گفتگوی ویژه

دستگاه قضایی به جنایات میانمار ورود جدی کند

دستگاه قضایی باید در مورد جنایاتی که در میانمار و سایر جاها انجام می‌شود قویاً برخورد کند. با سند مشخص است که امریکایی‌ها فرماندهان داعشی و جبهه‌النصره را جا به جا می‌کنند تا آسیبی به آنها نرسد. باید از اینها شکایت کرد و از مجامع بین‌المللی خواست.
مقام معظم رهبری در دیدار دو ماه گذشته با رئیس و مسئولان قوه قضائیه به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نه صرفاً فریضه دینی بلکه یکی از اصل‌های قانون اساسی پرداختند و اصل هشتم آن را مانند سایر اصول آن لازم‌الاجرا دانستند و از دستگاه قضایی مطالباتی کردند. در این باره خبرنگار شما با محمد کرمی‌راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

عملکرد قوه قضائیه را از جنبه حمایت حقوقی از آمران به معروف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه دستگاه قضایی آن‌طور که باید و شاید به این موضوع مهم نپرداخته است. مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت زیاد این اصل قانون اساسی در جایی فرموده بودند اگر در این باره کوتاهی شود خودم در صحنه حاضر خواهم شد. حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی را که ایشان بیان می‌کنند و در سطح جامعه مطرح می‌شود و در داخل و خارج از کشور بازتاب رسانه‌ای پیدا می‌‌کند نشان می‌دهد قوه قضائیه این‌گونه مطالبات رهبر عزیز انقلاب را برطرف نکرده است. قوه قضائیه با قوانینی که دارد و اینکه همه چیز برایش شفاف و روشن است می‌تواند در این رستا گام بردارد و کاری انجام بدهد. اگر هم در این زمینه خلاء قانونی دارند ـ که بعید می‌دانم ـ با هماهنگی، همگرایی و همسویی با مجلس شورای اسلامی می‌تواند خلاءها و نقاط ضعف موجود را برطرف کند. به نظر می‌رسد نقایصی در این زمینه داریم که برخی موارد جبران‌ناپذیر است.

چطور؟

فرصت دادن به عوامل چالش‌زای جامعه که با قمه و قداره به جان نوامیس مردم می‌افتند و برخورد ضعیف دولت در این زمینه هم از این دست کاستی‌هاست. می‌بینیم الگوهایی به جامعه معرفی می‌شوند که چون سطح آگاهی‌های فقهی عامه مردم به حدی نیست که آنها را با مبانی فقهی و شرعی تطبیق دهند دچار ناهنجاری‌هایی شویم که در سطح امروز جامعه شاهدش هستیم.

به وظیفه قوه قضائیه در حمایت از آمران به معروف می‌پرداختید.

این قوه باید بارقه امیدی برای همه دردمندان جامعه باشد. در تهران داخل ماشین‌ها یا جاهای دیگر عملاً حجاب را برداشته‌اند و این یک ناهنجاری است. در این خصوص گاهی قوه قضائیه در مسائلی همچون تأخیر در محاکمه بد عمل کرده است. حتی محاکمه‌هایی که باید علنی برگزار می‌شدند، اما متأسفانه در این‌گونه موارد این قوه ملاحظاتی دارد و می‌ترسد دنیای وحشی غرب این را مستمسک و بهانه‌ای قرار بدهد برای اینکه حقوق بشر در ایران رعایت نمی‌شود. در حالی که باید در این موارد انقلابی رفتار کرد. نه افراط کنند و نه تفریط. قوه قضائیه نباید از برخورد با متخلفی که جان عزیزی را که از روی دلسوزی نهی از منکر کرده گرفته است بترسد. بلافاصله این‌جور برخوردها را اعلام کنند تا درس عبرتی شود برای دیگرانی که ناآگاهانه یا آگاهانه در حال ترویج ناهنجاری‌هایی در جامعه هستند.

