گفتگوی ویژه

زمینه فعالیت بانوان متاهل نیاز به تسهیل دارد

سیاستهای وزرای مربوطه که متولی برنامه های دانشگاهها هستند، مورد توجه دولت قرار گیرد و کمال همراهی با دانشجویان دختر انجام شود. تا دانشجویانی که قصد ازدواج دارند و یا دانشجویان زن متاهل که دارای فرزند هستند و غالبا در خانواده مسئولیت دارند، بتوانند بین خانواده و تحصیل علم جمع کنند و نهایت همکاری را بانوان دانشجو انجام دهند تا آنان به نتایج مناسب برسند،
بی شک حرکت پرشتاب علمی یک کشور بدون همراهی نیمی از قشر جامعه حرکتی ابتر است و زنان به عنوان قشری که در خانواده و جامعه از نقشی بی بدیل برخوردارند. می طلبد مسئولین با فراهم کردن زمینه های حضور آنان در عرصه های علمی، موجبات آن را فرهم کنند تا شتاب علمی کشور کند نشود. از این رو با لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص ایجاد شرایط و تسهیلات حضور زنان در مباحث علمی به گفتگو نشستیم.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

*مقام معظم رهبری تاکید موکدی بر حضور زنان در عرصه های علمی دارند، به نظر شما مسئولین چگونه می توانند لوازم حضور زنان را در حرکت پر شتاب علمی کشور را فراهم کنند؟

در این مورد مقام معظم رهبری به نکته ظریفی اشاره فرمودند، و این صحبت را راجع به زنانی می فرمایند که به تحصیل علاقمندند، در این راه متحمل زحماتی شدند، جامعه هم به تخصص آنان نیاز دارد و در حالی که بخشی از تحصیل خود را انجام دادند، ولی به خاطر انجام تحصیل و فشردگی دروس مجبور می شوند از ازدواج، فرزند آوری و یا تحصیل صرف نظر کنند، به همین دلیل خطاب به مسئولان می فرمایند، باید شرایط و تسهیلاتی برای این گونه زنان فراهم شود و این موضوع باید در قانون گذاری، شورای انقلاب فرهنگی که روسای دانشگاهها در آن عضو می باشند، سیاستهای وزرای مربوطه که متولی برنامه های دانشگاهها هستند، مورد توجه دولت قرار گیرد و کمال همراهی با دانشجویان دختر انجام شود. تا دانشجویانی که قصد ازدواج دارند و یا دانشجویان زن متاهل که دارای فرزند هستند و غالبا در خانواده مسئولیت دارند، بتوانند بین خانواده و تحصیل علم جمع کنند و نهایت همکاری را بانوان دانشجو انجام دهند تا آنان به نتایج مناسب برسند، تا بتوانند هم در خانواده و فعالیتهای علمی حضور داشته باشند.

*صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از زنان برای حضور در عرصه های علمی، مهر تاییدی از جانب ایشان بر حضور علمی زنان است، نظر شما چیست؟

فرمایش مقام معظم رهبری برگرفته از نگاه اسلامی می باشد، با وجود آنکه اولویت برای خانمها، حضور در خانواده است و نقش بی بدیلی که در خانواده از آن برخوردار هستند، ولی در عین حال حضور و تاثیرات بانوان در مشارکت ها علمی، فرهنگی، سیاسی و... را ایشان تایید می کنند، این فرمایش مهر تاییدی بر حضور علمی زنان در جامعه است و هم نگاه دقیقی که ایشان به مسائل زنان، نیازهای بانوان و ضرورتهای جامعه دارند.

*حضور زنان در حرکت علمی کشور، چه پیامد و آثاری را برای کشور در بر دارد؟

زنان از ظرفیتهای بالایی در مسائل آموزشی و پژوهشی برخوردار هستند، که می تواند برای خود، خانواده شان و جامعه مفید فایده باشد. خانمهای موفق بسیاری در عرصه های مختلف در کشور وجود دارد که خدمات این افراد می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد و به هر حال جز حقوق آنها برخورداری از حق حضور در عرصه های علمی می باشد و در قانون اساسی هم لحاظ شده است، که از امکانات آموزشی که در جامعه وجود دارد، بتوانند برای رشد و تعالی خود و جامعه بهره مند شوند و نگاه اسلام هم ناظر به این موضوع است.

