گفتگوی ویژه

دنبال ایجاد خوشبینی به دشمن در پسابرجام هستند

خیزی که جناح رقیب برداشته برای اینکه در شرایط پسا‌برجام بخواهد به هر نحوی از این فضای بازتری که ممکن است ایجاد شود به نفع خودش استفاده نماید یا با خوش‌بینی به طرف دشمن نگاه کند ضرورت اینکه افرادی وارد مجلس شوند که سابقه بهتری دارند را بیشتر می‌کند.
امیر زینلی - کار ائتلاف در اصولگرایی کم‌کم به سرانجام رسیده و همه‌گان آماده انتخابات می‌شوند. اما آنچه از حالا مهم بوده این نکته است که شعار اصولگرایان برای انتخابات آتی چه خواهد بود؟ با دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفتگو کرده‌ایم.

***

آیا اصولگرایان در انتخابات حرف جدیدی برای مردم خواهند داشت؟

حرف جدیدی که ما برای دوستان می‌توانیم داشته باشیم در حقیقت درباره موضع‌گیری جدید دشمنان است. به نظر من مهم‌ترین حرف همین است. یعنی کسانی یا گروه‌هایی در گذشته بودند که به هر نحو دیگری اقداماتی انجام می‌دادند و انتخابات را تحریم می‌کردند و مردم را از رفتن پای صندوق‌های رای بر حذر می‌داشتند؛ ولی امروز باید ببینیم که چه نقشه و چه فتنه بزرگ‌تری در نظر دارند که مجبور شدند بگویند حتما افراد پای صندوق‌های رای بیایند و حتما به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کنند و به هر قیمتی وارد این عرصه شوند. یک پیامش این است که اینها مجبور شدند اعتراف کنند که انتخابات سالم است و تقلبی در آن صورت نمی‌گیرد؛ ولی پیام‌های دیگری در پشت این می‌تواند وجود داشته باشد که اگر اصولگرایان برنامه‌ریزی نمایند و ابعاد آن را بشکافند، برای مردم حرف‌های گفتنی است. علاوه بر آنکه خیزی که جناح رقیب برداشته برای اینکه در شرایط پسا‌برجام بخواهد به هر نحوی از این فضای بازتری که ممکن است ایجاد شود به نفع خودش استفاده نماید یا با خوش‌بینی به طرف دشمن نگاه کند ضرورت اینکه افرادی وارد مجلس شوند که سابقه بهتری دارند را بیشتر می‌کند. یعنی آقا هم در تاییداتشان فرمودند که همین طور است و شاخص‌ها و لیستی که اشاره فرمودند و در تقدیر و تشکری که از مجلس داشتند همه اینها حرف‌هایی است که باید برای مردم بازگو نماییم. مردم ما نیز به‌دنبال رضایت ولی‌فقیه و استقلال و اقتدار کشور هستند و اینها را ما مشاهده می‌کنیم.

بعداز این نکاتی که اشاره کردید که بسیار هم اهمیت دارد، به نظر می‌آید باید وضع معیشتی مردم و وضعیت اقتصادی کشور سامان پیدا کند و مجلس از عهده آن برخواهد آمد. برنامه اصولگرایان در این زمینه چه خواهد بود؟

الان بعضی مخصوصا از جناح رقیب، پرچم زنان را بلند می‌کنند؛ ولی وقتی از خود خانم‌ها بپرسید که مهم‌ترین دغدغه شما چیست یا می‌گوید اشتغال و ازدواج فرزندانشان یا ثبات شغلی همسرشان یا بهبود اقتصادی و معیشتی‌شان البته به غیر از مسائل فرهنگی که مطرح می‌کنند. همین نشان می‌دهد که ما اصولگرایان باید برنامه‌ای جامع و به اصطلاح مانیفیست برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم داشته باشیم؛ به نحوی که همان اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند مدنظر قرار گیرد.

وعده‌هایی که مردم در این دوساله شنیدند وعده‌هایی بود که در ابتدا صد روزه، بعد یک ساله شد و بعد از یک ساله تبدیل به دو ساله شد و گویا اصلا قرار نیست به وعده‌هایی که مردم می‌شنوند، عمل شود. مردم می‌توانند به وعده‌های اصولگرایان خوشبین باشند؟

قطعا. البته وعده‌هایی که دست‌یافتنی باشد و اولویت و در اختیار مجلس باشند. چون نمی‌شود در مورد قوای دیگر وعده‌هایی داد؛ مگر اینکه به فرمایش آقا مجلس بخواهد آن را ریل بگذارد. وعده‌هایی باشد که واقعا در چارچوب امکانات ما بگنجد و دغدغه مردم هم باشد.