چرا آگاهانه؟

عده‌ای در شهرهای مقدسی مثل مشهد و قم دارد بدحجابی و بی‌حجابی را رواج می‌دهند که دو حالت دارد یا ناآگاه هستند یا مأمورند و دارند پول می‌گیرند که عمداً به شهرهای مذهبی بروند تا فتح بابی کنند و قبح قضیه را بشکنند. قوه قضائیه و ضابطین قضائی بدون هیچ نگرانی با اینها برخورد کنند. سابقاً گشت ارشاد بود، اما به‌قدری علیه نیروی انتظامی جوسازی کردند که نیروی انتظامی احساس کرد خلائی هست و پشتوانه‌ای ندارد و نهایتاً یا کار را تعطیل کردند یا به حداقل رساندند. اینها جزئی از مسائلی است که دستگاه قضا با کمک دولت و مجلس و قوه چهارم یعنی رسانه ملی دست در دست هم بدهند تا خلاءها و ضعف‌های موجود را برطرف کنند.

رهبر انقلاب در جمع رئیس و مسئولان قوه قضائیه فرمودند: «پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی بسیار مهم است. قوه‌ قضائیه باید در موضوعاتی همچون تروریسم و حمایت از مسلمانان میانمار از جایگاه حقوقی، نظر خود را قاطعانه اعلام کند.» با توجه به تأکید دو باره رهبری در مورد وقایع اخیر روهینگیا آیا قوه قضائیه اقدام جدی در این خصوص کرده است؟

اگر کاری کرده است باید به اطلاع می‌رساند و طبعاً ما هم مطلع می‌شدیم. در مصاحبه‌ای عرض کرده‌ام قضیه میانمار از سخنرانی، بیانیه و حتی راه‌پیمایی گذشته است. منظورم این نیست که راه‌پیمایی نکنیم کما اینکه در چچن یک میلیون مسلمان اعتراض کردند. همچنین در خیلی از کشورهای اروپایی و آسیایی اعتراضاتی انجام شده است، اما به نظر من در قضیه نسل‌کشی میانمار باید یک اقدام عملی و میدانی کرد. رئیس‌ جمهور، رئیس مجلس و به‌خصوص دستگاه قضایی باید از فرصت‌ها بهترین استفاده را کنند. از جنبه بین‌المللی داریم خیلی مماشات می‌کنیم و دست به عصا راه می‌رویم. اخیراً روحانی در سفرش به قزاقستان ندایی سر داد. کشورهای غیر متعهد (NAM) در اختیار ما بود. در کشورهای منطقه دوستان زیادی داریم. در این زمینه باید دیپلماسی فعال حقوقی را دنبال کنیم. ما کشوری مدعی دفاع از حقوق مسلمانان هستیم. اصلاً یکی از بندهای قانون اساسی دفاع از مظلومین و محرومین و مبارزه با ستمگران و جباران است. بایستی سردمدار، علمدار، پیشرو و پیشتاز در این عرصه باشیم. همه دنیا فهمیده‌اند ما که مدافع فلسطین هستیم برای اسلام به معنای واقعی است. اسلام به معنای واقعی امروز دارد مهجور و تضعیف می‌شود. آل‌سعود به‌رغم ادعاهایش دارد تیشه به ریشه اسلام حقیقی می‌زند. دستگاه قضایی باید در مورد جنایاتی که در میانمار و سایر جاها انجام می‌شود قویاً برخورد کند. با سند مشخص است که امریکایی‌ها فرماندهان داعشی و جبهه‌النصره را جا به جا می‌کنند تا آسیبی به آنها نرسد. باید از اینها شکایت کرد و از مجامع بین‌المللی خواست.

و این وظیفه قوه قضائیه است.

هم قوه قضائیه و هم دستگاه دیپلماسی ما با هماهنگی قوه قضائیه است. این دو باید با هماهنگی یکدیگر شکایت کنند و کوتاه نیایند و جنایات آنها را پرونده‌سازی دقیق و مباحث حقوق بین‌الملل آنها را فراهم کنند. فریاد بزنند تا ان‌شاءالله حقوق از دست رفته مسلمانان مظلوم به دست بیاید.

https://shoma-weekly.ir/dixAqm