گفتگوی ویژه

رعایت اخلاق جزء خطوط قرمز کاندیداها باشد

توصیه من به کاندیداها این است که رعایت اخلاق جزء خطوط قرمز آن‌ها باشد چراکه اگر مردم ببینند افراد برای کسب قدرت حاضر به فدا کردن اخلاق نیستند، به آن‌ها روی خوش‌نشان خواهند داد و در دل آن‌ها جا بازخواهند کرد.
خلق‌وخوی خوش پیامبر گرامی اسلام (ص) را از عوامل اصلی پیشرفت اسلامی اعلام و روایت‌ها از آن بیان می‌کنند که هرکدام ما را به تماشاى جمال زیباى اخلاق نیکوی حضرت دعوت مى‏کند و راه سعادت را به ما نشان مى‏دهد. بر آن شدیم تا به مناسبت سالروز عید مبعث که به گفته امام راحل بزرگ‌ترین روز از ابتدای خلقت انسان بوده، در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام ذاکری، به تبیین نقش اخلاق در توسعه اسلام و پیشرفت نظام اسلامی بپردازیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

* قرآن کریم از پیامبر (ص) به‌عنوان اسوه حسنه یاد می‌کند و حسن خلق ایشان را عامل پیشرفت اسلام اعلام می‌کند، در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

- خداوند متعال در قرآن کریم از پیامبر درایه 21 سوره احزاب به‌عنوان اسوه حسنه یاد می‌کند لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.«این‌که خداوند از پیامبر (ص) به‌عنوان اسوه و الگو نام می‌برد این معنا را می‌رساند که بشر اگر می‌خواهد راه سعادت را در پیش بگیرد باید راهی را برود که حضرت رسول (ص) طی کرده است. مطالعه زندگانی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم نشان می‌دهد که آن بزرگوار تا قیامت بهترین الگو برای کسانی است که می‌خواهند درراه خدا گام بزنند و به سعادت برسند. آن حضرت همه صفات خوبی را که یک انسان می‌تواند داشته باشد، داشته‌اند و ازاین‌رو، برای همه انسان‌ها و در همه کمالات اخلاقی، اسوه حسنه‌اند. به عبارتی از منظر خداوند متعال، پیامبر گرامی ما (ص) انسان کامل، اشرف موجودات و اشرف انبیاء است در همه موارد که می‌شود با تأسی به وجود مقدسشان، راه نجات را یافت. یک چنین انسان بزرگی که ما تنها ذرهایی بسیار ناچیز از خصایل آن را بازگو کردیم، علت بعث خود را به کمال رساندن اخلاق بیان می‌دارد» انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق; من تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی مبعوث شده‌ام «. به عبارتی از نگاه پیامبر گرامی اسلام (ص) اخلاق گمشده بشریت است از ابتدا تا پایان تاریخ؛ یعنی تنها برای آن مقطع نیامده‌اند بلکه تا روز قیامت این هدف مدنظر است. شما عصر حاضر را مورد واکاوی قرار بدهید. اخلاق در کجا قرار دارد و در چه جایگاهی در تمام جوامع بشری است؟ اخلاق جایگاه بسیار برجسته ایی و هم‌تراز با آموزه‌های دینی در اسلام دارد. به عبارتی اگر کسی اخلاق نداشته باشد دین او ناقص است و به‌کرات ما شاهد سفارشات ویژه پیامبر (ص) در خصوص رعایت اخلاق هستیم، حکایت سعد بن معاذ در خصوص اهمیت رعایت اخلاق بسیار درس‌آموز است. دراین‌باره از امام صادق (ع) نقل‌شده است» زمانی که خبر مرگ سعد بن معاذ را به پیامبر دادند، پیامبر خود امور مربوط به تدفین وی را انجام دادند و در هنگام تشییع با پای‌برهنه و بدون عبا دنبال جنازه حرکت کردند و خود ایشان نیز جنازه را در قبر گذاشتند، در این حالت مادر سعد گفت: اى سعد! بهشت بر تو گوارا باد، ولى پیامبر فرمودند: اى مادر سعد مطلبى را بر پروردگارت در مورد فرزندت این‌گونه قاطع و یقینى نسبت مده؛ زیرا فشار سختى به سعد وارد شد!

از پیامبر (ص) پرسیدند چرا فشارى سخت بر او وارد شد! فرمودند: زیرا با خانواده‏اش بداخلاق بود! یعنی بداخلاقی با اهل خانواده حتی برای کسی که پیامبر (ص) بر او نماز گذاشته و دعا کرده باعث فشار قبر می‌شود، این مسئله ضرورت رعایت اخلاق را به همه ما گوشزد می‌کند.

*از جایگاه اخلاق سیاسی در انقلاب برای ما بگویید و این‌که رعایت اخلاق در رقابت‌های سیاسی چه ضرورتی دارد؟

- ازآنجایی‌که انقلاب ما بر اساس مفاهیم اسلامی شکل‌گرفته، رعایت اخلاق در سیاست و همه شئون کشورداری از جایگاه ویژه ایی برخوردار بوده و هست و همواره رعایت اخلاق مورد تأکید بزرگان نظام می‌باشد.

در سیره امام راحل و مقام معظم رهبری توصیه رعایت اخلاق بالأخص از سوی کارگزاران نظام به‌کرات مشاهده می‌شود. بر همین مبنا یکی از شاخصه‌های اصلی کسانی که به‌عنوان مسئول و کارگزار در این نظام برگزیده می‌شوند، اهتمام به مسائل اخلاقی است و اگر این مهم دچار خدشه شود، بر اعتماد مردم به‌نظام اثر خواهد گذاشت و جامعه را به سمت انحراف سوق خواهد داد. گسست سیاسی و اجتماعی در جامعه پدید خواهد آورد و ضایعات جبران‌ناپذیری به‌نظام از این ناحیه وارد خواهد شد. ما انتخابات ریاست جمهوری را پیش روداریم، در چنین مواقعی رعایت و یا عدم رعایت نکات اخلاقی نمود بیشتری خواهد داشت. اگر کسانی که با تائید شورای محترم نگهبان قرار است وارد صحنه انتخابات شوند و درنهایت یکی از آن‌ها زمام امور اجرایی کشور را برای یک دوره چهارساله بر عهده بگیرند، خود وقعی بر رعایت اخلاق نگذارند و برای کسب نتیجه به هر ابزاری روی بیاورند، قطعاً نظام از این ناحیه دچار خسارت شدیدی خواهد شد و این‌یک خبط و اشتباه بزرگ خواهد بود. کما اینکه متأسفانه درگذشته ما دیدیم که برخی در انتخابات چگونه برای رسیدن به قدرت، اخلاق را در پیش پای آن ذبح کردند و چه خسارات عظیمی را به بار آوردند لذا در اسلام هیچ‌گاه هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند و شما نمی‌توانید ولو اگر قصد خدمت دارید، برای نیل به آن اخلاق را زیر پا بگذارید که این‌یک گناه نابخشودنی است. البته مردم باتجربه ائی که درگذشته به دست آورده‌اند دیگر گرایشی به سمت این‌گونه اشخاص نخواهند داشت و آن‌ها را پس خواهند زد و این ناشی از بصیرت سیاسی ملت است. در چنین شرایطی توصیه من به کاندیداها این است که رعایت اخلاق جزء خطوط قرمز آن‌ها باشد چراکه اگر مردم ببینند افراد برای کسب قدرت حاضر به فدا کردن اخلاق نیستند، به آن‌ها روی خوش‌نشان خواهند داد و در دل آن‌ها جا بازخواهند کرد.

https://shoma-weekly.ir/hfag0p