گفتگوی ویژه

دولت برنامه فرهنگی خود را با برنامه ششم هماهنگ کند

لاله افتخاری گفت: دولت به برنامه ششم توجه کنند و در جهت اجرای آنها قدم بردارند. با استفاده از ظرفیت جامعه هنری، فرهنگی و دینی ما در تربیت نیروهای متخصص و تولید آثار ارزشمند هنری و حمایت از آنها بکوشند

به فرمایش مقام معظم رهبری اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاشهای اقتصادی و اجتماعی زمانی میتوانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشند. فرهنگ از اقتصاد مهمتر است و در حاشیه اقتصاد و سیاست نیست، بلکه اقتصاد و سیاست هستند که در حاشیه فرهنگند. با توجه به اهمیت فرهنگ و گستره آن از جزئیترین مسائل فردی تا کلیترین امور اجتماعی خبرنگار هفتهنامه شما در گفتگو با لاله افتخاری به ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در این عرصه پرداخته که در ادامه میخوانید.

عملکرد دولت یازدهم در عرصه فرهنگ و هنر را با توجه به تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه ارزیابی میکنید؟

فرهنگ فراتر از یک وزارتخانه است و دستگاهها، سازمانها و نهادهای مختلفی در آن مرتبطند، ولی در دولت یازدهم عملکرد دولت در این زمینه بهگونه‌‌ای بود که هم اجبار به تغییر وزیر شد و هم چندان مطلوب نبود. مثلاً خیلی از کتابهایی که در دولت گذشته مجوز نگرفته یا فیلمهایی که اجازه اکران پیدا نکرده بودند در این دولت مجوز انتشار و اکران گرفتند. متأسفانه یکسری اقدامات اینچنینی انجام شد. عملکرد چندان مثبت نبود. البته کارهای خوبی انجام دادهاند. اینطور نیست که بخواهیم همه آنها را منفی ببینیم.

عدم توجه به چه جنبههایی بیشتر احساس میشود؟

نیاز هست دولت دقت بیشتری در امور قرآنی و توسعه و تعمیق امور ترویجی و تبلیغی قرآنی کند. انجام اقداماتی در حمایت از هنر ارزشی و متناسب با اسلام و جمهوری اسلامی لازم است. هنری که بتواند هم مخاطبش را در نظر بگیرد و هم به خواسته آنها پاسخ بدهد. انتظار میرود از فیلمها و آثار هنری فاخر حمایت شود. امید است وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم با توجه به صبغه حوزوی و دانشگاهیش در این امر مجدانه قدم بردارد و از ظرفیت خوب جامعه هنری، فرهنگی و قرآنی ما استفاده کند.

آیا این وزارتخانه در بخش ارشاد و اسلامی بودن خوب عمل کرد؟

چون جمهوری اسلامی هستیم ارشاد ما باید اسلامی باشد. در این زمینه نباید شاهد این باشیم از بعضی از هنرمندان دگراندیش حمایت شود. در حالی که این اتفاق افتاد. باید از هنرمندانی که در جهت اهداف جمهوری اسلامی حرکت میکنند و همچنین از فرهنگ و رسانه اسلامی بهخوبی حمایت شود. حمایت هم فقط مالی نیست، بلکه پشتیبانی از محصولات و جایگاه ارزشمند فرهنگی آنها در قالب معرفی و تبلیغ آنهاست.

اولویتهای دولت دوازدهم در عرصه فرهنگی چه مواردی هستند؟

به اسناد بالادستی مثل برنامه ششم توجه کنند و در جهت اجرای آنها قدم بردارند. با استفاده از ظرفیت جامعه هنری، فرهنگی و دینی ما در تربیت نیروهای متخصص و تولید آثار ارزشمند هنری و حمایت از آنها بکوشند. کمکم داریم به زمان تخصیص بودجه نزدیک میشویم. ضروری است پیشنهادهای لازم را با استفاده از دیدگاههای کارشناسان عرصه فرهنگ برای بودجه سال 1397 آماده کنند تا در لایحه دولت بیاید، چون معمولاً وقتی دولتها لایحه را میآورند به فرهنگ توجه کافی نمیکنند و این مقوله مظلوم واقع میشود.

آیا دولت به فرهنگ انقلابی بودن اعتقاد دارد؟

چون دولت موضعگیری یکسانی در این باره نداشته و ناهماهنگ حرکت کرده است، نمیتوانیم بگوییم موضعش چه بوده است. گاهی اوقات یکی از مسئولان دولتی مطلبی گفته و مسئول دیگری در جای دیگر کاملاً خلاف آن را مطرح ساخته است یا گاهی اوقات یک مسئول در یک جا سخنی گفته و در جای دیگر برعکس آن را اظهار کرده است. به دلیل اینکه مسئولان دولتی موضع شفاف و یکسان نداشتند و از سوی دولت موضع ثابتی بیان نشده و درون دولت با هم هماهنگ نبودند و در مواضع تناقض داشتند نمیتوانیم بگوییم موضعگیری دولت در خصوص انقلابی بودن چگونه بوده است.

چه راهکارهایی برای ترویج فرهنگ انقلابی بودن در جامعه به نظرتان میرسد؟

انقلاب اسلامی ایران مردمی بود و باید نقش مردم را پررنگ ببینیم. اگر نیروهای مردم هدایت و حمایت و به کار گرفته شوند، چون بسیار ارزشمند، خوشفکر و صاحبنظر هستند با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را به دست خواهیم آورد، مخصوصاً در بحث فرهنگ راز ماندگاری حوزههای علمیه و هیئتهای ما مردمی بودن آنهاست. دولت و نظام باید این ظرفیتها را شناسایی، هدایت، حمایت و برونسپاری کنند. دولت برای اینها رقیبسازی نکند. یعنی نه خودش رقیب شود و نه رقیبسازی کند، بلکه توزیع مأموریتها و برونسپاری کند تا کار به انجام برسد.

https://shoma-weekly.ir/Y9BvQW