گفتگوی ویژه

رانت در اقتصاد کشور بیداد می کند

در جامعه شاهد تبعیض فاحشی میان مردم عادی و ثروتمندان هستیم و از همه مهم تر رانت در اقتصاد کشور بیداد می کند که همگی مغایرت زیادی با بحث اقتصاد مقاومتی دارد
رویکرد اقتصاد مقاومتی با مولفه های بومی، علمی، انقلابی و اسلامی، از یکسو ناظر به حل مسائل کوتاه مدت اقتصادی کشور ناشی از تحریم های ظالمانه است و از سوی دیگر به اصلاح بنیادهای ناسالم و ساختار معیوب اقتصادی کشور در بلند مدت، معطوف است. در واقع بایستی از وضعیت پدید آمده در اقتصاد کشور و بحران های اقتصادی وارد شده به کشور در سال های اخیر، به فرصت سازی پرداخت. اینک که ضعف های کلان و مشکلات جزئی اقتصاد کشور عیان گشته است، باید فرصت را غنیمت دانست و مدیریت اقتصادی را در راستای توسعه پایدار بکار گرفت.در این میان البته ساختار رانتی اقتصاد و مشکلات ناشی از تحریم، از جمله سرفصل های اساسی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران هستند که تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را تحت الشعاع قرار می دهد .در ادامه گفتگوی خبرنگار شما با حجت الاسلام و المسلمین محمدخرسند را می خوانید.

وضعیت بیکاری و عدم تولید و دیگر مسائل در کشور بحران هایی را در کشور به وجود آورده است . عملکرد دولت را در حل این مسائل چگونه ارزیابی می کنید ؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که از سال ها قبل توسط رهبر مورد توجه قرار گرفته بحث اقتصاد است که می توان به جرات گفت در تمامی نام گذاری ها مد نظر قرار می گیرد .اگر توجه کنید می بینید در چند سال اخیر مسئله اقتصاد همواره مطرح بوده و هست اما واقعیت امر این است که دولت برخورد کاملا شعاری با این امر داشته است و باعث نارضایتی عمومی و سو استفاده دشمن شده است .

قرارگاهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به وجود آمده است .به نظر شما تا کنون چه خروجی را داشته است ؟

رکود حاکم در کشور ، تورم ، نوسانات نرخ ارز ، بی رونقی ، تعطیلی کارخانه ها یکی پس از دیگری ، فعالیت با حداقل ظرفیت نیروی انسانی و ... همه نشان از این دارد که هیچ گونه شور و نشاطی در زمینه اقتصادی شاهد نیستیم و این قرارگاه که توسط معاون اول رئیس جمهور مدیریت می شود هیچ خروجی مثبتی نداشته است .

عمده ترین مشکل چیست ؟

مواردی متعددی برای بروز مشکلات وجود دارد .در واقع عدم هماهنگی میان قوا ، نبود هدف مشخص و فقدان عزم جدی برای تحقق شعار سال به تشدید بحران دامن زده است .باید به جرات گفت از سوی مسئولان اطلاع دقیقی درباره مشکلات وجود ندارد و بسیاری از مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز از معضلات اقتصادی تاثیر می پذیرد .

چه مصداق هایی برای این مسئله که مطرح کردید وجود دارد ؟

به طور مثال در سفر مسئولان به استان ها ریخت و پاش های زیادی صورت می گیرد ، در جامعه شاهد تبعیض فاحشی میان مردم عادی و ثروتمندان هستیم و از همه مهم تر رانت در اقتصاد کشور بیداد می کند که همگی مغایرت زیادی با بحث اقتصاد مقاومتی دارد. به عنوان نمونه علت عدم پیشرفت در صنعت خودروسازی رانت است و عدهای در این صنعت منافعی دارند که باید تامین شود. در حالی که یکی از موارد اقتصاد مقاومتی این است که کیفیت تولیداتمان را بالا ببریم و به این گونه حمایت از مصرف کننده عملی و واقعی باشد و منافع مصرف کننده در نظر گرفته و تعرفه متناسب با آن استفاده شود.

چه راهکارهایی برای از بین بردن این مشکلات و تحقق شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی وجود دارد ؟

با توجه به اینکه نام گذاری رهبر معظم انقلاب حکیمانه و کارشناسانه صورت گرفته است و بر اساس مشکلات مردم و جامعه مطرح می شود لذا این امر باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود و مواردی از جمله حمایت از مشاغل کوچک ازسوی سیستم بانکی ، بیمه ، دولت و شهرداری ها صورت گیرد ، اشتغال فراگیر ایجاد شود ، سیستم بانکی کشور سر و سامان داده شود و رفتار شعاری کنار گذاشته شود .

یکی از معضلات امروز بخشی نگری است؛ چطور می توان این مشکل را برطرف کرد ؟

اگر با روحیه انقلابی ، در صحنه جنگ اقتصادی حاضر شویم و روحیه جهادی داشته باشیم ، قطعا به بهبود وضعیت کشور کمک خواهیم کرد و نگاه جزیی و بخشی بسیاری از ادرات را از بین خواهیم برد .در واقع وقتی اقتصاد دارای ثبات نباشد و درآمد دلالی وجود داشته باشد کسی فعالیت اقتصادی انجام نمی دهد و تا زمانی که اقتصاد در مسیر صحیح خود قرار نگیرد و دارای رانت باشد کسانی که تمایل به کار سالم اقتصادی دارند وارد عرصه نمی شوند و این مساله موجب رونق دلال بازی ها در بازار و اقتصاد کشور خواهد شد .

و سخن آخر .

کاش در کشور به مصرف کنندگان که مردم باشند احترام بیشتری بگذاریم و حق انتخاب برایشان قائل شویم و تنها نخواهیم که آنها در ازای بی کیفیتی هزینه بپردازند که این امر روز به روز بر میزان نارضایتی آنها می افزاید و موجب هرج و مرج در اقتصاد کشور خواهد شد .بهتر است مسئولان از خواب بیدار شوند و فکری به حال مردم کنند .

https://shoma-weekly.ir/LCWLkL