گفتگوی ویژه

دولت فرصت‌های زیادی را از دست داد

دشمن، جنگ‌های گوناگونی با ما دارد. یکی از جنگ‌هایی که با ما انجام داد، جنگ نظامی بود که نتیجه نگرفت. جنگ ترور، کودتا و بمب‌گذاری بود که نتیجه نگرفت. جنگ اقتصادی بود که تحریم‌ها را به وجود آوردند و نتیجه کمی گرفتند، ولی متاسفانه در جنگ فرهنگی خیلی پیشرفت کرده است. علت آن هم این است که مسئولین ما راه را برای جنگ فرهنگی باز می‌کنند
گفتگو: زین العابدین امیری- 11 شهریور ماه سال 1365 امام خامنه‌ای در کسوت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در هشتمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در زیمباوه سخنانی ایراد کردند که اهمیتی راهبردی داشت. ایران در سه سال اخیر فرصت پیدا کرد تا ریاست دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد را به عهده بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد با اولویت یافتن هسته‌ای، در این دو سال ریاست ایران فراموش شده است. با فضل‌الله فرخ، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در این باره به گفتگو نشسته‌ایم.

***

یکی از فلسفه‌های شکل‌گیری جنبش عدم‌تعهد بر اساس بیان مقام معظم رهبری مقابله با رواج حاکمیت زور در مسائل بین‌المللی بوده است. به نظر شما در دوره ریاست ایران چقدر در این مسیر حرکت کرده‌ایم؟

متاسفانه مسئولین ما فرصت‌های زیادی را تا به حال از دست داده‌اند و یکی از زیان‌ها ازدست‌دادن فرصت‌ها است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «اِغتَنِمُوا الفُرَص فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب فرصت‌ها را غنیمت بشمارید که مثل ابر زودگذر می‌گذرد.» متاسفانه در این چند سال مسئولین فرصت‌هایی را از دست دادند که می‌توانستند از آنها استفاده کنند، از جمله همین تحریم‌ها در عین حال که برای ما ضرر، زیان و فشار بوده، فرصت هم بوده است که به سمت خودکفایی برویم و از نفت چشم‌پوشی و اقتصادمان را از نفت جدا کنیم. اینها فرصت‌هایی بوده است که از دست رفته‌اند. یکی از فرصت‌های مهم همین مسئله جنبش عدم‌تعهد است که بعد از سال‌ها این ریاست بالاخره نصیب ما شده است و دائمی نیست. بهترین فرصت برای ما پیش آمده بود که مسئولین ما از آن بهره ببرند. آقایانی که روی دیپلماسی خیلی تکیه می‌کنند، بزرگ‌ترین دیپلماسی را می‌توانستیم از همین مسئله جنبش عدم‌تعهدها که ریاست آن را به عهده داریم، اعمال کنیم. در جنبش عدم‌تعهد با بیش از صد کشور در ارتباط هستیم و اینها را می‌توانستیم به جهات مختلف هدایت کنیم. می‌توانستیم در جهت مسئله فلسطین و تروریسم که الان بیشترین خطر برای دنیا شده است مانور دهیم، راجع‌به مسائل منطقه و جنایت‌هایی که در منطقه و یمن صورت می‌گیرد و خیلی از موارد از ریاست خود در جنبش عدم‌تعهد استفاده کنیم. چرا آقایان بیشتر تکیه دارند که دیپلماسی خود را روی مسئله آمریکا و انگلیس و چند کشور اروپایی ببرند که با ما دشمن هستند و دشمنی آنها هم پنهان نیست و علنی و آشکار است؛ چرا روی آن مانور می‌دهند و دلبستگی دارند؟

امروز استفاده از زور تشدید شده است. هیچ منطقی در دنیا حاکم نیست و سازمان ملل، شورای امنیت و حقوق بشر آلت دست استعمارگران شده است. هیچ جایی نیست که مظلومین بخواهند به آنجا پناه ببرند و حرف خود را بزنند و شکایت خود را ارائه دهند. جز زبان زور، هیچ چیز دیگری حکم‌فرما نیست. تنها نظام جمهوری اسلامی است که مدافع مظلومین و محرومین است. در برابر زور باید با قدرت پاسخ داد که این قدرت را جنبش عدم‌تعهد می‌تواند ایجاد کند.

نکته‌ دیگری که معظم له مطرح کردند این است که قدرت‌ها نمی‌توانند کشورهای مستقل را تحمل کنند. حاصل عدم باور به این مفهوم چیست؟

اما از اول انقلاب می‌بینیم عده‌ای دل به قدرت‌های بزرگ بستند، از دولت موقت گرفته تا بعضی مسئولین در دولت‌های بعدی. شاید هیبت قدرت‌های پوشالی آمریکا و انگلیس اینها را گرفته است و فکر می‌کنند اگر با اینها ارتباط برقرار کنند همه مشکلات حل می‌شود. در صورتی که افراد و کشورهای زیادی با اینها کنار آمدند و دچار بدبختی، ذلت و بیچارگی شدند. اوکراین را ببینید، کودتای مخملی کردند و حکومت وابسته به خودشان را به وجود آوردند، نه امنیت دارند و نه اقتصاد. مردم اوکراین به نان شب خود محتاج‌اند.

