گفتگوی ویژه

زیباترین امر به معروف برای انتخابات

بدون این که هیچگونه موضوعی پیش آید با حفظ احترام و با رعایت تمام جوانب و با حفظ مردم سالاری اسلامی ولی امر هدایت جامعه را انجام می‌دهند و طبعا جامعه نیز که امروز الحمدالله در محوریت ولایت مستحکم است، این مجموعه را دریافته و پذیرا می‌شود و از منکری که درگیری، اهانت، تخریب و برخوردهای منفی را به همراه داشت که استکبار از آن سوء استفاده می‌نماید جلوگیری می‌شود.
امیر زینلی - شاید کسی نتواند رابطه ای بین انتخابات پیش رو و امر مهم امر به معروف و نهی از منکر بیابد. اما تا همین جا هم این اتفاق به شکل خوبی رخ داده است. مراقبت و سیانت از فضای سیاسی کشور و آرامش آن و برگزاری یک انتخابات درست و منطقی و به دور از هیاهو و جنجال و عدم تکرار اتفاقات فتنه 88 همه آن چیزی است که ولی امر مسلمین امام خامنه ای دنبال می کنند. در همین راستا ایشان از باب امر به معروف و یا شاید نهی از منکر قبل از وقوع، توصیه هایی داشتند. با دکتر اسد الله بادامچیان، نایب رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره رابطه انتخابات آینده و امر به معروف و نهی از منکر گفتگو کرده ایم.

***

د رمورد توصیه رهبری تفسیر های متفاوتی از طرف موافقین و مخالفین، انجام گرفته که اغلب آن ها به نظر درست نمی آید. تحلیل شما از این ماجرا چیست؟

این اقدام بسیار ارزشمند مقام معظم رهبری یک تدبیر بی نظیر در تاریخ نظام جمهوری اسلامی و انتخابات‌ها است. قبل از این که مقام معظم رهبری به این موضوع ورود پیدا کند فضای انتخاباتی کشور درگیر سه موضوع بود: 1- موضوع آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور و دور دوم ریاست جمهوری ایشان. 2- آمدن یا نیامدن آقای احمدی نژاد در انتخابات، سفرهای شهرستانی و تبلیغات شدید قبل از موعد که ایشان انجام می‌دادند و به تدریج جامعه را به سمت یک تنش پیش می‌برد. این که طرفداران ایشان حرکت تبلیغاتی عظیم راه می‌اندازند و طرفداران دولت و اصلاحات هم به مقابله برخواسته و در نتیجه جامعه دچار دوقطبی تنش زا می‌شود که هر دوطرف به جای رقابت انتخاباتی در جهت تخریب یکدیگر برمی‌آیند. لذا موضوعی مطرح می‌شد مبنی بر این که اصلاح طلبان مسائل سنگینی را علیه آقای احمدی نژاد و اطرافیانش جمع آوری کرده و قصد دارند مطرح کردن آنها به صورت تبلیغات منفی دارند. عده دیگری نیز این را مطرح می‌کردند که طرفداران متعصب آقای احمدی نژاد درصدد هستند که علیه آقای روحانی و دولت تخریب جدی به عمل آورند. این حالت تهدیدی به اینجا رسیده بود که اگر حتی شورای نگهبان هم آقای احمدی نژاد را رد کند ممکن است که طرفداران متعصب ایشان سونامی راه بیندازند. البته بنده به این مورد اخیر اعتقاد نداشتم. اما این که دو طرف به صورت دو قطبی تنش زا به هم چنگال بیندازند را احتمال می‌دادم و یقین داشتم که این کار انجام می‌شود. از طرفی بسیاری از ارزش گرایان نظرشان بر این بود که نه آقای احمدی نژاد و نه آقای روحانی. 3- مجموعه سومی هم در کنار این دو قطب پدید می‌آمد و نامزدهای غیر این دو نفر را داشت. گرچه به نوعی شور انتخاباتی را بیشتر می‌کرد اما شور سالمی نبود زیرا دو گروه دیگر به شدت با یکدیگر درگیر شده و هر یک از آنها به کسانی که می‌خواستند در این وسط حرکت آرامی را دنبال کنند حمله می‌کردند. بنابراین فضای تبلیغاتی فضای پر تنش، پر از درگیری و از هم پاشیدن می‌شد و مقام معظم رهبری به عنوان هدایت گر و اداره کننده نظام آن را چاره فرمودند و در دیداری که با آقای احمدی نژاد داشتند به ایشان توصیه فرمودند که به مصلحت وضعیت کشور و خود آقای احمدی نژاد نمی‌دانند که ایشان نامزد شود.

