گفتگوی ویژه

رونق تولید و حجاب به عنوان معروف اقتصادی و فرهنگی اولویت دولت باشد

متأسفانه در اذهان عمومی، امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب و تذکر لسانی خلاصه شده. درصورتی که دایره معروف ها و منکرها به وسعت تمام خوبی ها و بدی هاست.
محمدصادق رخ فرد - ابتدای ماه محرم که با آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر همراه است بیشتر باید این واجب فراموش شده مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه یا بسیار کم رعایت و استفاده می شود یا اینکه فقط در مصداق هایی تعریف می شود مانند رعایت حجاب که مورد هجمه فرهنگی از داخل و خارج قرار می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر میتواند مورد استفاده های گسترده دیگری همچون در نوع و سبک زندگی قرار گیرد و مشکلات فراوانی را در جامعه حل کند.

با توجه به این موضوع گفتگویی با محمد بومیان رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر حزب موتلفه اسلامی انجام دادیم که در ادامه می توانید مطالعه فرمایید.

* در شرایط فعلی یکی از مهمترین عملکرد امر به معروف و نهی از منکر درخصوص فضای مجازی هست. چگونه می شود از این واجب برای بهبود تعاملات در این فضا استفاده کرد؟

متأسفانه در اذهان عمومی، امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب و تذکر لسانی خلاصه شده. درصورتی که دایره معروف ها و منکرها به وسعت تمام خوبی ها و بدی هاست. در فضای حقیقی، امر به معروف و نهی از منکر دامنه بسیار محدودی دارد. درصورتی که در فضای مجازی می توان یک معروف را در به گونه ای بهتر و وسیع تر می توان امر و نشر کرد. همچنین منکر را در دامنه ای وسیع اشاعه داد. بنابراین، فضای مجازی یک ظرفیت عظیمی است که دو جهت دارد. هم فرصت است و هم تهدید. درحال حاضر با هجمه ای که علیه انقلاب و ارزش های اسلامی وجود دارد، این فضا را به میدان نبرد نرم جبهه حق و جبهه باطل تبدیل کرده و چه بسا شرایط، حساس تر و مهم تر از میدان نبرد فیزیکی است. دشمن به خوبی توانسته از این ابزار استفاده کند و به سرعت و شدت و وسعت زیادی پیشروی کند. متأسفانه افسران جنگ نرم ما محدود هستند و تنگه احد فضای مجازی در معرض تهدید قرار گرفته و تنها راه مقابله با دشمن نیز ظرفیت قدرتمند و اثرگذار امر به معروف و نهی از منکر است به شرط آنکه با شیوه های جذاب و مناسبی انجام شود.

*یکی از موضوع روز بحث تحقق گام دومی است که رهبری فرمودند. به نظر شما امر به معروف و نهی از منکرها چگونه می تواند به تحقق این موضوع کمک کند؟

با دقت در مفاهیم و کلیدواژه های بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، به "بایدها" و "نبایدهایی" برمی خوریم که همان معروف ها و منکها هستند. آنچه که در این بیانیه مورد تأکید و توصیه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفته در قالب "امر به معروف" و آنچه مورد نکوهش قرار گرفته نیز باید در قالب "نهی از منکر" باید پیگیری و اجرا شود. درواقع آن موارد از اولویت های امر به معروف و نهی از منکر در نظام اسلامی محسوب می شوند. اما مهم ترین نکته در این رابطه، تنظیم سیاست ها، برنامه ها و حرکت مسئولین نظام در چارچوب و در جهت مختصات بیانیه گام دوم می باشد. چنانچه هم مردم و هم مسئولین با اتحاد و عزمی راسخ، هماهنگ با آهنگ ولایت حرکت کنند، قطعا گام دوم بهتر از گام نخست انجام خواهد شد.

* باتوجه به توصیه های رهبری در دیدار اخیر با هیأت دولت، امر به معروف و نهی از منکر چگونه می تواند به دولت کمک کند؟

مقام معظم رهبری در دیدار با هیأت دولت، چهار محور را مورد اشاره و تأکید قرار دادند. امر به معروف "رونق تولید"، نهی از منکر "پرداختن به حواشی" و امر به معروف "حجاب"و نهی از منکر ترس از دشمن. درواقع این توصیه ها، نوعی مطالبه عمومی ایجاد کرد که مردم در قالب نصیحه للائمه المسلمین، مسئولین نظام را امر به معروف و نهی از منکر کنند. از همین مطلب، استفاده می شود که دولت محترم باید در دو سال باقی مانده از این دوره، همه همت خویش را صرف خدمت صادقانه به ملت شریف ایران اسلامی و عمل به وعده های خود نماید و از پرداختن به حاشیه هایی که مانع خدمت و موجب کاهش اعتماد عمومی می گردد، خودداری کند. همچنین "رونق تولید" به عنوان یک معروف مهم اقتصادی و " حجاب" نیز به عنوان یک معروف مهم فرهنگی اجتماعی باید در اولویت دولت قرار گیرد. گرچه متأسفانه دو روز پس از این دیدار، در همایش دستاوردهای دولت، توصیه های رهبر معظم مورد غفلت قرار گرفت و حضور تعدادی از بانوان بدحجاب، دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم را تحت تأثیر قرار داد.

https://shoma-weekly.ir/O9TNDV