گفتگوی ویژه

دشمن از وحدت حوزه و دانشگاه در هراس است

این دو مرکز, هر دو بازوی دو بال برای کشور هستند, هر میزان وظایفشان را بهتر بشناسند و به این وظایف راغب آگاه و عمل کنند کشور بیمه می شوند
نظریه پردازان جدایی دین از سیاست برای پیگیری این هدف سعی کردند دین را از علم جدا کنند و در همین راستا بر طبل انفکاک حوزه از دانشگاه کوبیدند، حجت الاسلام محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در این راستا معتقد است که منظور از وحدت حوزه و دانشگاه یعنی هم افزایی و همکاری دو نهاد و نه به معنای یکی شدن.

جایگاه حوزه و دانشگاه چه تاثیری بر وحدت این دو مرکز می گذارد؟

حوزه و دانشگاه دو مرکزی هستند که بر فکر، اندیشه و عرصه فعالیت دینی تاثیر گذار هستند و سرنوشت کشور در گرو دو نهاد حوزه و دانشگاه است، بنابراین هر چه این دو نهاد به هم نزدیک تر شوند، به نفع کشور است.

وحدت به معنای یکی شدن نیست، زیرا وظایفشان متفاوت، اما اهداف و آرمانها یکی است، یعنی تعالی علمی و اخلاقی جامعه اسلامی. دانشگاه باید تجربیات خود را در رشد علمی، تسلط بر علوم اجتماعی و انسانی در اختیار حوزه قرار دهد و حوزه هم در بعد اعتقادی و اخلاقی از موفقیات و تجربیات خوبی برخوردار است، در اختیار دانشگاه قرار دهد و هر دو مثل دو بازوی یک جسم در خدمت کشور و نظام اسلامی باشند.

بیشتر در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، اما یکی نشدن این دو نهاد توضیح می دهید؟

منظور از وحدت هم افزایی و همکاری دو نهاد است، به معنای یکی شدن نیست، لذا وحدت مورد تاکید امام (ره)، علما و بزرگان بوده است و از آن طرف همیشه وحدت حوزه و دانشگاه مورد مخالفت دشمنان کشور قرار گرفته است، چون از نزدیک شدن این دو مرکز علمی به یکدیگر هراس دارند و همیشه دشمن بنایش بر این بوده است که حوزویان با دانشگاهیان و دانشگاهیان با حوزویان مخالف باشند.

نتایج این وحدت چه می تواند باشد که دشمن از این وحدت در هراس است؟

دشمن دنبال استعمارگری، غارت و چپاول است، هر مکانی که آگاهی، علم، دین، تقوا و شعور باشد، دشمن مخالف است، طبیعی است آنها با دانشگاهی که دنبال استقلال کشور است و با حوزه ای که دنبال استقلال و حریت دینی کشور باشد، مخالفت می کنند، لذا با وحدت این دو مرکز، می توانند رسیدن به آرمانها را نزدیک تر کنند و لذا دشمن با وحدت این دو مرکز مخالف است، شیطنت و ترور می کند، هم علمای تاثیر گذار کشور را از بین می برند و هم اساتید هسته ای کشور را در دانشگاه ترور می کنند، در واقع با رشد وحدت این دو نهاد مخالفند.

میزان تاثیر گذاری وحدت حوزه و دانشگاه بر کشور چگونه است؟

این دو مرکز، هر دو بازوی دو بال برای کشور هستند، هر میزان وظایفشان را بهتر بشناسند و به این وظایف راغب، آگاه و عمل کنند، کشور بیمه می شود، کسانی که دوست کشور و نظام هستند، باید تلاش کنند این دو مرکز علمی تاثیر گذار با وجود اختلاف روشها و سبک هایی که دارند و طبیعی است، برای رسیدن به اهداف، آرمان و مقصد مشترک، به هم نزدیک تر شوند.

آیا محتوای متون علمی را می توان با متون فقهی تلفیق کرد و در این راستا نیز وحدت بوجود آورد؟

می شود این کار را کرد، خود فقه یک علم است، در گذشته می بینید، علما سر منشاه علوم انسانی و تجربی بودند، ولی غرب آمد، روش علمی و تحصیلی دانشگاهی را به کشورهای دیگر تحمیل کرد، چون اساس دشمن بر جدایی دین از سیاست است، از وحدت مراکز دانشگاهی و حوزوی در هراسند، انقلاب اسلامی این تابو را شکست، لذا می بینید دانشگاه های کشور اکثریت رشدشان بعد از انقلاب بوده است، رشد علمی که طی این سالها داشتیم، البته در دو سال اخیر متاسفانه کاهش پیدا کرده است، اما در مجموع به برکت وحدت حوزه و دانشگاه و به برکت روحیه معنوی و جهادی در دانشگاه بوده جایگاه علمی کشور در جهان رشد پیدا کرده است، دشمن از این وضعیت خوف دارد، بنابراین حوزه را متهم به تحجر گرایی و دانشگاه را متهم به دین گزیری می کند، ذهنیتشان این گونه است و نباید این ذهنیت را دامن بزنیم.

حرکت وحدت حوزه و دانشگاه به نظر شما تا این مقطع زمان فعلی مطلوب بوده است؟

نمی شود گفت وحدت تحقق پیدا نکرده است، باید بهتر از این باشد، لوازم وحدت فراهم شود تا محقق شود، باید تلاش کنیم به حد مطلوب برسد.

https://shoma-weekly.ir/TgCzoi