گفتگوی ویژه

دولت از رویش‌های جوانان مؤمن و انقلابی استفاده کند

یکی از وظائف دولت برنامه ریزی است. دولت می‌تواند از رویش‌های انقلاب استفاده کند. جوانان مؤمن و متدین و انقلابی بسیار فراوانی داریم که از رویش‌های انقلاب محسوب می‌شوند و در عرصه فرهنگ در کل کشور فعالیت می‌کنند. این جوانان در دل جامعه هسته‌های مختلفی را تشکیل داده اند و به اندازه خودشان بر فرهنگ مؤثر هستند.
زین العابدین امیری - یکی از هفت نقشه راهی که مقام معظم رهبری در دیدار با دولت مطرح کردند، موضوع فرهنگ بود. با حجت الاسلام والمسلمین ذاکری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این رابطه گفتگو کرده ایم.

***

ابتدا اهمیت بحث فرهنگ را نسبت به سایر امور بفرمایید.

تعبیر مقام معظم رهبری از فرهنگ هوایی است که ما در آن تنفس می‌کنیم. لذا هر چقدر این هوا پاک و دور از آلودگی‌ها باشد، زمینه را برای فعالیت‌های دیگر فراهم می‌کند و اگر این هوا دچار آلودگی و نقصان و تیرگی شد، بر تمام عرصه‌های زندگی اثر می‌گذارد. لذا همانطور که ایشان فرهنگ را در عرصه‌های مختلف ادبیات، هنر، رفتار و اخلاق اجتماعی بیان فرمودند، می‌طلبد که دولت در این عرصه در فرصت باقی مانده به طور جدی نسبت به برنامه ریزی منسجم، منظم و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری با یک برنامه ریزی عادلانه اقدام نماید. مقام معظم رهبری دو نکته را اشاره کرده و فرمودند در عرصه فرهنگ ما جزم اندیشی نداریم و فشار و اختناق را در عرصه فرهنگ نمی‌پسندیم و معتقد به آزاد اندیشی هستیم، لذا فرمودند که دولت باید آزاد اندیشی و برنامه ریزی عادلانه را دنبال کند. یکی از وظائف دولت همین برنامه ریزی است. دولت می‌تواند از رویش‌های انقلاب استفاده کند. جوانان مؤمن و متدین و انقلابی بسیار فراوانی داریم که از رویش‌های انقلاب محسوب می‌شوند و در عرصه فرهنگ در کل کشور فعالیت می‌کنند. این جوانان در دل جامعه هسته‌های مختلفی را تشکیل داده اند و به اندازه خودشان بر فرهنگ مؤثر هستند.

چطور باید عمل کرد که نه به جزم اندیشی متهم شد و هم این که به فرمایش شما از همه نیروها استفاده شود؟

مقام معظم رهبری فرمودند مرزی وجود دارد و آن مرز ولنگاری است. آنجا که دشمن می‌خواهد به ایمان مردم آسیب بزند یعنی وقتی این مرز و خط قرمز لحاظ شود، دولت می‌تواند در همه عرصه‌های هنر ورود پیدا کند و برنامه ریزی کند و از استعدادهای ناب ایرانی استفاده کند. در بحث موسیقی هم مقام معظم رهبری دیدگاه روشنی دارند و این گونه نیست که کلا با بحث موسیقی مخالفت شود. اما خط قرمز که همان پرهیز مسئولین و متولیان امر از افتادن در دام ولنگاری و نفوذ دشمن است، باید مدنظر قرار گیرد و لذا باید هم از این استعدادها استفاده کرد و به بحث هنر اصیل اسلامی ایرانی پرداخت و هم این که زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی جوانان در عرصه‌های مختلف فراهم کرد. در حال حاضر توجه دولت به برنامه ریزی در عرصه فرهنگ می‌تواند خیلی مهم باشد و در وقت اندکی هم که از دولت باقی مانده است و تدوین برنامه ششم توسعه را در پیش داریم که این برنامه از سوی دولت ارائه می‌شود که می‌تواند با برنامه ریزی‌هایی که در عرصه فرهنگ صورت می‌گیرد و سیاست‌های کلانی که می‌تواند در این برنامه ارائه شود، خیلی از مطالبات مقام معظم رهبری در این قالب می‌تواند گنجانده شود که ما در زمینه فرهنگ هم شاهد رشد خوبی باشیم.

در این یک سال باقی مانده دولت چه کارهایی باید انجام دهد؟

اولویت بحث دولت برنامه ریزی عادلانه است. البته یکی از آفت‌هایی که جامعه ما با آن روبرو است سبک زندگی است که سال‌ها مقام معظم رهبری روی آن تأکید دارند. با توجه به توانایی دولت همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند و محدوده زمانی که در آن قرار داریم به درستی ایشان فرمودند که برنامه ریزی عادلانه است. اما توجه به این عرصه‌هایی که آقا تأکید فرمودند و بحث سبک زندگی، رفتار و اخلاق اجتماعی که ایشان وظیفه بسیار مهم دستگاه‌های فرهنگی ذکر کردند، حقیقتا الان در بحث اخلاق اجتماعی دچار آفت‌های شدیدی شده ایم. به هر حال سوق دادن برنامه‌های هنری و فرهنگی به سمت سبک زندگی ایرانی_اسلامی را ترویج دهند، باید در بحث رفتار و اخلاق اجتماعی کارهایی انجام شود که به استانداردهای مطلوب برسیم. اخلاق موضوعی فراگیر و عمومی است و خیلی از کشورها در زمینه اخلاق از دوران تحصیلات ابتدایی روی دانش آموزان خود کار می‌کنند و حتی در رده‌های بالا و مدیریتی در سطح عالی کشورشان به بحث رفتار و اخلاق اجتماعی تأکید کرده و پیگیر آن هستند. در جامعه ما که بنا هست مسائل را مبتنی بر اسلام دنبال کنیم، متاسفانه از این عرصه رفتار و اخلاق اجتماعی فاصله گرفته‌ایم. که باید مسئولین ما با برنامه ریزی مناسب در این عرصه وارد شوند. از جمله کارهایی که می‌شود انجام داد سوق دادن هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری و ادبی مثل تئاتر، فیلم، فیلم نامه نویسی و یا تولید انیمیشن‌های فاخر است. در این زمینه‌ها جوانان با استعداد بالایی داریم اما سوق دادن اینها به سمت اولویت‌های فرهنگی که روزنه‌های نفوذ را سد کنند، در بحثی که حضرت آقا اشاره فرمودند که باید در دو سطح آفندی و پندآفندی کار شود یعنی هم باید حمله کنیم هم دفاع متناسب با حمله داشته باشیم. نباید همیشه تنها دفاع کنیم. باید در عرصه فرهنگ در پی ایجاد تمدن اسلامی باشیم. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و یکی از آرمان‌هایی که ایشان مطرح می‌کنند ایجاد تمدن اسلامی است. یکی از ابزارها، ابزار هنر است. ابزار هنر، رسانه و فیلم بسیار تأثیرگزار است. یک بحث در بسط و گسترش تمدن ایرانی_اسلامی، هنر است. خیلی جاها باید بروز کرده و کار را شروع کنیم.

https://shoma-weekly.ir/LVNYCm