گفتگوی ویژه

دولت فاقد راهبرد فرهنگی با نگاه ایرانی_اسلامی است

دولت در بعضی موارد تلاش کرده است که فرهنگ تنبلی را به هر نحوی از جامعه دور کند. ولی به طور کلی باید فرهنگ سخت کوشی، تلاش، خستگی ناپذیری، هدفمندی و حرکت جهادی را از بالاترین افراد دولت تا آخرین افراد در جامعه نهادینه کنیم یعنی اگر از بالا شروع نشود و وزرا و سایرین پایبند این رفتار نباشند قطعا نمی‌شود انتظار داشت که زیر مجموعه به این مسائل توجه داشته باشد.
زین العابدین امیری - حالا که به فرموده رهبر معظم انقلاب فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می کنیم، و ایشان دغدغه های فراوان فرهنگی دارند، نمی توان آسوده و راحت از کنار مطالبات فرهنگی ایشان گذشت. شاید بیش ترین نقدها در موضوعات فرهنگی به دولت روحانی وارد باشد که در گفتگو با دکتر لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی آن ها پرداخته ایم.

***

مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ مثل هوایی است که تنفس می‌کینم. و من حتی بعضی از شب‌ها بابت مسائل فرهنگی خوابم نمی‌برد. این اهمیت در فعالیت های فرهنگی دولت چقدر نمود دارد؟

دولت استراتژی مشخص، برنامه خاص و دغدغه شایان ذکری در عرصه مسائل فرهنگی با نگاه ایرانی_اسلامی ندارد. گاهی اوقات ممکن است اقدامات خوبی انجام دهد ولی به دلیل نداشتن برنامه منسجم، به صورت هدفمند انجام نمی‌شود و روی آن نمی‌شود زیاد حساب کرد. گاهی اوقات اقدامات ارزشمندی صورت می‌گیرد مثلا دولت در لایحه خود برای قرآن بودجه می‌آورد ولی مقدار زیادی از آن پرداخت نمی‌شود و اگر علما، نمایندگان و سایرین از سر دغدغه ای که دارند تذکری داده و موضع گیری می‌کنند، فورا برچسبی می‌خورند و یا از تریبون عمومی حتی گاهی اوقات در جمع افراد ایرانی یا غیر ایرانی به تندی تسویه حساب صورت می‌گیرد. به این دلیل به نظر می‌رسد دولت آنطور که باید دغدغه فرهنگ را ندارد. در بعضی از مسائل مثل همان قرآن، گاهی اوقات شاهدیم که عقب گردهایی صورت می‌گیرد. یعنی بارقه امیدی که ایجاد شده بود و آهسته آهسته کارها انجام می‌گرفت، به عقب بر می‌گردد و همان سنگرهایی را که فتح و اقداماتی که انجام شده بود، پیشرفتی نکرده و به عقب برمیگردد. گاهی از این دیدگاه در عملکرد دولت دیده می‌شود. مثلا در عرصه‌های مختلف، در حمایت از افراد خاص، موضع گیری در مقابل علما، عدم توجه به برخی دغدغه‌های مردم مؤمن و ارزشی یا در موضع گیری در مقابل مجلس به خاطر قانون امر به معروف و نهی از منکر و تفسیر ناصحیح و ناقص از آن قانون که در مردم ایجاد شبهه و مقداری زدگی می‌کند و... . به نظر می‌آید دولت در عرصه فرهنگ نه برنامه خیلی جامع و نه دغدغه دارد. حاصل آن را هم مشاهده می‌کنید که خیلی از افرادی که با حمایت از سوی دولت تحت عناوین مختلف وارد عرصه سیاسی شده اند، اگر در مقام تصمیم گیری و تصمیم سازی هستند، با افرادی قراردادهایی می‌بندند که بیشتر به نفع و مطابق دیدگاه غربی‌ها انجام می‌شود. یا اگر افرادی با حمایت آنها در عرصه سیاسی انتخاب می‌شوند، ارزش‌هایی که در نظام وجود داشته است اعم از عفاف، حجاب و مسائل دیگر را زیر سؤال می‌برند. البته نمی‌خواهیم بگوییم آن ولنگاری فرهنگی که حضرت آقا فرمودند تنها حاصل عملکرد دولت فعلی است، این موجی است که از خیلی دورتر آمده و به اینجا رسیده است اما این دولت کمک کرده است که این حرکت با شیب تندتر صورت گیرد و در زمین دشمن بازی شود.