رفتار طرفداران و مخالفین احمدی نژاد در مقابل این توصیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مقام معظم رهبری به دلیل فضای پر تنش انتخاباتی به ایشان فرمودند که مصلحت نیست و آقای احمدی نژاد نیز گفتند که سایرین خیلی اصرار دارند، باز هم آقا فرمودند که مصلحت نیست ولی خودتان می‌توانید اقدام کنید. این موضوع که مطرح شد انتظار این بود که آقای احمدی نژاد عدم حضور در انتخابات را اعلام می‌کردند و می‌گفتند که سفر هم نمی‌روم و انشاءالله مردم یک چهره که باب میلشان باشد و آن را مفید بدانند انتخاب کنند. ولی ایشان این کار را نکرده، به سفر رفتند و بعضی از طرفدارانشان هم مطالب دیگری را در نشریات مطرح کردند که احتمال این بود که خدای ناکرده دوباره به چیزی تبدیل شود که موجب تنش شود. خبر این دیدار و عدم مصلحت دانستن ولی امر مسلمین برای آقای احمدی نژاد، کشور و فضای انتخاباتی پخش شد و خیلی‌ها آگاه شدند که حضرت آقا چنین چیزی را به ایشان فرمودند و هنوز ایشان هیچ اظهار نظری نکرده است. برخی از طرفداران متعصب آقای احمدی نژاد در صحت موضوع تشکیک کردند و در مصاحبه نیز گفتند که فقط دفتر حضرت آقا می‌تواند از قول ایشان نقل قول کند و یا آقا خودشان از تریبون و بلندگو اعلام کنند. این را دنبال کردند و متاسفانه جناب آقای احمدی نژاد به طرفدارانشان نظر آقا را نگفت و برخوردی هم نکرد. این موضوع کم کم داشت تنش جدیدی را ایجاد می‌کرد که باعث شد ولی امر مسلمین در اداره امور وظیفه پیدا کنند که موضوع را همان طور که بیان شد مطرح بفرمایند. آقا فرمودند که من امر و نهی نکردم اما مصلحت ندانستم و مصلحت نمی‌دانم و این خیرخواهی برای آقای احمدی نژاد و کشور است و این موضوع را قطعی کردند که اگر آقای احمدی نژاد بیاید خلاف نظر ولایت است و خبر علنی شد.

کار خوب آقای احمدی نژاد این بود که از رهبر معظم انقلاب تبعیت کرده و اعلامیه دادند. شخص من از ایشان تشکر می‌کنم که اعلامیه دادند گرچه شاید نظر بعضی‌ها بر این باشد که ایشان می‌توانست اعلامیه قوی تری دهد ولی در عین حال همین که از حضرت آقا تبعیت و اطاعت کردند و مشخص شد که ایشان به صحنه نمی‌آیند جای تشکر دارد. پس قضیه از لحاظ تنش زایی، درگیری‌ها و فضای انتخاباتی تخریبی و تهاجمی نسبت به هم تغییر یافت و بر اثر این تدبیر مقام معظم رهبری و پذیرش شخص آقای احمدی نژاد فضا به سمت انتخابات رقابتی سالم و آرام پیش می‌رود. ما باید شاکر نعمت ولایت باشیم و انشاءالله بتوانیم در این انتخابات بدون تخریب یکدیگر، در فضایی همرا با ادب و اخلاق، با نقد صحیح و مستند و مستدل و رعایت نکات مثبت و منفی همدیگر بتوانیم صاحب انتخاباتی پر شور، قوی و با آراء بالا باشیم.

آیا این توصیه رهبری به احمدی نژاد را می توان به عنوان امر به معروف و یا نهی از منکر قلمداد کرد؟

با طرح این موضوع در هفته امر به معروف و نهی از منکر شاید صاحب نظران و نکته بینان به این برسند که این زیباترین امر به معروف است. بدون این که هیچگونه موضوعی پیش آید با حفظ احترام و با رعایت تمام جوانب و با حفظ مردم سالاری اسلامی ولی امر هدایت جامعه را انجام می‌دهند و طبعا جامعه نیز که امروز الحمدالله در محوریت ولایت مستحکم است، این مجموعه را دریافته و پذیرا می‌شود و از منکری که درگیری، اهانت، تخریب و برخوردهای منفی را به همراه داشت که استکبار از آن سوء استفاده می‌نماید جلوگیری می‌شود. الان در غرب فضا پر از تشنج است. مثلا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشاهده می‌نمایید که آقای ترامپ و خانم هیلاری از هیچگونه تشنج، درگیری، اهانت به هم و سیاه نمایی خود داری نمی‌کنند که البته آنها خیلی سیاه و تیره و تار هستند ولی در عین حال این افراد تاریک که مسائل جنسی برایشان مطرح نیست حتی برای رقابت انتخاباتی وارد این مسائل می‌شوند. این فضای پر از تنش، در دنیا برای آمریکا بسیار آسیب داشته است. برای آنها که ادعای طرفداری از ارزش‌های الهی و انسانی را هم ندارند. ولی ما که طرفدار ارزش‌های الهی و انسانی نیز هستیم طرح این مسائل برای نظام جموری اسلامی بسیار گران تمام می‌شود. انجام این کار خود یک منکر بزرگ بود و این منکر کنار گذاشته می‌شود و به رقابتی به دور از هر منکر انتخاباتی تبدیل می‌شود و انشاءالله معروف انتخاباتی شود. یک انتخابات نیک و ارزشمند در آغاز سال آینده شکل گیرد و هرچه مردم خواستند انتخاب شود. امیدواریم نامزدی که مورد توجه همه ارزش گرایان، اصول گرایان و دلسوزان نظام است رای مردم را کسب کند تا هم مشکلات رفع شود، هم پیشرفت خوبی شکل گیرد و بالاخره مسئله برجام به یک جا ختم شود. به نظرم دولت آقای روحانی نتواند این را به خوبی حل کند زیرا خودش امضاء کننده بوده و حالا دچار این مشکلات شده است که می‌گویند هیچ کاری صورت نگرفت و از آن طرف مخالفین هم نمی‌توانند این مسئله را به جایی برسانند لذا انشاءالله یک رئیس جمهوری بیاید که این موضوع را در صحنه بین الملل به خوبی حل کند.

https://shoma-weekly.ir/6C5d23