گفتگوی ویژه

رفع مشکلات فعلی از عهده نامزد منفرد برنمی آید

ما با توجه به تجربیات گذشته و برای آن‌که بتوانیم مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، مانند بیکاری، تورم، تولید، رکود، مسکن، اختلاس، آلودگی هوای شهرهای صنعتی، ریز گردها و حقوق‌های نجومی را برطرف کنیم، تصمیم به حضور گرفتیم. معتقدیم که رفع این مشکلات از عهده یک نامزد منفرد برنمی‌آید
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این سؤال مطرح است که چرا حزب موتلفه اسلامی برخلاف دورههای گذشته تصمیم گرفته با نامزد حزبی در انتخابات حضورداشته باشد، برای شنیدن پاسخ به این سؤال با دکتر اسدالله بادامچیان نایبرئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشستهایم که ماحصل آن در ادامه میآید.

حاجآقا بفرمائید چرا نامزدی که از سوی یک حزب برای انتخابات معرفیشده ارجحیت دارد بر فردی که بهصورت انفرادی کاندیدا میشود؟

این مسئله ازنظر شرعی، عقلی و علمی پذیرفتهشده است که کار تشکیلاتی منظم و منسجم بر کار فردی رجحان دارد و در این مورد کسی هم شک ندارد و موردپذیرش همگان است. خدای تبارکوتعالی با تعبیری چون حزبالله هم الغالبون و یا حزبالله هم المفلحون، غلبه و رستگاری را مربوط به گروهی میداند که با محوریت خداوند دورهم جمع شدهاند، با توجه به همین عبارات مشخص میشود که خداوند متعال تأکیددارند بر تشکلهای منظم و سازمانیافته خدامحور، از سوئی دیگر همه انبیاء، صالحان و همچنین رهبران دینی و سیاسی جهان و اندیشمندان نیز بر ضرورت کار تشکیلاتی اصرار داشته و دارند. لذا در اصل مسئله تردیدی وجود ندارد. احزاب و تشکلها نیز به دو گروه تقسیم میشوند، احزاب دنیامدار و احزاب خدامحور و ارزشگرا. با توجه به تأکید خداوند متعال در قرآن کریم، احزاب ارزشمدار و حق محور درنهایت پیروز هستند. با توجه به مقدمه گفتهشده، باید عرض کنم که در انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس و حاکمان اداره کشور هم حرکت جمعی هدفمند و تشکیلاتی بر حرکات فردی حتماً رجحان وبرتری دارد و مشخص است که این حرکت سازمانیافته زمینه موفقیت و رفع مشکلات را فراهم میکند. این حرکت سرعت پیشرفتها را زیاد میکند و موانع این رشد را در سایه همفکری جمعی و تعامل گروهی و باپشتکار بهتر برطرف میکند.

پسازآنقلاب تجربه ای تحت عنوان حزب جمهوری اسلامی را شاهد هستیم، چه قدر این حزب در عبور از بحرانها و رسیدن به موفقیت، انقلاب را یاری کرد؟

حزب جمهوری اسلامی با محوریت پنج شخصیت روحانی اثرگذار و محترم تشکیل شد، مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنه ائی (حفظ الله)، شهیدان آیتالله بهشتی و باهنر و مرحومین آیتالله موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی به همراه مجموعه ائی این حزب را تأسیس کردند. هرچند حزب درگیر اختلافاتی شد که از ناحیه برخی افراد که بعدها دستهایشان رو شد، به وجود میآمد اما بازهم در مقاطع حساس کشور را نجات داد. من بهعنوان کسی که از نزدیک با اقدامات حزب بهواسطه مسئولیتهایم سروکار داشتم این نقش پررنگ را در انتخابات مختلف چه مجلس شورای اسلامی و چه ریاست جمهوری، شاهد بودم. در اولین دوره نظر حزب بر شهید آیتالله دکتر بهشتی بود که برحسب شرایط روز این انتخاب نهائی نشد سپس استاد جلالالدین فارسی معرفی شدند که آقای فارسی هم به دلایلی که مشخص است کنار رفتند، در دور دوم حزب پیشنهاد ریاست جمهوری شهید رجائی را داد، مقام معظم رهبری نیز پیشنهاد حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری بودند، ضمن آنکه ریاست جمهوری آقای هاشمی نیز از دستاوردهای حزب جمهوری بود. با بررسی رخدادهای آن زمان مشخص است که این سه معرفی حزبی چه در ابتدای انقلاب، چه دوران جنگ و چه در بازسازی پس از جنگ تا چه میزان اثرگذار و موفق بوده است. متأسفانه از آن به بعد ریاست جمهوری به عهده افراد منفردی افتاد که بدون پشتوانه حزبی وارد عرصه اجرائی شدند. اولین آنها رئیس دولت اصلاحات بود که خود را اصلاحطلب معرفی میکرد، هرچند حزبی پس از روی کارآمدن تأسیس کرد که نتیجهاش مشخص است. بعدازآن آقای احمدینژاد آمد که خود را مستقل معرفی میکرد، سپس هم آقای روحانی و دولت فعلی بر سرکارآمد. این سه دولت چون بهصورت منفرد بر سرکارآمدند نتوانستند، آرمانهای انقلاب را آنچنانکه شایسته و بایسته است، ادامه بدهند. کارکردهاند، زحمتکشیدهاند، نقاط مثبت داشتهاند اما میبینیم به علت تفکرات غربگرای دولت اصلاحات، اختلافات و مناقشات درون دولت و فاصلهگیری از اندیشههای امام و مقام معظم رهبری کشور دچار چالشها و مشکلات بزرگی شد. آنها میخواستند در کشور ولائی ایران و جمهوری اسلامی با فاصلهگیری از اسلام مسائل را حل کنند که این نشدنی بود و به همین خاطر بر مشکلات افزودند. دولت بعدی هم از آنجائی که پشتوانه و عقبه فکری نداشت، مشکلات را زیادتر کرد، دولت فعلی هم همینطور. نتیجه این اقدامات این شد که مقام معظم رهبری در دیدار باکارگزاران نظام فرمودند که مشکلات اقتصادی به دلیل تحریمها نیست بلکه به علت تصمیمات و برنامه غلط دولت فعلی، دولت قبلی و دولت اسبق است، چرا ایشان این را میفرمایند؟ به این دلیل که ما بدتر از این تحریمها را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم اما ما بحمدالله در جنگ پیروز جنگیدیم و پیروز هم بیرون آمدیم و خواستههای دشمنان هم بهجایی نرسید. تفاوت کار در کجاست؟ در این است که در آن زمان نامزدهای ریاست جمهوری با پشتوانه حزب جمهوری و همفکری بر سرکارآمدند اما پسازآن سه نفر بهصورت منفرد و با گروه خودشان بدون عقبه فکری بر سرکارآمدند.