گاهی اظهار نظرهایی در بخش فرهنگی می‌بینیم، که باعث تعجب است. مثل موضوع عدم برگزاری کنسرت‌ها، به نظرتان از نظر فرهنگی این موارد باید دغدغه رئیس جمهور باشد؟

به نظر بنده هرچه که با شرع مقدس و مصالح مردم، نظام و مسئولین مخالفتی ندارد، باید برآورده و به آن عرصه داده شود و باید شرایط خودش و مسائل حاشیه آن رعایت شود. رئیس‌جمهور به این موضوع که شاید دغدغه کسری از مردم باشد اینطور غیرت نشان داده و موضع گیری می‌کنند، ولی چندان دغدغه ای در جامعه اسلامی در مورد مسائلی مثل تحکیم خانواده، ازدواج، مسکن، اشتغال و... که مطالبات عمده خانواده‌ها و اکثریت مردم و شاید 70 % جامعه است، احساس نمی‌کنیم. این جای تأمل دارد که چرا دولت باید به منافع اکثریت بی توجه یا کم توجه باشد و به منافع یا مطالبات اقل مردم اینطور با غیرت بپردازد و سریع اقدام کند.

یکی از نکات مهم در بخش فرهنگی شورای عالی فضای مجازی است. به خصوص موضوع اینترنت ملی. چرا این موضوع درست پیگیری نمی شود؟

جلسات شورای فضای مجازی مدت‌ها تعطیل بود و بعدا هم به نحوی انجام گرفت یا نگرفت. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همین طور است. آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شود و گاهی اوقات هم برخوردهایی صورت می‌گیرد که نیاز به اصلاح و بازنگری در آن است. حتی علمایی که گاهی اوقات از طرف دولت مورد اعتراض قرار می‌گیرند، وقتی بعضی از اعضای دولت با آنها ملاقات می‌کنند، نسبت به این مسائل توجه دارند و اینترنت ملی را تذکر می‌دهند. چیزی که همه مردم ضرورت آن را احساس می‌کنند. هم برای حفظ امنیت داده‌ها و هم مسائل دیگری از این قبیل که باید یک کشور نسبت به آن دغدغه داشته باشد و توجه کند و دست خودش را از زیر ساتور بیگانگان بیرون آورد. ما امیدواریم که دولت هر چه سریع تر نسبت به آن اقدام کند.

توصیه مهم رهبری به دولت مبنی بر تولید و مدیریت محصولات فرهنگی سالم بر اساس مبانی شعارهای امام و انقلاب چقدر مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است؟

چه این دولت و چه دولت‌های دیگر در بعضی از موارد اقداماتی انجام دادند که هر چند خیلی محدود و کم است ولی بارقه‌های امیدی ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود که این دولت آنها را تقویت و حمایت نماید. خیلی از اینها توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد. حضرت آقا نسبت به بخش خصوصی سفارشاتی بیان کردند. زیرا باعث اشتغال‌زایی، تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید ملی و حفظ هنر می‌شود. و هم در داخل و خارج می‌شود از اینها استفاده کرد. ولی چندان روی این موضوع برنامه ریزی نمی‌شود. بیشتر اینها دچار بی مهری می‌شوند و همان‌هایی که وارد عرصه شده اند هم گاهی اوقات با عدم موفقیت و تعطیلی کارگاه‌ها روبرو می‌شوند. در حالی که اینها می‌توانند در جامعه و در رفع مشکلات آن خیلی تأثیرگذار باشند.

مقام معظم رهبری خیلی توصیه داشتند که فرهنگ تنبلی را از جامعه دور و فرهنگ کار و جهاد را جایگزین کنیم. دولت چقدر در این زمینه تلاش کرده است؟

دولت در بعضی موارد تلاش کرده است که فرهنگ تنبلی را به هر نحوی از جامعه دور کند. ولی به طور کلی باید فرهنگ سخت کوشی، تلاش، خستگی ناپذیری، هدفمندی و حرکت جهادی را از بالاترین افراد دولت تا آخرین افراد در جامعه نهادینه کنیم یعنی اگر از بالا شروع نشود و وزرا و سایرین پایبند این رفتار نباشند قطعا نمی‌شود انتظار داشت که زیر مجموعه به این مسائل توجه داشته باشد. خیلی احساس نمی‌کنم که نه در این دولت و نه در دولت‌های گذشته در این زمینه کار با کیفیت انجام شده باشد البته در دولت‌های قبلی بعضی‌هایشان خوب کار می‌کردند، در این دولت هم ممکن است که بعضی از وزرا خوب کار کنند ولی باید فرهنگ رخوت را از جامعه دور کنیم یعنی ضد فرهنگی که ایجاد شده است و در حقیقت ارزش گذاری به کار و استفاده از دست رنج که در فرهنگ دینی و در پیشینه کشور ما بوده است را باید پیاده کنیم و خیلی ضروری هم هست.

https://shoma-weekly.ir/hEk0kK