گفتگوی ویژه

دولت برای همدلی همراهی بیشتری کند

دولت اصلاً برجام را قبول نکرد یعنی دولت همدلی نکرد که برجام را به مجلس بفرستد و گفت که نیاز ندارد. اینجا دولت همدلی با ملت نکرد ولی به هر حال مجلس برای این که چرخ دولت به اصطلاح کارش قفل نکند و به هرحال با ملاحظات و الزاماتی که آقا فرموده بودند و در جلسات مکرر مجلس هم به این نتیجه رسیده بودند این ها را مصوب کردند که اگر دولت خواست این کارها را انجام دهد از خسارت و زیان و خطرات اجرای برجام بکاهد و گرنه این نبود.
امسال را مقام معظم رهبری سال همدلی و همزبانی ملت و دولت نامیدند. برای این که بدانیم چه ما مردم و چه دولت، چقدر در این زمینه موفق بوده اند، پای صحبت های دکتر لاله افتخاری نماینده فعلی مجلس و عضو شورای مرکی حزب مؤتلفه اسلامی نشسته ایم.

***

شعار امسال یعنی همدلی، همزبانی مردم و دولت در سال 94 چقدر اتفاق افتاد؟

از طرف ملت و دولت تا حد قابل توجهی اتفاق افتاد. البته همیشه ملت پیش هستند و به فرموده ی آقا که مردم خیلی از ما و مسئولین جلوتر هستند. الحمدالله مردم پیش هستند چه برای 22 بهمن و چه صبر برای تحریم ها و چه در مورد وعده هایی که داده شد و بعد از برجام باید انجام می شد ولی عملیاتی هم نشد یا ارزش گذاشتن به پاسپورت ایرانی و ارزش بخشیدن به آن و همه ی این ها، در عین حال در انتخابات در همان تهران هم همینطور، بالاخره اینکه مردم به پای صندوق های رأی آمدند و حضور قابل توجهی داشتند، جای تقدیر و تشکر دارد و باید از یک یک این افراد ما تشکر کنیم که بالاخره آمدند و آنقدر دقت داشتند. دولت هم کارهایی در این زمینه انجام داد و من فکر می کنم شعار امسال تا حدود قابل توجهی مثلاً بگویم 50_50 انجام شد ولی می توانیم به ملت نمره خیلی خیلی بالاتری بدهیم بخاطر همدلی و صبرهایی که کردند و دولت هم 50- 50 به شعار امسال جامه ی عمل پوشاند و امیدواریم که در فرصت باقی مانده که کم است (البته خیلی هم کم نیست، ما هنوز 18 روز تا پایان سال داریم) انشاالله دولت هم در 18 روز سرعنش را زیاد کند و به پاس این معرفت ملت و زحمت هایی که کشیدند و به فرمایش آقا لبیک گفتند و در جهت تحقق در این شعار که از طرف آقا مطرح شد، تا آخر سال تأخیر خود را جبران کند.

یک نکته ای که مردم در مورد دولتی ها به آن خیلی انتقاد داشتند ادبیات دولتی ها و به خصوص رییس جمهور بود. تحلیل شما دراین زمینه چیست؟

شعارهای رییس جمهور تا حدودی تعدیل شده بود. فکر می کنم خیلی سخت نگیرید البته گاهی اوقات یک چیزهای می گفتتند که عادت است و خیلی سخت نگیرید.

یعنی فکر می کنید تأثیر شعار سال بوده است که صحبت های ایشان تعدیل شده بود؟

یک مقدار از آن شتاب زدگی و تندی و تیزی صحبت های ایشان کمتر شده است ولی به هر حال مردم ما کلاً عکس العمل خود را در مقابل این شعارها نشان می دهند که چیست. الان از 220 نفر بیش از 50 % اصولگرا هستند و این شعارها را جواب دادند یعنی این صحبت ها واین نحوه ی ابراز عقاید را مردم در کل کشور جواب دادند.

این تعدیل در مورد وزرا پذیرفته نیست. ما شاهد بودیم صحبت هایی که وزیر صنعت کردند توهین به مردم بود. همین طور اطرافیان در مورد شهرستانی ها صحبت کردند.