تبلیغ منفی صورت گرفته و آن اینکه قالب مجلس هفتم و هشتم و نهم اصولگرایی بوده است و سوال این است که در این 12 سال اصولگرایان چه کارهایی انجام داده‌اند که بخواهند در مجلس بعدی انجام دهند؟

اولا فرمایشات آقا در تجلیل از این سه مجلسی که فرمودید باید ملاک باشد و اینکه در مجلس ششم بعضا اقداماتی صورت گرفت که از حلقوم افراد ندای دشمن بیرون می‌آمد و در درون مجلس همه اینها و همه اقداماتی که انجام داده بود. الحمدالله در این مجلس از آن اقدامات نشد و دیگر اینکه این مجلس قوانین بسیار خوبی وضع کرده که یک اجرای خوب از سوی دولت می‌خواهد و دولت در اجرای آن باید همت داشته باشد، مثل قانون بهبود فضای کسب و کار. قانون بهبود فضای کسب و کار برای رفع موانع تولید و رقابت‌پذیری که به تولید خیلی کمک می‌کند. تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی که مجلس بررسی‌های خوبی در این زمینه‌ها داشته است. تصویب قانون حمایت از تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و تجاری ساز علم و حمایت از نخبگان و مخترعان را به تصویب رساندیم و این بستر خیلی خوبی است و تصویب قانون ثبت اختراع و علائم تجاری که الان فرم کامل شده آن آمده چون تا به‌حال موقت بوده. تهیه قانون تقویت و توسعه استاندارد که باز هم این دو سه قانون آخر را بنده تهیه کردم. بخش دیگر فعالیت‌های قرآنی بوده است که الان در جای جای مملکت می‌بینیم که هم راهبردهای توسعه آن را مصوب داریم. کسی در گذشته به اینها توجه نداشته و الان به هر حال این اقدامات انجام شده است. بحث قانون امر به معروف و نهی از منکر است که از مطالبات رهبری بود و از ارکان دین ماست و فصل هشتم قانون اساسی است که مجلس مصوب نموده است. بحث قانون تسریع ازدواج جوانان و وضع قانون ساماندهی مد و لباس که از مترقی‌ترین قوانین دنیاست که در خیلی از کشورها وجود ندارد، انجام شده است. قوانین دیگری مثل عمران و آبادانی مساجد تصویب شد که البته آن اشکالاتی که دارد، باید برطرف شود. قوانینی برای انتخابات مصوب شده است. قوانین دیگری در مسائل اقتصادی بوده مانند قانون ماده 227 برنامه پنجم در مورد زنان و خانواده، اشتغال و توانمندسازی و همه آنچه که لازم هست در حقوق و مسئولیت‌های زنان با نگاه اسلام است.

در بحث انرژی هسته‌ای که آقا فرموده بودند، این مجلس بود که جلوی یک سری کارها و مصوباتی که در مجلس ششم انجام گرفته بود را گرفت. بحث‌های دیگری که در این زمینه‌ها بود که در حقیقت در تنظیم مقررات مالی دولت یک سری تسهیلاتی برای تولید ملی و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و اینها گذاشته شده است. اینها قوانین خوبی است که مجلس تصویب کرده است.

آیا مردم می‌توانند مطمئن باشند که اصولگرایان در وضعیت معیشتی و وضعیت اقتصادی فعلی تغییری ایجاد می‌کنند؟

باید این کار شود. خود آنها این قوانین را وضع کرده‌اند که متاسفانه درست اجرا نشده است. اینکه کسی که قانون را وضع کرده خودش هم ناظر بر حسن اجرای آن باشد بهتر می‌تواند تاثیرگذار باشد نسبت به کسانی که با ایده‌های جدیدی می‌خواهند وارد عرصه شوند. حال اگر سابقه نمایندگی هم داشته باشند؛ ولی مدتی وقفه ایجاد شده و اگر هم سابقه نمایندگی نداشته باشند این افراد چون برای اولین بار وارد مجلس می‌شوند مدت‌ها طول می‌کشد که به فضای مجلس و قانونگذاری و نظارت بر فعالیت‌های مجلس اشراف پیدا کنند.

در میان چهره‌های جوان از اصولگرایان که می‌خواهند پا به عرصه بگذارند، آیا افراد کارآمد هم وجود دارد؟ یعنی می‌توانیم به این چهره‌های جوان اطمینان کنیم که نسبت‌به افراد قبلی کارآمدتر باشند و رای بیاورند؟

الان مخصوصا با ویژگی‌هایی که آقا فرمودند افراد باید بیشتر دنبال کسانی باشند که سابقه خود را نشان داده‌اند. یعنی آزموده شده‌اند. به‌خاطر اینکه در انتخابات دیگر معمولا جناح رقیب یا بهتر است بگوییم کسانی‌که با نظام موافق نبودند و با نظام زاویه داشتند انتخابات را تحریم می‌کردند؛ ولی این بار همه به‌صورت جمعی خواستند که مردم پای صندوق‌ها بیایند یا به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کنند و این رکوردشکنی که صورت گرفته حکایت از این دارد که در بین این افراد کسانی هستند که دستشان باز نشده است و وقتی که در جمع قرار بگیرند ممکن است بالاخره ثابت قدم باشند ممکن هم هست که بلغزند. بنابراین بهتر است بر کسانی تاکید شود که در سمت‌های مختلف از جمله نمایندگی از آزمون توانسته‌اند سر بلند بیرون بیایند. البته برای جوان‌ها هم راه باز است‌.

پیش‌بینی می‌شود که انتخابات پرشوری در پیش داشته باشیم فکر می‌کنید این به زیان اصولگرایی است یا به نفع آن؟

بستگی به عملکرد و لیست‌هایی که در کلانشهرها مشخص می‌شود، دارد. در شهرهای کوچک هم به این بستگی دارد که چطور اعتماد مردم را جلب کنند.

https://shoma-weekly.ir/9NlvuH