طبق روایت «طلب العلم فریضه علی کل مسلم او مسلمه» یعنی برای هر زن و مرد مسلمانی، طلب علم واجب است و مطالبی که در قرآن کریم در تایید فعالیت های خانم ها وارد شده است و یا بر استقلال مالی و بهره گیری زنان از درآمدهای اقتصادی خود، تاکید دارد، که زنان می توانند به عنوان افراد تاثیرگذار برای اقتصاد خانواده و اقتصاد جامعه محسوب شوند و هم در شتاب حرکت علمی جامعه و بی نیاز کردن زنان از تخصص های لازم خانمها مثمر ثمر واقع شوند. وجود خانها بسیار ضروری است تا علاوه بر خدماتی که به جامعه ارائه می دهند برای جامعه زنان نیز مثمر ثمر باشند.

*حضور زنان در عرصه های علمی با رعایت موازین شرعی به چه نحو می تواند الگو برای زنان دنیا شود و آیا اصولا دین مداری در تضاد با فعالیت علمی زنان است؟

خانمها باید برای حضور در مجامع علمی دقت لازم را در رعایت موزاین شرعی داشته باشند و قطعا چنین چیزی نیست که رعایت اصول دینی مانع پیشرفت علمی آنان شود در صورتی که می توانند از ظرفیت عرصه های علمی بهره مند شوند، در حالی که مشکل جدی برای وظایف آنان در خانواده و جامعه ایجاد نکند، الگویی که مقام معظم رهبری به دنیا معرفی می کنند، زنی می باشد که دارای خود باوری است و با وجود حجاب در عرصه های علمی مشارکت فعال می کند، با خود باوری به مقامات برتر در عرصه های علمی و ورزشی می رسد، در عین حال که فرزند و خانواده خود را حفظ کرده است.

*خانمها برای مشارکت در حرکت علمی کشور، چه کنند که کیان خانواده دچار آسیب نشود؟

اگر بانوان به خانواده توجه نکنند و علم را اولویت قرار بدهند، قطعا خانواده از هم می پاشد، در حالی که باید خانواده در اولویت مسائل قرار گیرد و با بررسی مسائل اهم و مهم زندگی خود، خانواده را دچار آسیب ننمایند، در صورتی که نقش زن در خانواده بی بدیل است و با حفظ خانواده به فعالیتهای علمی، سیاسی و اجتماعی پرداخت، همانگونه که حضرت زهرا (س) در این زمینه الگوی بانوان جامعه اسلامی هستند، می توان با برنامه ریزی خود افراد و کمکی که مسئولان انجام می دهند، تمام تلاش را به کار برد تا آسیبی به کیان خانواده وارد نشود.

*ارزشی که مقام معظم رهبری برای زنان داشمند قائل می شوند از چه جهت است؟

نگاه اسلامی و انتظاری که مقام معظم رهبری از زنان دارد، ارزش قائل شدن برای علم آموزی است. در زمان پیامبر (ص) عده ای از زنان با دفاع از حق خود مورد تشویق پیامبر (ص) واقع می شوند تا جایی که ایشان رو می کنند به مردان و می فرمایند این زنان را ببینید که چگونه از حق خود دفاع می کنند و در این مورد هم آیاتی نازل شده است که در حقیقت به ضرورت فعالیت و حضور زنان در اجتماع و رسیدن به حقوق انسانی خود می پردازد. مقام معظم رهبری با آگاهی نسبت به جامعه، توانمندی زنان، ضرورتها، بایدها و نبایدهای جامعه زنان، آنان را به حضور در حرکت علمی کشور فرا می خوانند و این نشات گرفته از نگاه فراگیری است که ایشان دارد و با خانمها برخورد حذفی نمی کنند در حالی که با واقع بینی به مسائل زنان می نگرند، دیدگاهی که در آن نگاه فمینیستی صرف و حذفی وجود ندارد، بلکه نگاه متعادل، برگفته از مکتب وحی، واقعیتهای جامعه زنان، فطرت و ضرورتهای بانوان است.

https://shoma-weekly.ir/aTVFOG