الان یمن چه تقصیری دارد؟ تقصیر یمن این است که می‌خواهد مستقل باشد و روی پای خود بایستد؟ تقصیر سوریه چیست که این‌طور با آن رفتار می‌کنند؟ این است که می‌خواهد مستقل باشد و زیر بلیت آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی نباشد. اینها به جرم اینکه می‌خواهند استقلال داشته باشند و زیر بار زور و استعمار نروند این‌طور مظلومانه سرکوب می‌شوند.

نکته بعد درباره بحران اخلاقی است که گفته بودند هر روز انسان را تهدید می‌کند. جنبش عدم‌تعهد در این مسیر چگونه می‌تواند موثر باشد؟

دشمن، جنگ‌های گوناگونی با ما دارد. یکی از جنگ‌هایی که با ما انجام داد، جنگ نظامی بود که نتیجه نگرفت. جنگ ترور، کودتا و بمب‌گذاری بود که نتیجه نگرفت. جنگ اقتصادی بود که تحریم‌ها را به وجود آوردند و نتیجه کمی گرفتند، ولی متاسفانه در جنگ فرهنگی خیلی پیشرفت کرده است. علت آن هم این است که مسئولین ما راه را برای جنگ فرهنگی باز می‌کنند. مقام معظم رهبری در سال 1370 فرمودندکه تهاجم فرهنگی دشمن شروع شده است. بعد از مدتی فرمودند که شبیخون فرهنگی شده است و بعد از مدتی اعلام کردند قتل عام فرهنگی و پس از چندی هم تعبیر ناتوی فرهنگی را به کار بردند؛ ولی مسئولین ما به خود نیامدند و جواب ندادند و نه‌تنها جلوی تهاجم فرهنگی را نگرفتند، بلکه گاهی چراغ سبزی هم به این تهاجم فرهنگی نشان می‌دهند و راه را هم باز می‌کنند. الان فرصت نیست که نمونه‌هایی از آن عرض کنم که هم‌ اکنون هم شاهد آن هستیم. باید فرهنگ غنی اسلام را در این جنبش تبلیغ کرد. اینکه مقام معظم رهبری به آینده ایران امیدوار هستند به خاطر این است که هنوز دشمن موفق نشده است آنچه را که مدنظر دارد پیاده‌ کند. آن هم به خاطر این است که یک‌ سری خصوصیات داریم. محرم را داریم که خیلی می‌تواند به جلوگیری از تهاجم فرهنگی کمک و احساسات جوانان ما را به طرف اهل بیت متوجه کند. مکتب اهل بیت، رمضان و ولایت اهل بیت را داریم. اینها خود به خود جلوی تهاجم فرهنگی را گرفته است. باید این فرهنگ را صادر کرد.

به نظر جناب‌عالی دشمن برای خنثی کردن این فرهنگ چه برنامه‌ای دارد؟

دشمن تا به حال خیلی تلاش کرد این‌گونه عزاداری و مجالس امام حسین(ع) را از ما بگیرد، حالا که نتوانسته است جلوی عزاداری امام حسین را بگیرد می‌کوشد در آن انحراف ایجاد و عده‌ای را وادار می‌کند در این راه غلو کنند، راه‌های انحرافی پیش بگیرند و مطالب دروغین ترویج کنند. باید مراقب این مسائل هم بود.

در همین مجالس و محافل مذهبی و مجالس امام حسین(ع) از شهدای کربلا الهام و الگو گرفته و پیدا کرده و آن‌طور مشتاقانه از همه چیز دست کشیده بودند و به طرف شهادت رفتند. این ویژگی‌هایی است که آن را داریم و باید قدر آن را بدانیم و آنها را تقویت کنیم و نباید بگذاریم که به روحیه شهادت‌طلبی صدمه بزنند و در آن انحراف ایجاد کنند.

اگر دولت ما با رهنمودهای مقام معظم رهبری همراه شود و به آنها و خواست مردم واقعی توجه کند و از این نیروی عظیم حزب‌الله و مردم متدین، واقعی، فداکار، ایثارگر، از خود گذشته و پیرو ولایت که همیشه پای انقلاب هستند، استفاده کند و متکی به خدا و نیروی مردمی باشد، موفق خواهد شد. خداوند به پیامبر می‌فرماید: «أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ. تو را با خداوند و مؤمنین یاری می‌کنیم و نصرت می‌دهیم»، تکیه مسئولین ما باید به خدا، رهبری و مردم مؤمن و متدین و حزب‌الله باشد.

https://shoma-weekly.ir/OIUZc2