گفتگوی ویژه

راز ماندگاری و زیبایی راهپیمایی اربعین به مردمی بودن آن است

گروه‌های مختلفی از شهرها و استان‌های گوناگون می‌روند که همه نیروهای مردمی هستند و با هزینه‌های خود و با هیئت‌هایی که در شهر خود داشتند به پیاده روی اربعین می‌روند. حالا بعضی از نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها وارد این کار شدند که آن جای بررسی دارد.
امیر زینلی- پیاده‌روی زائران در اربعین از اهمیت زیادی برخوردار است و باید شور و عشق زیادی در این راستا به وجود آید تا کاروانهایی که خود را به کربلا می‌رسانند به سلامت بروند و برگردند. اما نکته مهم آن است که دولت در این زمینه فقط باید برای فراهم آوردن بسترها وزیرساخت ها فعالیت کند. حتی در زمینه تهیه اقلام و امکانات عمده همچون چادرهای گروهی، خوابگاه، نمازخانه که در تامین آنها به کمک احتیاج هست، باید از ظرفیت های مردمی استان های معین استفاده شود. در این زمینه و درباره برخی موانع این همایش عظیم با دکتر لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده ایم.

***

چقدر با این مسئله که دولت(به معنای عام) وارد صحنه پیاده روی اربعین شده و مسئولیت را بر عهده بگیرد، موافق هستید؟

حضرت آقا هم نظرشان این بود که باید اربعین هم مثل ماه محرم، صفر و عزاداری فاطمیه مردمی باقی بماند. راز ماندگاری و زیبایی آن به مردمی بودن است. با آمدن و رفتن دولت‌ها و تعویض سیاست‌ها عوض نمی‌شود ولی مسئولین وظیفه ای دارند مبنی بر این که از نظر حمل و نقل عمومی، بهداشت، امنیت، ویزا و سایر نیازها بستر را فراهم کنند. تربیت نیروهای تبلیغاتی و فرهنگی مسئولیت و وظیفه کلان نظام است که از توان، اختیارات و امکانات مردم عادی خارج است. باید نظام اقداماتی انجام دهد که مردم بتوانند در امنیت و آرامش بیشتری به این امر مهم بپردازند و از طرفی راه نفوذ و سوء استفاده افراد سود جو را ببندند.

آیا می‌شود دولت مقداری نامحسوس تر عمل کند که حتی مردم به خدماتی که دولت ارائه می‌دهد هم تکیه نکنند؟

معمولا همین طور است و همه مردمی هستند. گروه‌های مختلفی از شهرها و استان‌های گوناگون می‌روند که همه نیروهای مردمی هستند و با هزینه‌های خود و با هیئت‌هایی که در شهر خود داشتند به پیاده روی اربعین می‌روند. حالا بعضی از نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها وارد این کار شدند که آن جای بررسی دارد.

چه موانعی پیاده روی اربعین و عظمت این روز را تهدید می‌کند؟

یکی از موانع همین است که اگر پیاده روی موقعی بخواهد دولتی شود یا همان سازمانی که شما فرمودید وابسته به بودجه بیت المال یا مسائل سازمانی شود، رنگ مردمی بودن را از دست می‌دهد و با توجه به محدودیت بودجه‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها ممکن است یک سال انجام شود و سال دیگر انجام نشود که این تهدید بزرگی است. پیاده روی اربعین باید تا ظهور حضرت ولیعصر (عج) و حتی بعد از آن هم تداوم داشته باشد.

