گفتگوی ویژه

رسانه حزب باید برنامه اداره کشور را ارائه دهد

مطبوعات حزبی باید دیدگاههای انقلابی و مؤثر حزب را انعکاس بدهند؛ هر رسانهای میتواند دیدگاههای شخصی افراد و جریانهای دیگر را منعکس کند. اتقان، صحت و درستی تفکر و اندیشه حزبی که محصول اتاق فکر حزب در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است باید بهگونهای باشد که مخاطب احساس کند حزب میتواند کشور را اداره و نظام و مردم میتوانند به عنوان یک جریان انقلابی روی چنین حزبی حساب باز کنند.
به بهانه هزارمین شماره هفتهنامه «شما»، این نشریه بر آن شد تا درخصوص چرایی نیاز تحزب به رسانه، ضرورت تبیین مواضع حزب و شفافسازی آنها در افکار عمومی، ویژگیهای برجسته رسانه انقلابی، رسالت مطبوعات حزبی و پیگیری مطالبات رهبری در عرصههای گوناگون، با محمدکاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو بنشیند. این گفتگو پیش روی شماست.

چرا حزب نیاز به رسانه دارد؟

حزب یک جریان فکری وگفتمان سیاسی در کشور است و باید ارگانی برای اعلام مواضعش داشته باشد. هفتهنامه «شما» به عنوان ارگان حزب مؤتلفه اسلامی، شاید تنها رسانه در بین احزاب و گروههای مطرح باشد.

ادعا میشود 200 حزب و گروه سیاسی در کشور فعال هستند، اما به اندازه تعداد انگشتان دست از آنها، نه ارگان رسمی دارند که بفهمیم گفتمان و مواضعشان چیست و نه دبیران کل آنها اظهارنظر هفتگی یا ماهانه دارند تا متوجه شویم آنها راجع به مشکلات کشور و مردم چه راهحلها و دیدگاهی دارند.

تنها حزبی که توانسته بهطور منظم و هفتگی مواضع دبیرکل خود را اعلام و درباره همه مسائل اعم از سیاست داخلی و خارجی و مبتلا به مردم اظهارنظر کند حزب مؤتلفه اسلامی است. این مواضع هر هفته اعلام میشود و علاوه بر آن مواضع دبیران حزب از سراسر کشور و مسئولان حزبی در ارگان حزب بهطور هفتگی مطرح میشود تا مردم بدانند حزب نسبت به مسائل کشور و مشکلات آنها چگونه میاندیشد و چه راه‌‌حلهایی دارد.

موتلفه اسلامی از کی به وجود آمد؟ قدری از فعالیت های اثرگذار این حزب بگویید.

مؤتلفه اسلامی یک حزب شناختهشده در کشور است. وقتی در دهه 40 نهضت امام خمینی(ره) ظهور کرد، اولین جریان سیاسی که در کنار امام(ره) و مردم پا به پای نهضت اسلامی پیش آمد حزب مؤتلفه اسلامی بود.

این حزب در قیام تاریخی 15 خرداد نقش کلیدی داشت. در جریان کاپیتولاسیون نطق امام(ره) را در سراسر کشور و حتی سفارتخانههای موجود در تهران توزیع و با شلیک گلوله به حسنعلی منصور، نخستوزیر خائن شاه که لایحه کاپیتولاسیون را امضا کرده بود نام خود را در تاریخ ایران جاودانه کرد.

در کتب تاریخی به این موضوع پرداخته شده و در تاریخ معاصر، حزب مؤتلفه اسلامی نام آشنایی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این حزب در حزب جمهوری اسلامی به رهبری آیتالله شهید بهشتی ادغام شد و پس از تعطیلی حزب جمهوری اسلامی دوباره با اجازه امام(ره) فعالیتش را بهطور مستقل ادامه داد.

اینطور نیست که این حزب ناشناخته باشد. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری حزب مؤتلفه اسلامی نامزد مشخصی داشت که از طرف شورای نگهبان احراز صلاحیت شد و در رقابتها هم حضور داشت.

