گفتگوی ویژه

دولت نیازمند استفاده از رسانه‌های منتقد واقعی است

دولت مثل سایر مسئولان نیازمند است از ظرفیت رسانههای منتقد به مفهوم واقعی بهره جوید. منظور از رسانههای منتقد واقعی کسانی هستند که نقاط قوت و ضعف را میبینند، راهکارها را پیشنهاد میدهند و میتوانند برای ریاست جمهوری آئینه و چشم و گوشی در تبیین واقعیتها، انتقال آنها و تصمیمگیری بهنگام باشند. این امر نیاز به حمایت و سعه صدر در استفاده از مطالب مطرح شده و عدم غفلت و بیتوجهی نسبت به اینگونه مسائل دارد.
به مناسبت هزارمین شماره هفتهنامه «شما» بر آن شدیم به موضوعاتی همچون نیاز دولت به رسانه منتقد با پشتوانه کارشناسی حزبی، ضرورت حضور رسانههای محتوایی و تحلیلی در دنیای اطلاعرسانی نوین و خبرهای کوتاه و تلگرامی و لزوم حمایت از رسانههای تحلیلمحور و محتوامحور بپردازیم. در این خصوص خبرنگار هفتهنامه «شما» با لاله افتخاری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو نشسته است که در ادامه میخوانید.

شنیدن نیاز دولت به رسانه منتقد در بهبود عملکردش از زبان شما مغتنم است.

همه مسئولان نیاز دارند به دستور شرع مقدس و سیره اهلبیت(ع) عمل کنند. پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسؤُولٌ عَن رَعِیَّتِه.» لذا باید مطالبی را که جزء حقوق شهروندان و مسئولین است به همدیگر منعکس کنند. بنابراین رئیسجمهور و به تبع آن دولت مثل سایر مسئولان نیازمند است از ظرفیت رسانههای منتقد به مفهوم واقعی بهره جوید. منظور از رسانههای منتقد واقعی کسانی هستند که نقاط قوت و ضعف را میبینند، راهکارها را پیشنهاد میدهند و میتوانند برای ریاست جمهوری آئینه و چشم و گوشی در تبیین واقعیتها، انتقال آنها و تصمیمگیری بهنگام باشند. این امر نیاز به حمایت و سعه صدر در استفاده از مطالب مطرح شده و عدم غفلت و بی‌‌توجهی نسبت به اینگونه مسائل دارد.

از نقش رسانه منتقد با پشتوانه کارشناسی حزبی بگویید.

قطعاً حزبی مثل مؤتلفه اسلامی که سابقه طولانی و ظرفیتهای تخصصی مختلفی دارد موظف است به مسئولان مملکت کمک کند و به آنها مشاوره بدهد. حزب باید نگاه تخصصی اش در زمینههای مختلف را به دولت منتقل و در مقابل دولت هم باید از ظرفیت حزب استفاده کند. برای همین اوایل دوره مسئولین، حزب مؤتلفه اسلامی با آنها ملاقات، دیدگاههایش را مطرح و در مسائل گوناگون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مردمی، تخصصی، استانها و کلاً ملی اعلام همکاری میکند.

ارگان حزب در این خصوص چطور؟

حزب باید در دو عرصه فعالیت و مسائلش را سطحبندی کند. یک بخش از آن را که قابل انتقال و اطلاع به مردم است از طریق رسانهاش به مردم و جامعه منتقل کند تا نظرات و دیدگاههای صاحبنظران را در مسائل مختلف بگیرد. سطح دیگر اینکه باید پل ارتباطی محرمانهای با مسئولین از جمله رئیسجمهور برقرار شود تا بتوانند مشاوره بدهند و دیدگاهها و نقاط ضعف و قوت را مطرح سازند.

در دنیایی که انتقال اطلاعات از طریق اخبار کوتاه و توسط رسانههای خبرمحور انجام میگیرد، نظرتان راجع به لزوم وجود رسانههای تحلیلی و محتوایی چیست؟

بعضی از رسانهها صرفاً خبررسان هستند، ولی برخی دیگر بخش غیر اطلاعرسانی و تحلیل موضوع، اخبار، محتوا و شرایط را دارند که قطعاً حضور اینگونه رسانهها در فضای اطلاعرسانی کشور ضروری است، زیرا صرفاً خبر دادن هرچند ارزشمند است ولی اگر با تحلیل محتوا همراه نباشد کاری است که خیلیها میتوانند انجام بدهند. اما اگر تحلیل محتوا به صورت تخصصی انجام شود به ارتقای تفکر و تحلیل در جامعه کمک می کند و از این طریق شعارها از برنامههای واقعی و عملیاتی شناخته میشوند.

اصلاً چرا تحلیل در دنیای امروز اینقدر اهمیت دارد؟

اگر مسائل شعاری مطرح شوند، مثل شعارهایی میشود که نامزدها در برخی مناظرهها مطرح میکردند. چون به دور از تحلیل و نظر کارشناسی و تخصصی بود و مردم هم متخصص همه امور نیستند، مطالبی مطرح میشود که هم سطح مطالبات و توقعات را بالا میبرد و هم آینده تحققناپذیری را پیش روی مردم ترسیم میکند. در واقع این شعارها حاکی از برنامههای رؤیایی و بر اساس آمال و نظرات مردم است که پیاده کردن آنها

از توان آن نامزد خارج است. مردم هم به همان برنامهها و شعارها نگاه میکنند و در آینده دچار مشکل میشوند. بنابراین تحلیل، بررسی، راستیآزمایی و ارائه نگاه کارشناسی ضروری است.

 

حمایتهای لازم از رسانههای محتوایی و نهادهای حمایتکننده از آنها چه میتواند باشد؟

حمایتهای مالی، قانونی، اجرایی و حتی گفتاری راهگشاست. دستگاههای مختلف از طرق گوناگون باید در چارچوب شرح وظایف شان در مسیر حمایت از اینگونه رسانهها گام بردارند، نظیر قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین، ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از طریق تخصیص بودجه و همچنین سایر دستگاهها و سازمانهای مرتبط.

از توان آن نامزد خارج است. مردم هم به همان برنامهها و شعارها نگاه میکنند و در آینده دچار مشکل میشوند. بنابراین تحلیل، بررسی، راستیآزمایی و ارائه نگاه کارشناسی ضروری است.

حمایتهای لازم از رسانههای محتوایی و نهادهای حمایتکننده از آنها چه میتواند باشد؟

حمایتهای مالی، قانونی، اجرایی و حتی گفتاری راهگشاست. دستگاههای مختلف از طرق گوناگون باید در چارچوب شرح وظایف شان در مسیر حمایت از اینگونه رسانهها گام بردارند، نظیر قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین، ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از طریق تخصیص بودجه و همچنین سایر دستگاهها و سازمانهای مرتبط.

از توان آن نامزد خارج است. مردم هم به همان برنامهها و شعارها نگاه میکنند و در آینده دچار مشکل میشوند. بنابراین تحلیل، بررسی، راستیآزمایی و ارائه نگاه کارشناسی ضروری است.

حمایتهای لازم از رسانههای محتوایی و نهادهای حمایتکننده از آنها چه میتواند باشد؟

حمایتهای مالی، قانونی، اجرایی و حتی گفتاری راهگشاست. دستگاههای مختلف از طرق گوناگون باید در چارچوب شرح وظایف شان در مسیر حمایت از اینگونه رسانهها گام بردارند، نظیر قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین، ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت از طریق تخصیص بودجه و همچنین سایر دستگاهها و سازمانهای مرتبط.

https://shoma-weekly.ir/D3L1YH