گفتگوی ویژه

دولت نمی خواهد قیمت دلار پایین بیاید

اگر بخواهند کار کسب رونق یابد باید قیمت دلار را ثابت نگه دارند و یک فکر اساسی برای این کار بکنند، ولی متأسفانه الان همه مسائلی که داریم می‌بینیم فقط در حد حرف است. مثلاً برای اقتصاد مقاومتی چه کار کرده‌اند؟ فقط حرف و حرف و حرف. الان هم دیگر صحبتی از آن نیست. در هیئت دولتی گروهی تشکیل دادند و نشستند و خلاصه اینکه متأسفانه جز حرف فعلاً چیز دیگری ندیده‌ایم.
امیر حسین زاده - معاون سابق بانک مرکزی اعلام افزایش تقاضا در ایام اربعین و یا فعالیت صرافان خاص به عنوان ریشه نوسان اخیر نرخ دلار در بازار را قابل قبول ندانست و گفت:«مگر بانک مرکزی نمی توانست این موارد را پیش‌بینی و آن را از قبل مدیریت کند که اکنون سیاست گذاری خود در بازار را این گونه توجیه می کند.» از طرفی محمد حسین ادیب استاد دانشگاه هم گفت:«گرانی فعلی دلار در ایران ریشه خارجی دارد و چندان به اقتصاد داخلی مربوط نیست؛ اما با با پایان خوش بینی برای سقوط قیمت دلار با اجرایی شدن برجام و همچنین کاهش نرخ بهره بانکی، دلار به هر میزان که این دو مولفه تعدیل شود گران خواهد شد.» ولی الله سیف هم در توضیحاتی گفته است که در سال گذشته نیز به دلیل تقاضاهای فصلی قیمت ارز به ۳۶۰۰ تومان افزایش یافته، اما در پایان سال کاهش یافت و این شرایط طبیعی است. با سید اصغررخ صفت از فعالان بازار و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی د راین زمینه گفتگو کرده ایم.

***

دلار 2600 تومان بود و الان ـ بعد از مذاکرات که نتیجه برجام مشخص شده ـ تقریباً 3700 تومان شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد تا 4 هزار تومان هم خواهد رسید. تا قبل از مذاکرات می‌گفتند باید نتیجه مذاکرات مشخص شود تا تکلیف بازار روشن شود. الان بهانه چیست که قیمت دلار پایین نمی‌آید و روند صعودی دارد؟

ثابت بودن قیمت دلار را باید دولت مدیریت کند. متأسفانه معلوم نیست آیا خودشان می‌خواهند چنین شود یا نه. اینکه دلار 4 هزار تومان می‌شود الان نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

ولی روندش که صعودی هست. آیا دولت به درآمدی که از فروش دلار کسب می‌کند نیاز دارد که قیمت پایین نمی‌آید؟

از نظر بودجه دولت دچار کمبود است و باید این کارها را بکند تا امورش بگذرد.

پس وعده‌هایی که می‌دادند که بعد از برجام اوضاع زیر و رو می‌شود و آسمان به زمین می‌آید و اوضاع اقتصادی‌مان خوب می‌شود، چه شد؟

خیلی‌ها از این وعده‌ها فراوان داده‌اند، ولی جز حرف چیزی ندیدیم.

بنابراین، این را هم یکی از وعده‌هایی بدانیم که دولت داد و بدان عمل نکرد؟

باید یک مقدار صبر کنیم ببینیم برجام چه می‌شود. اینها هم منتظر برجام هستند، ولی کار خودشان را هم انجام می‌دهند.

می‌توانیم بگوییم برجام آغاز شده است. نتیجه‌اش که معلوم و فعالیت‌هایش شروع شده است و از کشورهای خارجی به کشور ما رفت و آمد می‌کنند و بعضی از قراردادها دارد بسته می‌شود. تقریباً مشخص است چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر می‌رسد دولت در حال حاضر بهانه‌ای ندارد. غیر از اینکه بخواهد از این راه درآمدش را افزایش بدهد.

البته اگر بخواهند کار کسب رونق یابد باید قیمت دلار را ثابت نگه دارند و یک فکر اساسی برای این کار بکنند، ولی متأسفانه الان همه مسائلی که داریم می‌بینیم فقط در حد حرف است. مثلاً برای اقتصاد مقاومتی چه کار کرده‌اند؟ فقط حرف و حرف و حرف. الان هم دیگر صحبتی از آن نیست. در هیئت دولتی گروهی تشکیل دادند و نشستند و خلاصه اینکه متأسفانه جز حرف فعلاً چیز دیگری ندیده‌ایم.

دلیل دیگری که مطرح می‌شود مقاومت بانک‌هاست. به دلیل اینکه رؤسای بانک سهامدار بانک خودشان هستند شاید مقاومت آنها باعث شده است قیمت دلار پایین نیاید. آیا با این نظر موافقید؟

بانک‌ها زیر نظر دولت‌اند. مگر می‌توانند چنین مقاومتی کنند؟ مگر اینکه دولتی قرار دارد که مثل بانک‌ها عمل می‌کند. نمی‌توانیم چنین نظری بدهیم، چون دولت قدرت دارد هر کاری بخواهد بکند. به نظر من این امر دو طرفه است، چون به نفع بانک‌هاست، ولی اگر دولت بخواهد کاری را انجام بدهد مشکلی ندارد. باید این قضیه را مدیریت کند که یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد.

نمی‌تواند یا نمی‌خواهد؟

به نظر من نمی‌خواهد. والا اگر بخواهد انجام بدهد مشکلی وجود ندارد.

یعنی این درآمد به مذاق دولت خوش آمده است؟

بله، چون برای دولت استفاده دارد و بی‌استفاده برای دولت نیست.

اینکه می‌فرمایید نتیجه برجام قطعی و روشن مشخص نشده است یا حداقل در عمل ندیده‌ایم چه اتفاقی افتاده است، فکر می‌کنید اگر آنچه که گفتند به سرانجام برسد آیا منتظر باشیم قیمت دلار کاهش یابد؟

این کار باید انجام شود. اگر بخواهند کسب و کارشان رونق یابد و مردم به کسب و کارشان مشغول شوند، باید دلار ثبات داشته باشد. بی‌ثباتی در دلار بی‌نظمی در کسب و کار مردم است و به نفع مردم نیست. ممکن است موقتاً سودی برایشان داشته باشد، ولی رونق کار مردم مستلزم تثبیت قیمت دلار است.

یعنی روندی که دولت دارد طی می‌کند منجر به رونق کسب و کار مردم می‌شود؟

ما که با این کارهای دولت رونقی در کسب و کار ندیدیم. حرف زیاد شنیده‌ایم، ولی در عمل رونقی ندیده‌ایم.

کدام عامل را مهم‌ترین عامل می‌دانید که در صورت برداشته شدن آن قیمت دلار پایین می‌آید؟

به نظر من دولت باید برای تثبیت قیمت دلار حتماً تصمیم بگیرد و عمل کند. در غیر این صورت هیچ رونقی در کار کسب دیده نخواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/rB5HqS