گفتگوی ویژه

دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی کمک خاصی به مردم نکرد

ما می پذیریم که دولت طی این سالها گرفتار تحریم های ظالمانه بوده و به عنوان مانعی در برابر دولت در انجام وظائفش قرار داشته است، اما آنچه ما این روزها می بینیم بیشتر بهانه های دولت برای عدم انجام وظیفه ائی است که در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی بر دوشش گذاشته شده است.
در حال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی در ایران مشغول فعالیت و ارائه خدمات به مردم هستند. از این تعداد چیزی حدود 650 هزار واحد تولیدی هستند که عمده کالاهای ایرانی که مردم استفاده می کنند، از این ناحیه تولید می شود. با توجه به گستره زیاد اصناف می توان برای آنها نقش غیر قابل انکاری در مسائل اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی متصور بود که اگر در مسیر درست هدایت شود به اعتلای کشور می انجامد و اگر این چنین نشود، کشور مشکلات زیادی را متحمل خواهد شد. به همین جهت باید اصناف را نمونه بارز بنگاه ­های اقتصادی کوچک و متوسط دانست که اگرمورد توجه و حمایت قرار گیرند، می توانند علاوه بر ایجاد شرایط اشتغال مناسب در کشور، در تولید نیز موثر باشند و خدمات فنی مناسب و خوبی را در جامعه ارائه دهند. این مقوله زمانی مهم تر می شود که به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور توجه کنیم. اصناف به عنوان واحدهائی که بدون اتکا به منابع دولتی می توانند در درونی کردن اقتصاد ایفای نقش کنند، جایگاه مؤثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، لذا ضروری است نگاه به این بخش تغییر کند. در خصوص نقش اصناف در اقتصاد مقاومتی با علاء میرمحمد صادقی گفت و گو کردیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

*واژه اقتصاد مقاومتی که از سال 88 توسط مقام معظم رهبری وارد دایره واژگان اقتصادی و مدیریتی کشور شد، در سال 95 با تاکید معظم له بر اقدام و عمل، وارد فضای جدیدی شد که برای هربخش اقتصادی کشور وظیفه خاصی تعریف می کند. به نظر شما اصناف برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند و ارزیابی شما از عملکرد اصناف در این بخش چیست؟

- پیش از این که به نقش اصناف اشاره کنم باید بر ضرورت تحق اقتصاد مقاومتی تاکید کنم. در شرایطی که کشور ما با دشمنی های زیادی روبرو است و هر روز استکبار تلاش می کند با توطئه های جدید بویژه در عرصه اقتصاد ما را دچار مشکل کند، تلاش برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است که می تواند برای پیروزی با این همه دشمنی به ما کمک کند. ما با اتکاء به اقتصاد مقاومتی می توانیم نقشه های دشمنان را نقش برآب کنیم. این وظیفه بر دوش همگان است، اصناف هم از این قاعده استثناء نیستند. اصناف به عنوان گروهی از مردم که از ابتدای مبارزه در کنار سایر مردم برای پیروزی انقلاب نقش داشته اند و بعد از پیروزی هم همواره در تحقق اهداف انقلاب کمک کرده اند، واضح است که در این عرصه نیز آمادگی کامل دارند تا با ایفای نقش شان در اقتصاد مقاومتی به اعتلای انقلاب و کشور کمک کنند، منتهی در این مسیر باید دولت هم فارغ از شعار زدگی و با عمل از اصناف حمایت کند تا آنها نقش خود را به صورت مؤثر انجام دهند. ما می پذیریم که دولت طی این سالها گرفتار تحریم های ظالمانه بوده و به عنوان مانعی در برابر دولت در انجام وظائفش قرار داشته است، اما آنچه ما این روزها می بینیم بیشتر بهانه های دولت برای عدم انجام وظیفه ائی است که در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی بر دوشش گذاشته شده است. مقام معظم رهبری طی این سالها بارها تاکید داشته اند که مسئولان و دست اندرکاران مسائل اقتصادی کشور جدای از حرف زدن، اجلاس برگزار کردن و جلسات پشت سرهم گذاشتن، باید عمل هم بکنند اما متاسفانه ما این مدت بیشتر حرف شنیدیم تا عمل ببینیم. معتقدم اگر همه بخش ها دست از حرف زدن بکشند و به دنبال عمل گرائی باشند و درپی اجرای تحقق فرمایشات رهبری معظم در این خصوص باشند، مشکلات اقتصادی از جلوی پای ملت برداشته می شود.