تهدید دیگر این است که حرکت در اربعین سازماندهی شده نباشد. یعنی باید اقدامات مردمی باشد ولی مردم نمی‌توانند در سیاست‌های کلان از همه دست‌های پشت پرده خبردار شوند. بنابراین اگر بخواهد کاملا به مردم واگذار شود و نظارت و مدیریت نشود قطعا دشمن بیکار نخواهد نشست. وقتی دشمن 14 قرن پیش از شش ماهه امام حسین (ع) نمی‌گذرد و از ایشان هم ترس دارد و امروز از همایش‌ها و برنامه‌های شیرخوارگان حسینی می‌ترسد و این توهم را دارد که ایران و شیعه سربازگیری می‌کنند، پس از این راهپیمایی هم هراس دارد و همین ترس باعث می‌شود که تلاش کند که به هر قیمتی در بین شیعیان، مسلمانان و غیر مسلمانان یک سری اقدامات انحرافی انجام دهد، اقداماتی که بتواند انگیزه را از آنها بگیرد یا بتواند اربعین را به انحراف بکشاند به نحوی که از آن کارکرد خود فاصله پیدا کند و از حس دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم و استکبار که آقا به عنوان جهاد کبیر نامیدند، فاصله بگیرد و به سمتی برود که نگاه مادی و ظاهری در مورد آن صورت گیرد.

یکی دیگر از موانع ایجاد این توهم است که مردم عراق موظف هستند این گونه زحمت بکشند و خدایی ناکرده زائرانی که به آن جا می‌روند نسبت به آنها طلب کار باشند در حالی که باید قدر شناس آنها باشند. یا این که افراد ندانسته اقداماتی خودسرانه و بدون توجه به بایدها و نبایدها انجام دهند. راه کاری که وجود دارد این است که در صداو سیما از شبکه‌های مختلف که بایدها و نبایدها را می‌گویند، ملاحظات را مطرح کنند. گروه‌ها مختلف و صاحب نظران باید به اینها توجه کنند. امسال اگر خدا بخواهد نزدیک به صد نفر از سخنرانان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه و حوزه را به این پیاده روی می‌فرستیم که به سؤالات مردم پاسخ دهند و به احکام آنها بپردازند، به تبیین سبک زندگی و ابعاد وجودی حضرت زینب (س) و چگونگی و فلسفه اربعین و پیام آن بپردازند و این که امروز چه درسی از اربعین بگیریم و چطور رفتار و زندگی اربعینی داشته باشیم. از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند هم جلوی منافذ دشمن را بگیرند، هم بهره بیشتری ببرند و اربعین یک نقطه عطفی در زندگی آنها شود.

از طرف کانون همبستگی فرزندان شهدا طرحی به نام نائب شهید را گذاشتیم که فرزندان شهدا برنامه ریزی کردند و در این طرح هر کس به نیابت از شهیدی برای پیاده روی می‌رود و در ذیل نگاه آن شهید حرکت می‌کند و از آبروی شهید کمک می‌گیرد. باید به این فکر باشند که در بازگشت هم نگاه به شهدا و احساس دین به شهدا باشد چرا که تلاش، ایثار و فداکاری شهیدان بوده است که امروز این مملکت در امنیت است و بستر زیارت اربعین فراهم می‌باشد.

حضور بانوان چه تأثیری روی جامعه ما خواهد گذاشت و چقدر این حضور پر رنگ است؟

الحمدالله خانم‌ها استقبال خیلی خوبی دارند. هر چند که سختی‌های پیاده روی اربعین زیاد است. همچنین خانم‌ها در زندگی خود مسئولیت‌هایی دارند که باید اهم و مهم نمایند. ولی چه از کشور ما و چه از کشورهای دیگر مثل خود عراق حضور پر رنگی داشتند. این فرصتی است که آنها بیشتر به شناخت حضرت زینب(س) بپردازند. یعنی این پیاده روی حالتی اعتکافی برای آنها دارد و حضور در این موکب‌ها یک فرصت تحول و بازگشت به یک زندگی ساده و بدون تجملات است. می‌توانند به فلسفه اربعین بپردازند و این که چطور مبارزه کنند، از حضرت زینب (س) درس بگیرند که دشمن را بشناسند، با او مقابله کرده و راه‌های نفوذ دشمن را برای خود، خانواده و جامعه ببندند.

https://shoma-weekly.ir/B3bqGj