گفتگوی ویژه

دولت رقیب عمده بخش خصوصی است

رقیب عمده ما چاپخانه‌های دولتی است که معلوم نیست با کدام توجیه اقتصادی به رقابت با بخش خصوصی می‌پردازند ...
قائم مقام دبیرکل اتحادیه صنعت چاپ کشور از وضع بد بازار می گوید: هنوز از ضربه های هدفمندی یارانه ها کمر راست نکرده بودیم که مساله ارز غوز بالای غوز شد.
آنچه در پی می آید گفت و گوی شما است با مصطفی تینا تهرانی:

* صنعت شما که مصرف سوخت ندارد علت آسیب دیدن از هدفمندی یارانه‌ها چه بوده؟
ما مصرف کننده عمده برق هستیم و برق هم از آن دسته حامل‌های انرژی بود که قیمت آن افزایش یافت همچنین ما از یک دسته شوینده‌های صنعتی برای دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم که از فرآورده‌های پتروشیمی هستند و قیمت آن‌ها به تبع افزایش قیمت حاملهای انرژی افزایش شدیدی یافته است.
اما مساله قبض‌های جدید برق چیز دیگری است و واقعاً صنف را در مضیقه قرار داده است.

 * در یک چنین فضایی با افزایش قیمت ارز چگونه مواجه شدید؟
این مساله به صورت جدی و در چند وجه تعادل بازار مواد اولیه ما را به هم زده و به تبع روی فعالیت و قیمتهای ما نیز اثر گذاشته است.
همه موارد از جمله مرکب، کاغذ و مقوا گران شده‌اند و این فقط یک وجه کار است از سوی دیگر برخی از این اقلام دیگر اصلا گیر نمی‌آید یعنی فروشنده مواد اولیه یا نتوانسته تهیه کند یا به دلیل نوسان دائم قیمت ارز به امید گران‌تر شدن یا به بهانه ندانستن قیمت دلار از فروش کالای وارداتی خود امتناع می‌کند.

 * یعنی عنوان می‌کند که قیمت کالا را نمی‌داند یا اصطلاحاً قیمت ندارد؟
بله متاسفانه در حالی که او به هر قیمتی که کالا را خریده باید با اندکی سود بفروشد و راه شرعی این است حالا چه محصول گران شود چه قیمت بعدی‌ معلوم نباشد قیمت تو معلوم است می‌دانی چند خریده‌ای! اینکه عرض می‌کنم روش بازاری‌های قدیمی بود که مقید به مسائل شرعی بودند و اگر کالایی گران می‌شد آن‌ها هم موجودی انبار خود را که ارزان خریده بودند متناسب قیمت بازار گران نمی‌کردند ولی متاسفانه الان این روحیه‌ها و این نوع عمل کردن کمتر در بازار دیده می‌شود.
لذا این روز‌ها هم مواد اولیه گران شده و هم نایاب و دیگر در چنین شرایطی به راحتی می‌توان تصور کرد که چه بر سر بازار می‌آید به صراحت می‌توان گفت که در بازار ما تعادل کاملا از بین رفته است.

 * این مساله به طور مستقیم چه اثراتی روی واحد‌های چاپخانه‌ای داشته است؟
طبیعتا انجام تعهدات برخی از واحد‌ها معوق شد و خیلی از قرارداد‌ها متزلزل شده است.
فرض کنیم واحد چاپخانه‌ای را که قرارداد تحویل کاری را به قیمت معینی برای آینده بر اساس پیش بینی خود از قیمت‌ها بسته و اکنون قیمت‌ها به شدت بالا رفته حتی اگر از سود خود صرف نظر کند نمی‌تواند کار را تامین نماید خیلی‌ها مجبور شده‌اند چیزی هم از جیب بگذارند تا تعهد قرارداد‌های معوقشان را تحویل دهند.

 * چه میزان از مواد مصرفی شما وارداتی است؟
مرکب ما تا حدودی وارداتی است و البته در مورد کاغذ و مقوا درصد بسیار بیشتری وارداتی است در زمینه ماشین آلات هم که متاسفانه ۱۰۰ درصد وارداتی است و باید گفت ما تا حدود زیادی در صنعت چاپ وابستگی داریم و این آسیب پذیری صنعت چاپ را از نوسانات نرخ ارز دو چندان می‌کند.
در چنین شرایطی حتی واردات ماشین آلات جدید همکاران صنفی ما نیز دچار خلل شده و این مساله هم در کنار مشکل گرانی و نایابی مواد اولیه قرار گرفته است.

 * معمولا در چنین فصلی از سال به دلیل نزدیکی سال جدید و همراهی آن در سال ۹۰ با انتخابات پیش بینی می‌شود که صنف شما یک دوره کوتاه رونق را تجربه نماید؟
شاید تعجب کنید ولی امسال چنین نبوده است. گرانی مواد اولیه به گرانی قیمتهای ما منجر شده و این مساله کاهش تقاضا را در پی داشته مثلا کسی که هر سال بهمن ماه ۲۰۰۰ سر رسید سفارش می‌داد امسال ۵۰۰ عدد سفارش می‌دهد به طوری که همزمانی با انتخابات نیز جبران آن را نکرده و ما همچنان در تداوم رکود به سر می‌بریم.

 * علت این مساله چیست در حالی که شور انتخاباتی خوبی در میان جامعه و جبهه‌های موجود به چشم می‌خورد؟
علتش این است که رقیب عمده ما دولت است و چاپخانه‌های دولتی که معلوم نیست با کدام توجیه اقتصادی به رقابت با بخش خصوصی و کاهش بازار ما می‌پردازند بخش اعظم قرارداد‌های نزدیک به ارگانهای دولتی و مسائل سیاسی را جذب می‌کنند و این از معضلات جدی صنف است به امید روزی که در راستای اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و توصیه‌های رهبر انقلاب اثری از چاپخانه‌های دولتی نباشد و دولت به ما اعتماد کرده و امور اقتصادی خود را برای اجرا چنان که امام تاکید داشتند به مردم بسپارد.

https://shoma-weekly.ir/7TjZtJ