بله. اگر دولت را به معنا ی کلان بگیریم آخرین آن را می بینید که چه اهانتی به شهرستانی ها شد در حالی که مردم ما بصیرت دارند و دیگر اینکه انتخابات آزاد است، به نظر من خوب است که دولت در برخورد و احترام به رأی مردم از اصولگرایان الگو بگیرد یعنی ببیند که اصولگرایان چقدر قشنگ، نه سطل آشغالی را آتش زدند، نه مسیری را به آتش کشیدند و نه در خیابان ها اردوکشی خیابانی کردند. همه ی آن ها که کنار گذاشته شدند گفتند ما به رأی ملت احترام می گذاریم و از آن ها تشکر می کنیم که آمدند و به فرمایش رهبر خود لبیک گفتند و ما این را مایه اقتدار کشور می دانیم. دولت هم بالاخره ممکن است از زبان رییس جمهور برخی این مطالب خارج نشود ولی مشاوران و بقیه هم، فرهنگ اصولگرایان که همان فرهنگ اسلامی است را منتقل کنند.

یک بخشی از مردم ما اصولگرایان هستند که شاید نقطه مقابل دولت را تشکیل می دهند...

اصولگرایان مقابل دولت نیستند. الان همین مجلس در واقع طبیعتش مجلس اصولگرا است و همه مجلس را به تعامل زیاد از حد با دولت متهم می کنند، پس نشان می دهد که اتفاقاً اصولگرایان درمقابل دولت نیستند. هر دولتی چه دولت اصولگرا، چه دولت اعتدال، حتی زمان دولت اصلاحات هر جا که کار حقی دولت انجام می داد این ها حمایت می کردند و هر جا ایرادی بود اصولگرایی اقتضا می کرد که آن ایراد را بدون تعارف بیایند و در صدد رفع یا درمان آن برآیند یا بالاخره مطرح کنند. بنابراین من فکر نمی کنم که در مقابل دولت هستند. خوب ممکن است لیست هایشان با هم تفاوت داشت هرچند دولت از اصولگرایان هم یارکشی کرد.

در ادامه همین صحبتی که شما می فرمایید یک شبهه ای که برای مردم پیش آمد این بود که آیا اگر امسال همدلی و همزبانی نمی خواست وجود داشته باشد برجام به این زودی توسط مجلس تصویب می شد یا خیر؟

البته اصلاً مجلس برجام را تصویب نکرد چرا که دولت اصلاً برجام را قبول نکرد یعنی دولت همدلی نکرد که برجام را به مجلس بفرستد و گفت که نیاز ندارد. اینجا دولت همدلی با ملت نکرد ولی به هر حال مجلس برای این که چرخ دولت به اصطلاح کارش قفل نکند و به هرحال با ملاحظات و الزاماتی که آقا فرموده بودند و در جلسات مکرر مجلس هم به این نتیجه رسیده بودند این ها را مصوب کردند که اگر دولت خواست این کارها را انجام دهد از خسارت و زیان و خطرات اجرای برجام بکاهد و گرنه این نبود.

اصولگرایان چقدر با دولت همدلی و همزبانی کردند؟

اصولگرایان همراهی زیادی کردند. در همین سخنرانی هایی که ما در این چند روز داشتیم و در جریان برنامه هایی که در جاهای مختلف داریم عمدتاً مردم می گفتند که شما با دولت خیلی راه می آیید و خیلی همراهی می کنید و وقتی توضیح می دادیم که به دلیل تحقق فرمایش آقا است و به دلیل این که به هرحال دست دولت در خدمات رسانی باز باشد و در این رابطه عذر نداشته باشد و کاستی ای صورت نگیرد، مجلس تا آن جا که به ضرر ملت نباشد همراهی می کند. من فکر می کنم که مجلس تا آن جا که توانست بدون نگاه جناحی، با حفظ منافع ملت و بقیه، با دولت همراهی کرد.

طیف این اصولگرایان که می فرمایید خیلی گسترده است یعنی از آقای لاریجانی تا طیف پایداری وجود دارد و در واقع شما مجموعه را همدل و همزبان می دانید. این که گفتید معطوف به مجلس نیست؟

من معدل را عرض می کنم. ببینید در مجلس آقای لاریجانی تنها که نبود، مجلس یک مجموعه بود. مجموعه ای که رویکرد اصولگرایی بر آن حاکم بود و اکثریت اصولگرا داشت و این اکثریت اصولگرا در یک وفاقی که اکثراً هم در یک لیست قرار گرفتند، به هر حال تلاششان این بود که تا آنجا که امکان دارد با دولت همراهی داشته باشند، در تصویب قوانین، در پرداخت هزینه های درمانی به وزارت بهداشت و در کارهای دیگر که بود و در تصویب قوانینی که لازم بود، این کار را انجام دهند و به دلیل این که کار ملت پیش برود و هر جا هم احساس خطر می کردند همان جا خط قرمزشان بود و این تعامل را به نفع ملت تقلیل دادند و شاید نگوییم تقابل ولی به رد خواسته های دولت اقدام می کردند آن جایی که به ضرر ملت و نظام و خلاف فرمایش آقا بود.

https://shoma-weekly.ir/3tKdBg