گفتگوی ویژه

دولت راه شکست خورده غرب در مورد زنان را طی نکند

اکنون در این برهه زمانی به این بینش بسیار واضح رو به رو شدیم که قوانین و برنامه های دولت باید به گونه ای باشد، که کشور مسیر رفته و شکست خورده غرب را در مورد زنان دوباره طی نکند، از افقهای روشنی که برای مسیر زنان از لحاظ اخلاقی و اسلامی در ایران وجود دارد، غفلت نکرده و این مسیر را رها نکنیم، بلکه باید این مسیر را بیشتر از پیش مورد بررسی و بهره برداری قرار دهیم و باید در قوانین و دیدگاه بزرگان کشور لحاظ شود، این مسئله ای است که مغفول قرار گرفته شده است.
ضرورت پرداختن به جایگاه زنان در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، شاخصه های مربوط به زنان به عنوان قشری که حقوق آنان، همواره مورد بحث مکاتب و جوامع گوناگون بوده است و برنامه ششم توسعه می تواند، سند راهبردی تحقق این امر باشد، از این رو با یکی از بانوان فعال عرصه های اجتماعی، سیده فاطمه فخر، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، به گفتگو نشسته و نظر وی را در خصوص جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه، جویا شدیم وی معتقد به این است که باید برای بهبود وضعیت زنان به شکلی برنامه ریزی شود که در مدیریت جامعه مشارکت و حضور فعال داشته باشند و در عین حال، جنبه اصلی حضور زنان به عنوان محور خانواده، باید لحاظ شود.

*به عنوان اولین سوال، مطالبات زنان در جامعه در چه مواردی خلاصه می شود؟

زنان باید در تمام شوون اجتماعی حضور فعال داشته باشند، بحمد لله بعد از انقلاب این حضور رو به افزایش است و در مدیریت های مختلف نظام، در مسائل فرهنگی و سیاسی، باید عرصه گسترده ای برای زنان وجود داشته باشد، و زمینه های این حضور پر رنگ تامین شود.

از جمله مواردی که ساختار جامعه را به هم می زند، مسئله اشتغال زنان به نحو نادرست است و نباید به گونه ای تلقی شود که اشتغال زنان یک مسئله ضروری برای همه زنان است، در حالی که اگر به مطالبات واقعی خانواده نگاه کنیم، می بینیم که ضرورتی وجود ندارد که همه زنان شغل داشته باشند، در حالی که مردان باید زندگی زنان را تامین کنند، زنان در حدی که حضور اجتماعی در جامعه داشته باشند، حضورشان ضروری است، نه اینکه حضور زنان در جامعه را صرفا به داشتن شغل تعبیر کنیم که باعث متلاشی شدن هسته خانوده شود و ایجاد اشتغال برای همه زنان یک مطالبه به حق نیست.

*عدالت جنسیتی که دولت در برنامه ششم از آن نام برده است، مشارکت و حق بهره برداری زنان از همه فرصت های برابر در تمامی شوون اجتماعی است، آیا این مشارکت به کیان خانواده ضربه می زند؟

موضوع عدالت جنسیتی اگر به این شکل تعبیر شود که زنان و مردان در تمامی شوون اجتماعی مساوی هستند، در حالی که مسائلی به عهده زنان است که مردان توانایی اجرای آن را ندارد، از جمله اداره امور داخلی خانواده که تنها از عهده زنان بر می آید. بنابراین برای برنامه ریزی برای زنان این موضوع باید لحاظ شود.

باید برای بهبود وضعیت زنان به شکلی برنامه ریزی شود بطوری که از نظر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مدیریت جامعه مشارکت و در این زمینه حضور فعال داشته باشند و در عین حال، جنبه اصلی حضور زنان به عنوان محور خانواده، باید لحاظ شود، اگر در برخی موارد زنان نیاز مبرم به شغل تمام وقت داشتند و اگر بر روی این موضوع برنامه ریزی انجام نشود، هسته خانواده متلاشی می شود و فرزندان آن گونه که باید تربیت نمی شوند.

*زن را از چند جنبه می توان بررسی کرد، زن به ماهو زن و دیگری جایگاه زن در خانواده، به جایگاه زن در خانوداه تا چه حد برنامه ششم توسعه پرداخته شده است و اهمیت پرداختن به این موضوع تا چه حد است؟

نقش زنان در جامعه از جنبه های مختلفی قابل بررسی است و زنان توانایی این را دارند، در همه زمینه ها ایفای نقش کنند، در حالی که دولت باید عرصه را برای ایفای نقش زنان بوجود آورد، زمینه حضور اجتماعی و حضور در فرصت های اشتغال برای آنان فراهم و بستر مناسبی وجود داشته باشد در حالی که حضور در اجتماع نباید زن را از عرصه خانواده غافل کند و از تربیت فرزندان، گرداندن و مدیریت خانواده به نحو مطلوب، دور شود.

زنان محور اخلاق در جامعه هستند و می توانند فرزندان اخلاقی، مودب به آداب اسلامی و با سلامت جسم و روح تربیت کنند و به جامعه تحویل دهند، همه این مناسبات باید در قانون، عرف جامعه و قوانین مدنی کشور لحاظ شود و زنان در عین حال تامین اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی شوند، تا بتوانند به درستی ایفای نقش کنند.

ما به دنبال این هستیم که خانواده ای مسلمان با فرزندان اخلاق و موفق داشته باشیم و برای نیل به این مقصود باید از بانوان از همه نظر در این مسیر حمایت شود.

*در برنامه ششم توسعه در جهت تقویت خانواده دارای چه برنامه هایی است؟ و اصولا این برنامه ها باید در چه جهتی پیش رود که خانوداه در جامعه بیشتر تقویت شود؟

برای تقویت خانواده جوانب مختلفی باید در نظر گرفته شود، از نظر فرهنگی در جامعه نیاز داریم، مجددا فرهنگ سازی مفیدی بوجود بیاید و این فکر که ازدواج در درجه دوم و سوم اهمیت در زندگی دختران و پسران جامعه قرار بگیرد، برای جامعه مسلمان کشور این موضوع مضر است، بستر سازی برای ازدواج جوانان با تامین همه جوانب ضروری می نماید، باید بستر این موضوع از نظر اجتماعی و اقتصادی در برنامه ششم توسعه دیده شود، در این صورت افراد اهتمام به ازدواج خواهند داشت، باید برنامه ها طوری تنظیم شود که جوانان به تشکیل خانواده سوق داده شوند و بستر سازی در جامعه به گونه ای باشد که خانواده را پایدار نگه دارد.

*به عنوان آخرین سوال ارزیابی کلی شما از جایگاه زنان در برنامه ششم توسعه به چه منوال است و نقاط ضعف و قوت برنامه را در مورد زنان در چه می بینید؟

اکنون در این برهه زمانی به این بینش بسیار واضح رو به رو شدیم که قوانین و برنامه های دولت باید به گونه ای باشد، که کشور مسیر رفته و شکست خورده غرب را در مورد زنان دوباره طی نکند، از افقهای روشنی که برای مسیر زنان از لحاظ اخلاقی و اسلامی در ایران وجود دارد، غفلت نکرده و این مسیر را رها نکنیم، بلکه باید این مسیر را بیشتر از پیش مورد بررسی و بهره برداری قرار دهیم و باید در قوانین و دیدگاه بزرگان کشور لحاظ شود، این مسئله ای است که مغفول قرار گرفته شده است.

https://shoma-weekly.ir/1LaqUW