گفتگوی ویژه

دولتی بخواهد بین مردم اختلاف بیندازد خودش منزوی می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر مسئول یا دولتی بخواهد بین مردم اختلاف بیندازد خودش منزوی می‌شود
در نظام جمهوری اسلامی مردم‌سالاری دینی داریم و یک پایه نظاممان مردم است. مردم با رأیشان در سرنوشت کشور دخالت مستقیم می‌کنند و سرمایه اصلی کشورند. حفظ اتحاد بین مردم و مردم و مسئولین از توصیه‌های مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ به رئیس‌جمهور بود. خبرنگار هفته‌نامه شما در خصوص ضرورت آن با حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفت‌وگو نشست که پیش رویتان است.

چرا مقام معظم رهبری به اتحاد تأکید می‌ورزند؟

زیرا اساس و پایه امنیت ملی در هر کشوری به انسجام بین مردم و همچنین مردم و مسئولان برمی‌گردد. این خط قرمز در تمام نظام‌های سیاسی در دنیا چه اسلامی و چه غیر اسلامی است. ما کشور متنوعی از نظر قومیت، مذاهب، ادیان، جغرافیایی و تاریخی هستیم. الحمدلله علی‌رغم این تنوع امروز انسجام و امنیت کشور در دنیا بی‌نظیر است. دشمن در صدد است این اتحاد را از ما بگیرد.

اتحاد در جامعه را از نگاه رهبری تبیین بفرمایید.

مقام معظم رهبری روی دو بحث عنایت زیادی دارند یکی وحدت بین اقشار مردم که مسئولین نباید تصمیماتی بگیرند که بین مردم مناطق در مسائل منطقه‌ای و جغرافیایی اختلاف ایجاد شود. دیگر اینکه مسئولین باید خودشان را خدمتگزار و نوکر مردم و مسئول و پاسخگو بدانند تا اتحاد بین مردم و مسئولین هم حفظ شود. وزرا به اتاق‌های پیچ در پیچ، آسانسور و راه‌پله مخصوص نروند و در اتاق‌های دربسته برای مردم تصمیم نگیرند. طوری که هیچ‌کسی نتواند وزیری را ببیند که مبادا حرفی بزند و انتقاد و گلایه‌ و مشکلش را مطرح کند و نامه‌اش را به او برساند. این با سیستم مدیریتی اسلامی سازگار نیست. امیرالمؤمنین(ع) در خانه‌اش می‌نشست تا مردم به او دسترسی داشته باشند. حضرت امام(ره) می‌فرمودند به من خدمتگزار بگویید نه رهبر. رهبری می‌فرمایند شأن همه ما نوکری مردم وخدمت به آنهاست.

پس اتحاد بین مردم ضامن امنیت کشور است و در عین حال اتحاد بین مردم و مسئولین فضای لمس مشکلات مردم و رفع آنها را برای مسئولان فراهم می‌سازد.

همین‌طور است.

چه عملکردهایی می‌تواند این دو نوع اتحاد را به هم بزند؟ نمونه‌هایش در دولت قبل وجود داشت؟

الحمدلله جامعه منسجمی داریم. اگر مسئول یا دولتی بخواهد بین مردم اختلاف بیندازد خودش منزوی می‌شود، ولی شاهد بی‌توجهی و کم‌توجهی به دغدغه‌های اصلی مردم هستیم. یکی از دلایلی که مردم از مسئولین و دولت‌ها فاصله می‌گیرند این است که ببینند دولت مسائل اصلی را فرعی و فرعی‌ها را اصلی کرده است و به حل مشکلات مردم توجه لازم نمی‌کند. چند سال است مقام معظم رهبری سال‌ها را در مباحث اقتصادی نام‌گذاری می‌کنند و امسال هم اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده‌اند. مردم منتظرند اقدام و عملی انجام بگیرد. نه اینکه از یک طرف دولت به آنها آمارهای مثبت و خوش‌بینانه بدهد و از طرف دیگر مردم در بازار ببینند کالاهای مورد نیازشان هر روز گران‌تر می‌شود، رونق که هیچ، بازار دچار رکود است. کارگاه‌های تولیدی با حداقل ظرفیتشان کار می‌کنند و رو به تعطیلی هستند. همین موجب بی‌اعتمادی مردم و مسئولین و به تبعش اختلاف می‌شود.

دولت با اولویت قرار دادن چه مسائلی اتحاد با مردم را مستحکم خواهد کرد؟

مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ سه اولویت برای دولت مقرر کردند: پرداختن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، تعامل گسترده با دنیا و صلابت و قدرت در برابر هر سلطه‌طلبی. معیشت مردم شوخی‌بردار نیست. بیکاری جوان‌ها و معضلات اجتماعی جدی است و عمده آنها به مسائل اقتصادی برمی‌گردد. روحانی در تبلیغات دوره یازدهم گفت ما کاری به آمارها نداریم و به سفره مردم نگاه می‌کنیم. الان هم دولت باید به سفره مردم نگاه کند. در مورد دوم دنیا فقط امریکا و اروپا نیست. امروز کشورهای مؤثر و قوی در عرصه اقتصادی داریم. باید بیشتر به سمت آنها و تعامل با کشورهای منطقه حرکت کنیم تا از قِبل این ارتباطات در بحث صادرات رونق ایجاد شود. در استکبارستیزی هم زیر بار حرف زور امریکا نرویم، ما هم باید متناسب با حرف زور او جواب قوی به او بدهیم. علی‌رغم مصوبه مجلس و هیئت برجام جواب ما به امریکایی‌ها متناسب با تحریم، تهدید و زورگویی آنها نبوده است. باید قوی‌تر جواب بدهیم و برخورد کنیم.

حرکت جامعه به سمت دو قطبی شدن چه آسیب‌هایی به کشور می‌زند؟

دو قطبی یک آفت و برهم زننده این اتحادهاست. منظور این است که جامعه را به دو قطب خوب و بد، دوست و دشمن تقسیم کنیم. باید داخل کشور مرزبندی‌ها را برداریم و مرزهایمان را با دشمن برجسته کنیم....

تا اتحاد بین خود مردم و مردم و مسئولین حفظ شود.

اینجا بحث دشمن‌شناسی مهم است. در کشور باید رقابت توأم با رفاقت کنیم. در انتخابات چند نفر نامزد می‌شوند و یک طیف رأی می‌آورد و دیگری رأی نمی‌آورد، اما نباید مردم را نسبت به همدیگر بدبین کنیم؛ به جان هم بیندازیم؛ برای رسیدن به اهدافمان سیاه‌نمایی کنیم؛ دستاوردهای نظام را نادیده بگیریم، برکات نظام را سیاه جلوه بدهیم و مردم را نسبت به نظام بدبین و بی‌اعتماد کنیم که مورد اخیر بزرگ‌ترین منکر است. این کارها باعث ایجاد دوقطبی و به تبعش اختلاف در جامعه می‌شود و باید از آنها پرهیز کرد.

https://shoma-weekly.ir/WrbtLA