گفتگوی ویژه

راهبرد دولت پس از سه سال هنوز مشخص نیست

دولت در بحث رکود توفیقی نداشت و همچنان رکود بر بازار حاکم است و بحث بیکاری به عنوان معضل جدی است که هر روز نیز این مسئله برای جوانان جویای کار سخت‌تر می‌شود. بازار و بازاری‌ها هنوز در بهت و شوک هستند و نمی‌دانند که باید تصمیم بگیرند یا نگیرند با بازاری‎‌ها که صحبت می‌کنیم می‌بینیم به دلیل بی اطلاعی از اینکه دولت در رابطه با اقتصاد چه برنامه‌ای دارد یک نوع رکود و یا خمودگی در بازار حاکم شده است و این شامل بازار مالی، مسکن، بورس و تولیدات داخلی را شامل می‌شود.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از عملکرد سه ساله دولت یازدهم گفت: دولت مشکلات زیادی داشت و ما نمیتوانیم منکر این باشیم که دولت مشکل نداشته است؛ زیرا دولت در شرایط سختی مسئولیت را به عهده گرفت.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به توفیقات دولت در مهار تورم اظهار کرد: دولت یازدهم به خوبی توانست تورم را مهار کند و در زمینه سیاست خارجی جدا از عهد شکنیهایی که دشمن اصلی با ما دارد توانست حرکتهای مثبتی در سیاست خارجی انجام دهد.

مصری با بیان اینکه دولت مدت زیادی از عمر و وقت خود را برای پیوند با کشورهای خارجی صرف کرد و نتوانست این موضوع را از دستور خارج کند خاطر نشان کرد: همه دولت بحث سیاست خارجی میکردند درصورتی که یک نفر باید به عنوان وزیر امور خارجه به دنبال بحث سیاست خارجی باشد و بقیه باید به امورهای داخلی میپرداختند.

نماینده دورههای هشتم و نهم مجلس ادامه داد: دولت در بحث رکود توفیقی نداشت و همچنان رکود بر بازار حاکم است و بحث بیکاری به عنوان معضل جدی است که هر روز نیز این مسئله برای جوانان جویای کار سختتر میشود. بازار و بازاریها هنوز در بهت و شوک هستند و نمیدانند که باید تصمیم بگیرند یا نگیرند با بازاریها که صحبت میکنیم میبینیم به دلیل بی اطلاعی از اینکه دولت در رابطه با اقتصاد چه برنامهای دارد یک نوع رکود و یا خمودگی در بازار حاکم شده است و این شامل بازار مالی، مسکن، بورس و تولیدات داخلی را شامل میشود.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: اگر فکری به حال رکود نشود قاعدتا تولید رونق نمیگیرد و اگر تولید رونق نگیرد اشتغالی نیز صورت نمیگیرد که البته ما امیدواریم دولت در مدت باقیمانده به وضعیت اقتصاد بیشتر توجه کند و بحثهای سیاست خارجی را به وزیر امور خارجه بسپارد و اگر خیری برای ما دارد یا ندارد ما از آن گذشتهایم، ما که تعهداتمان را نسبت به هستهای انجام دادهایم و چیزی نیست که انجام نداده باشیم و بر عکس ما طرف مقابل وعدههای خود را انجام نداده است.

مصری ادامه داد: قبل از برجام مسئولین دولتی اعلام میکردند که بعد از اجرای برجام 150 میلیارد پول وارد کشور میشود الان ما میبینیم هیچ اثری هم از این پولها نیست؛ چون اگر این پول در اختیار صندوق توسعه ملی قرار بگیرد یک انقلاب صنعتی را میتوان با آن در کشور ایجاد کرد اما میبینیم در حد 600 الی 700 میلیون دلار از هند آمده است و از بقیه پولها خبری نیست البته شاید هم آمده است خبرهایش را نمیدهند و ما بی خبر هستیم.

مصری به سیاست خارجی دولت هم اشاره کرد و گفت: دولت باید بین اقتصاد داخلی و سیاست خارجی تفکیک قائل شود؛ فکر میکنم هرقدر برای سیاست خارجه سرمایهگذاری کردیم کفایت کند؛ دولت این بخش را برعهده وزارت امور خارجه بگذارد و بقیه وزرا به کار داخل کشور بپردازند.

این وزیر دولت احمدی ن‍‍ژاد گفت: طبیعتا همه دولتمردان از آقای رئیس جمهور تا وزراء و معاونین همه علاقهمند هستند که کاری انجام دهند؛ اما دولت یازدهم هنوز یک استراتژی خاصی ارائه نداده که بگوید استراتژی من این است.

وی افزود: الان هرجا کاری و مشکلی پیش میآید میگویند دولت سابق مقصر بوده؛ این در حالی است که الان این دولت است که باید کار کند و جواب بدهد و تا کی میخواهیم یدک بکشیم .

مصری خاطرنشان کرد: هرچه دولت موفق باشد برای مردم آسایش بیشتری خواهد داشت و برای این دولت دعا میکنیم و علاقهمند هستم. به نظر ما دولت هنوز نمیداند از لحاظ اقتصادی چه کاری انجام دهد.

او تأکید کرد: البته نمیتوانیم بگوییم همه اینها حاصل این دولت است. هر دولت برای برونرفت از تنگناهایی که وجود دارد، طرحها و ایدههایی میآورد؛ اما هنوز مفهوم سیاستهای مدونی که دولت ابلاغ کند و ملت هم همراهی میکند، برای مردم روشن نشده یا اصلا گفته نشده است. یعنی مردم نمیدانند چه کار کنند. در بازار، بازاریها نمیدانند چه کار کنند و در تولید هم تولیدکننده نمیداند تولید جدید بکند یا نکند. وضعیت در بازار اقتصاد، مبهم است.

https://shoma-weekly.ir/IYSV7y