گفتگوی ویژه

سخنان رئیس‌جمهور دخالت در قوه مقننه است

باید رئیس جمهور در انتخابات بی‌طرف باشد. به هیچ جناحی تمایل نداشته باشد. وظایف شورای نگهبان هم مشخص است و آنها وظایف خود را انجام می‌دهند.
امیر زینلی - جوسازی‌هایی که چه قبل و چه بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، علیه شورای نگهبان به راه افتاد، نگرانی‌هایی در دل اهالی انقلاب انداخت که نکند اتفاقاتی مانند مجلس ششم، در راه است تا جایی که بخواهند مانند آن دوره، رئیس جمهور را جلو بیندازند و فشارها را آغاز کنند. با ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

***

این روز ها شاهد حملات متعدد به شورای نگهبان به واسطه رد صلاحیت ها هستیم، آیا این حملات واقعا از روی دلسوزی برای نظام است ؟

خیر ، بیشتر این حملات از سوی اصلاح‌طلبان است که بی‌دلیل تعداد زیادی ثبت‌نام کرده‌اند، عناصری که صلاحیت ندارند و واقعا هم یک دردسر بزرگی برای شورای نگهبان و دست اندرکاران انتخابات ایجاد کرده‌اند.

چطور است که الان رئیس‌جمهور وسط میدان آمده است و از این جریان دفاع می‌کند؟

نباید ایشان دفاع کند و نباید رئیس‌جمهور در مورد انتخابات دخالتی انجام دهد. شورای نگهبان یک سری مسائل و وظایف قانونی دارد که به آن عمل می‌کند. آنها که احراز صلاحیت نشده‌اند تعداد زیادی هستند، عناصری ثبت‌نام کرده‌اند که اینها را کسی نمی‌شناسد. اینها صلاحیت ندارند. مگر ما چه تعداد نماینده می‌خواهیم؟ شورای نگهبان تابع این جوسازی‌ها نیست و کار خود را انجام می‌دهد.

اینکه شورای نگهبان تابع این جوسازی‌ها نخواهد شد حتما حقیقت است؛ ولی در قانون اساسی داریم که قوا نباید در کار هم دخالت نمایند.

درست است. هیچ یک از قوا حق دخالت ندارند. شورای نگهبان زیر نظر مقام معظم رهبری است اختیاراتی هم دارند و به وظایفشان عمل می‌کنند. دیگران هم نباید جوسازی کنند. این تعداد زیادی که ثبت‌نام کرده‌اند به جز اینکه برای دست‌اندرکاران انتخابات مزاحمت درست کنند، چیز دیگری نیست.

می‌توان این صحبت‌هایی را که آقای رئیس‌جمهور کردند دخالت در قوه مقننه به حساب آورد؟

به یک شکلی بله. چه لزومی دارد که رئیس جمهور برای احراز صلاحیت آنها دخالت نمایند؟ درست می‌گویند وقتی یک شخصی را نمی‌شناسند باید بیاید صلاحیتش را احراز نماید. تعدادشان یکی دوتا نیست، زیاد هستند. چندین برابر ثبت‌نام کرده‌اند. مگر شورای نگهبان می‌تواند به دنبال یکی یکی اینها راه بیفتد؟ آنها باید خود بیایند و احراز صلاحیت کنند.

این‌گونه صحبت‌کردن و دفاع‌کردن از طرف مقابل چه نفعی برای آقای روحانی دارد؟

نمی‌دانم! به واقع باید رئیس جمهور در انتخابات بی‌طرف باشد. به هیچ جناحی تمایل نداشته باشد. وظایف شورای نگهبان هم مشخص است و آنها وظایف خود را انجام می‌دهند.

رییس جمهور به به نظر میرسد به نوعی نگران رد صلاحیت شدگان هستند، آیا این نگرانی بجا است؟

خیر، ایشان نمی‌توانند وکیل مدافع این همه افراد که ثبت‌نام کرده‌اند باشند و البته می‌دانید بعضی کشورها یک قانونی دارند که هرکس می‌خواهد کاندید شود، مبلغ قابل توجهی باید به حساب بریزد تا هرکسی نتواند کاندید شود. افرادی ثبت‌نام کرده‌اند که اینها چند فقره محکومیت دارند یا اعتیاد به مواد مخدر. مگر می‌شود کسی از اینها دفاع کند؟

برخی از نمایندگان فعلی کارنامه درخشانی ندارند و شاید بیشتر به تبلیغات برای خود پرداختند آیا این افراد می توانند مجدد اعتماد مردم را جلب کنند؟

بعضی از نمایندگان خیلی صالح نبودند یا می‌دانید یک نماینده از هر شهر کوچکی از ایران هم که انتخاب شود نماینده همه کشور است. اینکه یک نماینده از یک جناح یا یک شهر خاصی حمایت نماید، کار غلطی است. نماینده وقتی انتخاب شد مربوط به کل کشور ایران است و باید مسیر و حرکتش را به مصالح کل نظام جمهوری اسلامی تدوین و تنظیم کند.مردم به این موضوع باید توجه کنند.

فکر می‌کنید احراز صلاحیت به نام‌های پر آوازه افراد مربوط است یا باید عملکرد ایشان را دید؟

به عملکرد اشخاص برمی‌گردد. اگر براساس عملکردشان صلاحیت ندارند باید رد شوند. دلیلی ندارد، وحی مُنزل که نیست. ممکن است شخصی انتخاب شده باشد و تغییر موضع دهد. امام فرمودند وضع حال افراد را باید در نظر گرفت.

چرا بیشتر در انتخابات افرادی که بیشتر زمینه اصلاح طلبی دارند به دنبال هجمه و حاشیه سازی هستند؟

خوب کار آنها این است. عناصری که خیلی به نظام معتقد نیستند و وابسته به اجانب هستند اینها جز جوسازی نمی‌توانند کار دیگری کنند. با آن حرکات قبیحی که اینها در سال 88 کردند و آن کارهایی که انجام دادند واقعا شرم‌آور است که بخواهد کسی از اینها دفاع کند.

برخی از مقامات استانی نیز در ماجرای حمایت از ردصلاحیت شدگان بسیار فعال بودند؛ این موضوع به انتخابات ضربه نمی زند؟

توصیه‌ ما به همه مسئولین نظام این است که اجازه دهند شورای نگهبان کار خود را انجام دهد. مسئولین انتخابات درباره صلاحیت افراد دقت کنند چون شوخی نیست، آینده برای کشور خیلی مهم است. عناصری باید انتخاب شوند که بتوانند کشور را پیش ببرند نه افراد بی‌تفاوت و بی‌خاصیت. اجازه دهند و دخالت نکنند تا شورای نگهبان بتواند کار خود را انجام دهد و ان‌شاالله انتخابات خوب و پرشوری داشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/s9GG66