چه شد که حزب موتلفه اسلامی تصمیم گرفت در این دوره برای انتخابات کاندیدا معرفی کند؟

ما با توجه به تجربیات گذشته و برای آنکه بتوانیم مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، مانند بیکاری، تورم، تولید، رکود، مسکن، اختلاس، آلودگی هوای شهرهای صنعتی، ریز گردها و حقوقهای نجومی را برطرف کنیم، تصمیم به حضور گرفتیم. معتقدیم که رفع این مشکلات از عهده یک نامزد منفرد برنمیآید، حتی نامزدی که چند گروه را دورهم جمع کرده و نامی را روی آن گذاشته، چون منبعث از یک تشکل سازمانیافته و منسجم نیست، نمیتوان از آن انتظار موفقیت را داشت؛ اما در برابر اینها یک حزب متشکل و منسجمی قرارداد بانام موتلفه اسلامی که سابقه آن روشن و واضح است. حزبی که با نظر امام راحل شکل گرفت و با نظر ایشان در حزب جمهوری ادغام شد و پس از تعطیلی حزب جمهوری دوباره با تائید امام (ره) فعالیت خود را از سر گرفت و پس از ارتحال ایشان، با نظر مقام معظم رهبری به فعالیت خود ادامه داد. این حزب 54 ساله در دوران رژیم سفاک پهلوی با ایستادگی و بدون وابستگی به بیگانه و بدون کمک گرفتن از جایی با تکیهبر خداوند متعال و محوریت ولایت در کنار مردم توانست تا پیروزی انقلاب انجاموظیفه مطلوب بکند.

حزب موتلفه اسلامی چه ویژگیهای دارد که مردم میتوانند به آن اعتماد کنند و کار اداره کشور را به او بسپارند؟

شما طی این سالها کوچکترین انحرافی ازنظر مالی و سیاسی در این حزب نمیبینید. این مدعای ما نیست، همه با هر دیدگاهی این مهم را باور دارد لذا برای حل مشکلات فعلی باید کار را به دست چنین افرادی سپرد که در طول نیمقرن فعالیت، پاک، سالم و سادهزیست زندگی کردهاند و هیچگونه سوءاستفاده ائی از اموال عمومی نکردهاند. خوب به اینها میشود اعتماد کرد تا مشکلات تجملگرائی، حقوقهای نجومی و اختلاسها را برطرف کنند. نامزد حزب هم که با برنامه مشخص و مدون در این عرصه حضور یافته از پشتوانه چنین افراد و انقلابیونی برخوردار است. این افراد خادم طی این سالها ثابت کردهاند که برای خود چیزی نمیخواهند و تمام خواستهشان خدمت برای اعتلای اسلام، انقلاب و رفع مشکلات مردم است و در این مسیر از سیاه نمائیها و بداخلاقی نیز پرهیزکرده است. شما به دعواهای سیاسی سالهای اخیر نگاه کنید، درحالیکه بداخلاقی روش حاکم گروههای متفاوت شده و الفاظ ناشایست به هم نسبت میدهند اما موتلفه اسلامی با رعایت ادب اسلامی ضمن آنکه انتقادهای خود را مطرح کرده، از این نوع مباحث و درگیریها و بداخلاقیها اجتناب و دوری کرده است.

حزب موتلفه اسلامی میتواند در سایه یک حرکت دستهجمعی و تعامل فکری مشکلات را از سر راه کشور بردارد. ما در حزب با دیدن رنجهای مردم احساس وظیفه کردیم و یک شخصیت پاک دست، خدوم و متخصص را بهعنوان نامزد حزب برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردیم.

در خصوص روند رسیدن به نامزد نهائی حزب توضیح می فرمائید؟

ما با نظرخواهی از بدنه حزب در سراسر کشور، آقای میرسلیم را بهعنوان نامزد نهائی خدمت مردم عزیزمان معرفی کردهایم. در همین رابطه نیز معتقدیم که ایشان با درنظرگرفتن جدول شاخصها با تمام احترامی که برای دیگر عزیزان قائل هستیم از همه اصلحتر و افضلتر است. این باور ماست که اگر مردم میخواهند مشکلات برطرف شود، میتوانند به نامزد ما توجه داشته باشند. ما در حزب این توانائی راداریم که جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق بدهیم

https://shoma-weekly.ir/qMj9eh