گفتگوی ویژه

دولت مکلف به سالم و بومی سازی شبکه های اجتماعی است

با فیلتر شدن تلگرام شاهد کوچ کاربران از فضای مجازی بیگانه به داخل بودیم ولی وقتی مشاهده شد قابلیت های اولیه وجود ندارد این کوچ با وقفه و تعلل و تردید روبرو شد که هرچه سریعتر باید اهتمام جدی شود تا بتوان به لحاظ ساختاری ومحتوایی پیام رسان های داخلی را تقویت کرد.
در حالی با چراغ سبز دولت شاهد رهاسازی دوباره دسترسی کاربران ایرانی به فضاهای آلوده و خطر آفرین شبکه های اجتماعی بیگانه در فضای مجازی هستیم که هیچ تضمینی برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی برهم زننده امنیت و مخل آسایش عمومی بخصوص در دامن زدن به آسیب های اجتماعی زیر پوستی جامعه که به شدت در حال شکل گیری است وجود ندارد.

در این خصوص گفتگوی خبرنگار شما با دکتر صالح اسکندری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را می خوانید:

نظر شما درباره امنیت شبکه های اجتماعی چیست؟

امروز فضای مجازی در دنیا چون شمشیر دولبه عمل می کند در حالی که مسبب پیشرفت فرهنگ و تمدن هاست می تواند عامل زوال ونابودی هویت جوامع نیز باشد، این فضا اکنون در انحصار برخی شرکت های بین المللی متصل و وابسته به جریان سلطه است که در راستای منافع خود حاضر نیستند در شرایط خاص و بزنگاه ها قواعد و خطوط قرمزسایر جوامع و فرهنگ ها را حفظ کنند.

تاثیر فضای مجازی بر کشور ما در این سالها به چه صورتی بوده است؟

طی دهه گذشته شاهد استقبال گسترده عمومی از شبکه های ارتباط اجتماعی در کشور بودیم که با عنایت به صحنه گردانان شبکه های اجتماعی خارجی و تجارب حاصله و تاثیرات آن باید گفت اگر به سمت ایجاد شبکه های اجتماعی بومی که از قوانین ومقررات داخلی پیروی کرده و متناسب با مقتضیات بومی و فرهنگی کشور سامان دهی شوند، نرویم درمقاطع حساس باید منتظر مخاطرات جدی از سوی فضاهای مجازی ناامن بیگانه برای مردم در کشور باشیم.

فضای مجازی چه تاثیرات مخرب آشکاری تاکنون بر کشور ما داشته است؟

در جریان حوادث سال 88 شاهد خط دهی و نقش برجسته فیس بوک وتوئیترو سایر
شبکه های اجتماعی بیگانه
در ایجاد ناامنی وآشوب در کشور بودیم،در حوادث اخیر نیز که در بستر نارضایتی مردم شکل گرفت جریان نفاق وسلطنت طلب از طریق همین شبکه هابا
دامن زدن به اغتشاشات و ناامنی به دنبال ایجاد وترویج خشونت وتنفر در جامعه بودند،شاهد بودیم برخی از همین کانال های اجتماعی چون تلگرام نحوه استفاده از اسلحه، ساخت بمب های دست ساز و جنگ شهری را آموزش می داد.

خطراتی که در بستر استفاده از فضاهای مجازی به عنوان عوامل تهدید کننده زیر پوستی وجود دارد چیست ؟

علاوه بر خط دهی اغتشاشات اخیر که در معرض دید عموم مردم بود متاسفانه مسئله ای که امروز به صورت جدی با آن روبرو هستیم و زیر پوست جامعه در حال بروز است ایجاد زخم های عمیق تری از درون وبه صورت پنهان بر پیکره جامعه می باشد که با خرید و فروش رسمی مواد مخدر و مشروبات الکلی و هدف ترویج اعتیاد و خشونت در کشور صورت
می گیرد یا جرائم سازمان یافته و عضو گیری داعش و دوستیابی و فریب دختران و پسران جوان واغوای آنان و فرستادنشان به کشورهای خارجی ازجمله کشورهای حاشیه خلیج فارس در قالب قاچاق انسان که در همین شبکه های اجتماعی در جامعه ما از طریق کانال های در دسترس عموم در حال اجراشدن بوده و تا زمانی که به سطح نیاید به حساسیت وخطر جدی مضرات این شبکه ها برای مقابله جدی واقف نخواهیم شد .

نقش دولت در ارتباط با سالم سازی فضای مجازی چیست؟

دولت مکلف به سالم سازی و بومی نمودن شبکه های اجتماعی در فضای مجازیست ،امروز فضای ارتباطی با رویکرد تعاملی ساماندهی شده وشبکه های اجتماعی نبض تپنده پیام رسانی واطلاع رسانی در دنیای مدرن وهزاره سوم است،هیچ فردی حضور عمومی در این
شبکه ها را نفی نمی کند ولی با توجه به مخاطرات فضای مجازی ضمن نظارت و سالم سازی دولت بر این فضا که حق مسلم مردم است باید یک فرهنگ سازی عمومی هم شکل بگیرد تا مردم با مخاطرات اساسی فضای مجازی آشنا شده و با هوشیاری در این شبکه ها حضور یابند.

چطور می توان مردم را راغب به استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی کرد؟

پیام رسان های داخلی باید قابلیت های لازم را در خود تقویت کنند تا مردم بتوانند تمام امکاناتی که در شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد در این فضا داشته باشند با فیلتر شدن تلگرام شاهد کوچ کاربران از فضای مجازی بیگانه به داخل بودیم ولی وقتی مشاهده شد قابلیت های اولیه وجود ندارد این کوچ با وقفه و تعلل و تردید روبرو شد که هرچه سریعتر باید اهتمام جدی شود تا بتوان به لحاظ ساختاری ومحتوایی پیام رسان های داخلی را تقویت کرد.

اقدام دولت برای بومی سازی
شبکه های اجتماعی فضای مجازی را چطور ارزیابی می کنید؟

اخیرا" رییس شورای عالی فضای مجازی اعلام نمود که چهار شبکه اجتماعی داخلی تحت عناوین آی گپ، سروش و ... فعال شده و تمهیداتی نیز در نظر گرفته شده که با
زیر ساخت های بومی امن با قابلیت بالا به مردم خدمات رسانی شود که امیدواریم با جدیت دولتمردان هرچه سریعتر این امکان فراهم شود .

آیا صرف مسدود نمودن شبکه های اجتماعی می تواند عامل بازدارنده بروز حوادث ناگوار احتمالی و آسیب های اجتماعی باشد؟

تا زمانی که فیلتر شکن ها در کشور باز باشند فیلترینگ فضای مجازی بیشتر شبیه شوخی بوده و مضحک است اگر دولت واقعا" عزمی جدی برای سامان دهی فضای مجازی دارد باید فکری اساسی برای فیلتر شکن ها کند که با دستور مستقیم رئیس جمهور در مسدود سازی آنها می توان به نگرانی فزاینده مردم از بابت دسترسی جوانان و فرزندانشان به کانال های آسیب زا در کشور خاتمه داد.

https://shoma-weekly.ir/Wz7ElQ