گفتگوی ویژه

سلب مسئولیت زیبنده مسئولین نظام ما نیست

غربی ها دنبال اثبات نقض حقوق بشر در ایران هستند. به همین دلیل هم هست که نمایندگان پارلمان اروپا با اصحاب فتنه در خاک ایران و در سفارت یونان دیدار می کنند و جایزه ای برای فعالیتهای حقوق بشری به آن ها اهدا می کنند

زین العابدین امیری - پیش بینی رهبر معظم انقلاب در باره رفتار غربی ها با توافقنامه ژنو درست از آب در آمد و و حالا آمریکا دوباره صحبت از تحریم و تشدید تحریم های قبل می کند. اما حالا که مذاکرات راجع به انرژی هسته ای آن طور که آمریکا می خواست ادامه پیدا نکرد، بهانه های دیگری جور شده تا فشار بر ایران از طریق تحریم ها زیاد شود. بر این اساس غربی ها دنبال اثبات نقض حقوق بشر در ایران هستند. به همین دلیل هم هست که نمایندگان پارلمان اروپا با اصحاب فتنه در خاک ایران و در سفارت یونان دیدار می کنند و جایزه ای برای فعالیتهای حقوق بشری به آن ها اهدا می کنند. بماند که آن دو صحابه فتنه هم با هیجان زدگی کامل از این حرکت استقبال کرده و آن چنان خوش حال می شوند که دست در دست اروپایی ها عکس یادگاری می گیرند. بهانه دیگر آمریکایی ها و غرب برای فشار بر ایران هم حمایت ایران از سوریه و لبنان است. در مورد این فشار ها با حجت الاسلام والمسلمین ذاکری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو نشسته ایم.

***

به نظر میرسد حالا که موضوع تحریمها بر اساس انرژی هستهای پیش نرفت، امریکا به دنبال آن است که فشارهای دیگری بر ایران بیاورد. یکی از این دست آویز ها که به وسیله آن قرار است به ایران فشار بیاورند حقوق بشر است. بنا بر این گویا فشار ها بر ایران پایانی ندارد.

به هر حال دشمنی امریکا با ملت ایران یک دشمنی دیرینه است. این دشمنی ها با کودتای ننگین 28 مرداد 1332 آغاز شد و دست آشکار آمریکا در دستاندازی به منافع ملی کشور ما بروز و ظهور یافت. تا الان هم پرونده سیاه دشمنی امریکا با ملت ایران پروندهای سراسر از این خباثتهاست.

به هر حال ما از دشمن انتظار دوستی نداریم و رفتار او قابل پیشبینی است. مطالبی که مقام معظم رهبری «حفظهالله» نسبت به امریکا بیان فرمودند که پشت این لبخندها و زیر این دستکش مخملین دست های چدنی نهفته است، همان خوی استکبار و تجاوزگرانه امریکاست. اگر از طریقی موفق نشوند به ملت ما آسیبی وارد کنند، طرق و راههای دیگر را دنبال خواهند کرد. اینها با اصل نظام ما مشکل دارند. نظامی که مبتنی بر ولایت فقیه و استکبارستیزی است و الان بینی امریکا را در عرصه بینالملل بهویژه در منطقه به خاک مالیده و حالا به عنوان یک قدرت بزرگ منطقهای خاری در چشم امریکاییها شده است.

حقوق بشر در ایران از نظر غربی ها زیر سئوال است. همه جای دنیا حقوق بشر رابطه بسیار عمیقی با حقوق شهروندی دارد. هم اکنون شاهد آن هستیم که مجموعه قوانینی به نام حقوق شهروندی در حال تدوین است که مطلعان میگویند به نفع اقلیتهای مذهبی بهخصوص بهاییهاست. چه توصیهای برای مقابله با حقوق بشر غربی دارید؟

حقوق بشری که در غرب مطرح است با مبانی اسلامی ما در تعارض است و معتقدیم حقوق اصلی بشر را اسلام تدبیر کرده و دینمداری مردم جامعه ما و حقوقی که مبتنی بر آموزههای دینی است، بهویژه تشیع که به هر حال منابع عظیم ما در کتبی که از روایات اهلبیت(ع) به ما رسیده، سرشار از این حقوق بشر است که حقوق حقیقی هم همینهاست. نه آنچه که غرب به آنها تظاهر میکند. میبینید بیشترین نقض حقوق بشر در غرب و امریکا رخ میدهد. این یک بهانه سیاسی برای مقابله با مردم ماست. این کاملاً مشخص است و لذا نباید به درخواست آنها تن بدهیم و بهگونهای حرکت کنیم که بخواهیم آن حقوق بشر را در جامعه خودمان اعمال کنیم. ما بایستی بر اساس موازین شرعی و دینی عمل کنیم. البته نواقصی وجود دارند که از ما و مسئولین ماست که باید رفع شوند و حقوقی که اسلام تعیین کرده است، در جامعه جاری و ساری باشد.

این که در خصوص حقوق شهروندی دارد اقدامی میشود، اصل کار خوب است مشروط بر این که طبق موازین شرعی و دینی هماهنگ با مطالبات ولی فقیه و نظر علمای ما باشد. نگران هم نیستیم چون نهادی مثل شورای نگهبان قانون اساسی در کشور وجود دارد که نهایتاً کلیه قوانین را با شرع و قانون تطبیق میدهد. این فقها و حقوقدانهای ارزشمندی که با آنها آشنایی داریم، ذرهای از موازین شرعی، دینی و قانونی کوتاه نخواهند آمد.