*چه میزان توجه به خارج از کشور به جای توجه به ظرفیت های داخلی، ما را در تحقق اقتصاد مقاومتی ناکام کرده است؟

- هر چه قدر وابستگی و اتکاء ما به خارج بیشتر باشد، خسارات ما زیادتر می شود اما هر چه قدر این وابستگی کاهش پیدا کند و تکیه بر توان های داخلی ما بیشتر شد، موفق تر خواهیم بود. متاسفانه طی این سالها ما از این ظرفیت غافل بوده ایم. متاسفانه طی این سالها از سوی دولت عزم جدی برای اجرای اقتصاد مقاومتی شاهد نبوده ایم و همین مسئله سبب افزایش مشکلات معیشتی مردم شده است. اقتصاد کشور ما سالیان سال است که متک به خارج از کشور بوده، بسیاری از صنایع ما برای مواد اولیه محتاج به خارج هستند،کارخانه ها نیاز به ماشین آلاتشان و یا قطعات یدکی را از خارج تهیه می کردند،پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای رفع این کاهش تلاش شد اما علی رغم موفقیت هائی که در عرصه های مهمی چون دفاعی- نظامی، پزشکی و حتی هسته ائی داشته ایم اما همچنان نگاه ما به خارج از کشور است که باید برای رفع این نقص تلاش کرد. دولتمردان ما باید با برنامه ریزی بلند تلاش و همت شان را صرف کاهش این وابستگی کنند. اگر اینگونه بشود آن وقت شاهد اعتلای اقتصادی کشور خواهیم بود.

*یکی از مسائلی که تحقق اقتصاد مقاومتی را تحت الشعاع خود قرار داده است، قاچاق کالا آن هم به صورت سازمان یافته و گاها ً از مبادی رسمی است، اصناف در مبارزه با قاچاق کالا چه نقش می توانند ایفاء کنند تا گام مهمی برای تحقق اقتصاد مهمی برداشته شود؟

- قاچاق کالا همان گونه که اشاره کردید، مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است، ما مرزهای بسیار گسترده با همسایگان خود داریم که اگر عزم جدی در برخورد مبارزه با قاچاق کالا نداشته باشیم هر لحظه تهدید می شویم از این ناحیه و متاسفانه مرزهای ما آن قدر رها هستند که ما می بینیم قاچاق کالا به کشور در حجم گسترده صورت می پذیرد. از سوی دیگر ما با مشکل بیکاری گسترده در مرزهای کشور شاهدیم که همین مسئله خود باعث شده مرزنشینان ما برای فرار از بیکاری و امرار معاش رو به قاچاق کالا در اشکال مختلف بیاورند، هرچند حجم آن نسبت به قاچاق های سازمان یافته بسیار کم می باشد اما همین کم هم زیاد است و به اقتصاد کشور ضربه می زند. من منکر این نیستم که اصناف نقش مهمی در مبارزه با قاچاق کالا دارند و باید در این زمینه همکاری کنند اما نکته ی مهم این است که اگر جلوی واردات کالای غیر مجاز به کشور گرفته شود دیگر نیاز نیست که در بخش توزیع با قاچاق کالا مبارزه شود. ما چند میلیون واحد صنفی در سراسر کشور داریم، نظارت بر همه اینها برای عدم ارائه کالا ی قاچاق، بسیار سخت تر از این است که برای مبارزه با قاچاق کالا در مبادی ورودی اقدام کنیم. نمی شود این همه واحد صنفی را در نظر داشت تا کالای قاچاق نخرند و یا توزیع نکنند. به نظر می رسد اگر دولتمردان و نهادی های مسئول به نقش خود در مبارزه با قاچاق کالا عمل کنند، اصناف نیز بهتر می توانند در این امر موثر باشند.

https://shoma-weekly.ir/1yMrYC