسبی که در اختیار نامزدها قرار داده پرداختن به امور تبلیغی که هزینه های هنگفتی را هم در بر دارد کاری بیهوده به نظر می رسد.
چراکه عرصه انتخابات ریاست جمهوری عرصه ای متفاوت از شوراها و مجلس است، در انتخابات ریاست جمهوری عرصه کشوری است و وقتی کاندیدایی می خواهد هزینه کند باید گستره ایران پهناور را در نظر بگیرد و برای کل کشور کار تبلیغاتی انجام دهد.
طبیعی است که در این صورت، تبلیغات هزینه های سنگینی در بر دارد اما باحضور پررنگ صدا و سیما، کاندیداها بی نیاز از این  مساله هستند.
به شرطی که آنها این موضوع را درک کنند و بدانند که نیازی به تهیه وسایل تبلیغی همچون بروشور و پوستر ندارند.
در حال حاضر صدا و سیما به صورت جدی وارد عرصه شده و این حضور به دلیل اینکه حتی روستاهای کشور هم به برنامه های آن دسترسی دارند کاملا پررنگ است.
لذا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث تبلیغات نامزدها نباید اسراف دیده شود.

•    نکته قابل توجه این است که منابع تبلیغی هر چند محدود باید شفاف و روشن باشد.
البته تبلیغات برای انتخابات امری طبیعی است اما درحدی که معمول و منطقی باشد، نامزدها باید توجه داشته باشند که منابع تبلیغاتی آنها از منابع حلال و مشروع تامین شود، ضمن اینکه از اسراف نیز دوری کنند.
کاندیداها باید بدانند که اگر دستی به بیت المال دارند نباید از این منابع در جهت هزینه های تبلیغی استفاده کنند، طبیعی است که در زمان انتخابات افراد سودجو به نامزدها مراجعه می کنند و سعی دارند به وسیله وامدار کردن آنها به سهم خواهی بپردازند.

•    قطعا توجه به این مسائل نیازمند هوشیاری نامزدها است.
بله؛ این مساله تیزبینی و هوشیاری نامزدها را می طلبد که در دام این افراد نیفتند. کسی که می خواهد خادم ملت باشد باید خود را در قلوب مردم جای دهد، و این مساله با هزینه های سنگینی که صرف تبلیغات انتخاباتی می شود حاصل نخواهد شد؛ مردم به دنبال صداقت و همدلی هستند.
مردم ما نشان داده اند که بصیرت خود را همواره به گونه ای به رخ عالمیان کشیده اند که اگر کسی بخواهد هزینه سنگینی را صرف امور تبلیغاتی خود کند باعث دوری از مردم خواهد شد.
کاندیداها باید دقت کنند در شرایطی که مردم ما در شرایط کنونی در تنگناهای بسیاری مثل مسائل اقتصادی قرار دارند و فشارهای زیادی به آنها تحمیل شده نباید هزینه های کلانی صرف تبلیغات داشته باشند.
مردم در حال حاضر برخی از نیازهای اساسی خود را نیز نمی توانند تامین کنند و اگر مشاهده کنند که کاندیدایی هزینه های گزافی را صرف امور تبلیغی خود می کند قطعا از وی رویگردان خواهند شد.
پیشنهاد می کنم که اگر پولی قرار است هزینه شود در اختیار کسانی قرار بگیرد که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.


https://shoma-weekly.ir/uHK8NC