در راستای همین موضوع هیئت اروپایی که در ایران حضور یافت، سال گذشته هم درخواست کرده بود ملاقات های خارج از عرف دیپلماتیک داشته باشد، اما چون اجازه ندادند، سفرشان را لغو کردند. چطور است که امسال اجازه پیدا میکنند بیایند و به اهدافشان هم میرسند و ملاقاتهایی هم با اصحاب فتنه انجام می دهند؟

جواب این سئوال را باید وزارت امور خارجه ما که مسئول این امور و سفر هیئتهای خارجی به کشور هست، بدهد و در این خصوص روشنگری صورت بگیرد، هر چند اینها مهمان پارلمان ما بودند و مطالبی که از آقای جلالی مطالعه کردم، این بود که ایشان هم اظهار بیاطلاعی کرده بود.

بله، مجلس در جریان نبوده است.

طبیعی است مسئول مستقیمی که نظارت بر این امور جزو وظایف اوست، وزارت خارجه است که باید توضیح بدهد. این که نمیشود هیئتی وارد ایران شود و نه دعوتکننده خبر داشته باشد و نه کسی که مسئول مستقیم هویت این گروهها هست مطلع باشد. به هر حال این که هر کسی از خود سلب مسئولیت کند زیبنده مسئولین نظام ما نیست و باید صراحتاً مشخص شود، چون خط قرمز ما اهل فتنه هستند. کسانی که فتنهگری کردند، با فتنه همراه بودند و در دادگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی محکوم به فتنه هستند. حالا ما بخواهیم راه را باز کنیم که از اینها چهرههای قهرمان ساخته شود. اروپا هم نشان داده است که به دنبال قهرمانسازی از چهرههایی است که با نظام مخالفت دارند و مستقیماً با نظام ما درگیرند و حالا آیا ما باید زمینه را فراهم کنیم که اینها هر جولانی که دلشان میخواهد در کشور ما بدهند؟

فکر میکنید واقعاً کارشکنی در کارها بوده یا کسانی به شکل عمدی از داخل اقداماتی کرده اند که این هیأت توانسته به اهدافش در ایران برسد؟

اظهارات مجلس و وزارت خارجه ما نشان میدهد یک جریان سومی این دیدگاه را هدایت میکند. ظاهر امر این را نشان میدهد. به هر حال دستگاههای اطلاعاتی ما باید در این زمینه توضیح بدهند و از مسئولین ذیربط بخواهند خط قرمزها را رعایت کنند.

هدف این هیئت از ملاقات با فعالان فتنه چه بوده و چرا مستقیماً حرفهای سیاستمداران ایران را نشنیده اند؟

اینها به دنبال قهرمانسازی از چهرههای مخالف نظام هستند. رویه غرب هم همین طور است و حکومتهای مستقل و آزادیخواه بهویژه در مورد نظام مقدس جمهوری اسلامی سالهاست نشان دادهاند چهرههای مخالف و معاند نظام و کسانی را که حتی دستشان آلوده به خون ملت مظلوم ماست، در دامن خود پناه میدهند و از لیست تروریستها خارج میکنند. در مورد حقوق بشر هم نشان دادهاند هر کس مخالفتش با نظام ما بیشتر باشد، محبوبتر است. هم تقویت روحی و مالی این جور افراد را در دستور کار خود دارند که جوایز مختلفی که در طول سال در اروپا به اینها داده میشود، مجرا و آبشخوری برای کسانی است که میخواهند سر این سفره بنشینند و ارتزاق کنند.

فشار دیگری که غرب میخواهد به ایران بیاورد بابت حمایت از سوریه و لبنان و منتسب کردن ایران به تروریستهاست که سوریه و لبنان را هم جزو آنها حساب میکند. نظر شما در این باره چیست و چگونه میتوانیم این فشار را برداریم؟

همان طور که در اول عرایضم گفتم تا وقتی که بر اصول و مبانیمان پافشاری میکنیم، فشار امریکا و غرب بر ما هست و این فشار از سوی لابی صهیونیستی است که همچنان فعال است: «وَ لَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»(1) اینها هیچ موقع از ما راضی نمیشوند، ما هم هیچ موقع از اینها تبعیت نمیکنیم و طبیعی است این مخالفتها و معاندتها هست و خواهد بود، اما این طور نیست که کوتاه بیاییم. با صراحت اعلام میکنیم، رهبر ما با صراحت اعلام میکنند، مسئولین ما با صراحت اعلام کردهاند که از مقاومت و همچنین نظام سوریه حمایت میکنیم و به آنها کمک خواهیم کرد، اما این که بگویند ما مستقیماً در سوریه نقشآفرینی میکنیم، ارتش، مردم و بسیج مردمی سوریه نشان داد خودش توانایی دارد و میتواند از حقوق، منافع و وطنش دفاع کند و نیازی نیست ما دخالت مستقیم داشته باشیم، اما این که آیا حمایت میکنیم، بله حمایت میکنیم. چگونه است که برخی از دول منطقه به سوریه تروریست صادر و حمایت مالی میکنند و یقیناً سلاح شیمیایی در اختیار آنها قرار میدهند. به هر حال چشم بستن بر اموری که نزد ملتهای دنیا روشن و مشخص شده، غیرممکن است و همه مردم دنیا هم بهخوبی این نکته را فهمیدهاند که کسانی که خودشان دخیل هستند، دیگران را متهم میکنند.

پینوشت:

(1) قرآن کریم، سوره بقره، آیه 120.

https://shoma-weekly.ir/eAMyas