تبیین مواضع حزب و شفافیت آن در افکار عمومی چرا ضرورتی دارد؟

هفتهنامه «شما» هر هفته مواضع دبیرکل حزب را منتشر میکند. خوشبختانه رسانههای دیگرش در فضای مجازی هم مواضع اعضای شورای مرکزی را منتشر میسازند. این در حالی است که احزاب و گروه های سیاسی فقط موقع انتخابات اعلام موضع میکنند.

فلسفه وجودی حزب اعلام موضع است. مجموعهای از افراد جمع میشوند، تشریک مساعی میکنند و گفتمانی را به وجود میآورند که پاسخگوی مطالبات مردم است. اعضای یک حزب اگر بخواهند در مقام پاسخگویی مردم برآیند باید مواضع شفاف و روشنی راجع به همه مشکلات کشور داشته باشند که حزب موتلفه اسلامی تا الان اینگونه عمل کرده است.

یعنی به نظر شما با شفافسازی مواضع، مردم به مواضع حزب پی میبرند و چه بسا با آن همسو میشوند.

قطعا همینطور است.

وظیفه حزب در پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در زمینههای مختلف چیست؟

در چشمانداز 15 سال آینده حزب مؤتلفه اسلامی اشاره شده که باید در بسط گفتمان ولایت فقیه مشارکت کنیم. یعنی گفتمان حزب منطبق بر گفتمان رهبری است. حزب مؤتلفه اسلامی خودش را موظف میداند مطالبات رهبری و مردم را از دولت و مسئولان پیگیری کند و در این زمینه حضور فعالی داشته باشد و تا الان هم این کار را کرده است.

بهطور کلی شاخصههای یک رسانه انقلابی چه مواردی میتواند باشد؟

نخست اینکه به مبانی اسلام و نظام اعتقاد داشته باشد. مبانیای که هزاران خون شهید و فداکاری‌‌های مردم در آن تجلی یافته است. مردم برای اسلام به میدان آمدهاند. دوم اینکه التزام عملی به قانون اساسی به عنوان میثاق ملی داشته باشد. قانون اساسی خونبهای شهیدان ماست. سومین هم شاخصه التزام عملی به رهبری انقلاب و ولیفقیه است، رسانه انقلابی باید، انقلابی بودنش را اثبات کند. هر رسانهای خارج از این سه شاخصه عمل کند ضد انقلاب و مخالف انقلاب اسلامی و رویکرد انقلابی است. کسی که ولایت «فقیه» را قبول نداشته باشد در حقیقت ولایت «سفیه» را پذیرفته است. در حال حاضر مصادیق سفیه، آمریکا، انگلیس و منافقین هستند. باید دید کسی که ولایت فردی را قبول ندارد که برگزیدگان ملت عدالت، شجاعت و تدبیر او را در اداره نظام و انقلاب اسلامی امضا کردهاند و او را به عنوان ولی فقیه قبول دارند، چه کسی را قبول دارد! کسانی که از این رویکرد انحراف پیدا کنند به دامن آمریکا افتاده و ولایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل را پذیرفتهاند.

مثلا چه کسانی؟

کسانی که در فتنه 88 به روی نظام تیغ کشیدند و تا سرحد شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» پیش رفتند. بعد معلوم شد این شعار منافقین بوده است. پس اینها ولایت منافقین را پذیرفتهاند.

به رسالت مطبوعاتی حزبی هم اشاره بفرمایید.

مطبوعات حزبی باید دیدگاههای انقلابی و مؤثر حزب را انعکاس بدهند؛ هر رسانهای میتواند دیدگاههای شخصی افراد و جریانهای دیگر را منعکس کند. اتقان، صحت و درستی تفکر و اندیشه حزبی که محصول اتاق فکر حزب در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است باید بهگونهای باشد که مخاطب احساس کند حزب میتواند کشور را اداره و نظام و مردم میتوانند به عنوان یک جریان انقلابی روی چنین حزبی حساب باز کنند.

https://shoma-weekly.ir/RMBz9x