گفتگوی ویژه

دولت نباید به فضای بی‌تفاوتی در فرهنگ دامن بزند

عملکرد فرهنگی دولت یازدهم جزء مواردی است که بسیار مورد بحث بوده است. تا جایی که دلسوزان نظام از ورود عناصر ضد فرهنگی به دستگاه های متولی فرهنگ هشدار داده اند. در این مورد با حاج فضل الله فرخ از فعالین فرهنگی همکلام شدیم تا نظرات وی را در این حوزه جویا شویم.
عملکرد فرهنگی دولت یازدهم جزء مواردی است که بسیار مورد بحث بوده است. تا جایی که دلسوزان نظام از ورود عناصر ضد فرهنگی به دستگاه های متولی فرهنگ هشدار داده اند. در این مورد با حاج فضل الله فرخ از فعالین فرهنگی همکلام شدیم تا نظرات وی را در این حوزه جویا شویم.

در سالگرد انتخاب آقای روحانی هستیم. به نظر شما در این مدت که ایشان بالاترین مقام اجرایی کشور بوده اند، رشد فرهنگ را شاهد بوده ایم یا افول آن را؟

متأسفانه در این یک سال نهتنها جلوی تهاجم فرهنگی گرفته نشد، به عقیده من بیشتر به تهاجم فرهنگی میدان داده شد و در گفتارهایی که ریاست جمهوری و بعضی از وزرا دارند، برای تهاجم فرهنگی چراغ سبز نشان میدهند. برداشتن فیلترها، آزاد گذاشتن ماهوارهها و برداشتن نظارت از کتاب، مجلات و غیره که در لسان آقایان مرتباً تکرار میشود، چراغ سبز به دشمن و تهاجم فرهنگی است. این که مثلاً بفرمایند ما مسئول نیستیم و مردم را به حال خودشان بگذاریم که راه بهشت را خودشان انتخاب کنند، به تهاجم فرهنگی دامن میزند. مگر دولت میتواند مسئول نباشد؟ میگوید ما مسئول دین مردم نیستیم. چطور میشود مسئول دنیای مردم باشیم، مسئول دینشان نباشیم؟ پس برای چه انقلاب کردهایم؟

در مورد اصل هشتم قانون اساسی که حضرتعالی سالها پیگیر اجرایی شدنش بودید، دولت یازدهم گامهایی برداشته یا خیر؟

خیر. اینها در تبلیغات انتخاباتی ادعای قانونمندی میکردند، پس چرا این قانون را اجرا نمیکنند و بعد تازه ادعا میکنند قانونمند هستند. از طرفی اینها به قرآن قسم خورده و تعهد کردهاند که از ارزشها و نظام اسلامی دفاع کنند. قرآن میفرماید: «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاه وَ آتَوُا الزَّکَاه وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ»(1) کسانی که به قدرت میرسند و تمکن دارند، اقامه نماز، ادای زکات، امر به معروف و نهی از منکر کنند. ما دینی داریم که پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «مَنْ اَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مَنْهُمْ». اگر کسی به امور مسلمین اهمیت ندهد، مسلمان نیست، بعد چطور ما میگوییم به کار مردم دخالت نکنید و مردم را به حال خودشان رها کنید؟ این اصلاً با دستور خدا و پیغمبر جور در نمیآید. اسلام میفرماید: «کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعیَتِهِ». همه ما مسئول همدیگر هستیم. ما نمیتوانیم در مقابل فحشا و منکرات علنی و آشکاری که روز به روز در جامعه ما شدت میگیرد بیتفاوت باشیم.

آقای روحانی گفته بودند من حقوقدان هستم، سرهنگ نیستم. باید به بخش کتاب و رسانهها آزادی بدهیم تا آنها مسیر را مشخص کنند. به عبارت دیگر ایشان تأکید کرده بود راه مبارزه با فساد، آزادی دادن به رسانهها و مطبوعات است. در جای دیگری گفته بودند من آزادی را به دانشگاهها باز خواهم گرداند. این آزادی چیست که تا قبل از آقای روحانی وجود نداشته و قرار است ایشان به مردم اعطا کند؟

اگر آزادی، آزادی اسلامی و همان است که ما میگفتیم استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آن آزادی را با پیروزی انقلاب اسلامی به دست آوردیم. امروز مستقلترین و آزادترین کشور دنیا جمهوری اسلامی ایران است، لذا آزادی به معنایی را که اسلام بپسندد در اول انقلاب به دست آوردیم و هیچ کشوری هم این همه آزادی ندارد که مخالفین آن نظام این طور جولان بدهند، اما آن آزادیای که نداریم و حالا قرار است بیاید، معلوم است یک آزادی دیگر و غربی است که دشمن میخواهد بر ما تحمیل کند و آزادیای که در امریکا و کشورهای اروپایی میبینیم، آزادی بیبندوباری. الان آزادی واقعیای که داریم و همه مردم آزادند، آزادانه حرفشان را میزنند و آزادانه مینویسند، در دنیا کم است و نیست، ولی ما داریم. البته آزادیای که آنها دارند ما نداریم. مثلاً میگویند آزادی در اختلاط زن و مرد، فحشا و منکرات باید وجود داشته باشد. به ما که جلوی همجنسگرایی را میگیریم، میگویند حقوق بشر را رعایت نمیکنید و این خلاف آزادی است. ما آزادی اصلی اسلامی را داشتهایم و داریم. آزادیای که این آقایان تازه میخواهند بیاورند، یقیناً آزادی غربی است و اسلام آن را نمیپسندد.

پینوشت: قرآن کریم، سوره حج، آیه 41


https://shoma-weekly.ir/yq68M3