بین الملل

دستگاه اطلاعاتی ایران از پویاترین سیستم ها در خاورمیانه است

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آخرین ماه میلادی 2012 گزارشی از دستگاه اطلاعاتی ایران ارائه داده که روز جمعه بخش های طبقه بندی نشده آن منتشر شد. بر اساس این گزارش وزارت اطلاعات ایران با 30 هزار پرسنل یکی از بزرگ ترین و پویا ترین دستگاه های اطلاعاتی - امنیتی در منطقه خاورمیانه است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آخرین ماه میلادی 2012 گزارشی از دستگاه اطلاعاتی ایران ارائه داده که روز جمعه بخش های طبقه بندی نشده آن منتشر شد. بر اساس این گزارش وزارت اطلاعات ایران با 30 هزار پرسنل یکی از بزرگ ترین و پویا ترین دستگاه های اطلاعاتی  - امنیتی در منطقه خاورمیانه است.
بر طبق گزارش پنتاگون که در ماه دسامبر 2012 تهیه شده و 64 صفحه آن طبقه بندی شده نیست، دستگاه اطلاعاتی ایران با 30 هزار نیرو یکی از بزرگ ترین و پویا ترین دستگاه های اطلاعاتی خاورمیانه است و طیف وسیعی از عملیات تکنولوژیکی (فنی) و امنیتی را تحت پوشش خود دارد. نیروهای ایرانی فعال در وزرات اطلاعات ایران «سربازان گمنام امام زمان{عج}» نامیده می شوند که برای اولین بار آیت الله خمینی {ره} آن را به کار برد.  
در این گزارش آمده است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، فعالانه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عملیات هایی از آرژانتین تا لبنان حضور داشته، حمایت کرده است.
بر طبق این گزارش وزارت اطلاعات ایران از جنبش حماس، حزب الله لبنان و برخی گروه های حاضر در عراق حمایت های فنی، مالی و ... به عمل آورده که مخالف آمریکا عمل می کنند.
در این گزارش آمده است که وزرات اطلاعات ایران هر نقطه ای از جهان که جمهوری اسلامی در آن منافع دارد، فعالیت می کند که این فعالیت ها و عملیات ها کشورها و مناطقی همچون افغانستان، عراق، کویت، لبنان، آسیای مرکزی، آفریقا، استرالیا، آذربایجان، کرواسی، فرانسه، گرجستان، آلمان، ترکیه، انگلیس، قاره آمریکا و حتی ایالات متحده را نیز در بر می گیرد. بر همین اساس مقامات آمریکا در خصوص فعالیت ایران در آمریکای جنوبی از جمله در کشورهای آرژانتین، برزیل، بولیوی، اکوادور، و ونزئلا هشدار داده اند.
در این گزارش همچنین آمده است فعالیت هایی از این دست تنها بخشی از استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ در حیات خلوت آمریکا جهت گسترش اندیشه های شیعی و ایدئولوژی انقلابی در این منطقه است که با شکل دهی شبکه های اطلاعاتی و عملیات های مخفیانه به دنبال ایجاد جنگ های نامتقارن علیه آمریکا است.
بر اساس گزارشی که پنتاگون آن را تنظیم کرده وزرات اطلاعات ایران در حوزه آمریکای لاتین برای رسیدن به اهداف خود عموما از نیروهای سپاه قدس و حزب الله استفاده می کند.بر این اساس اسراییل نیز یکی از اهداف اطلاعاتی ایران است که برای این هدف حزب الله لبنان به عنوان یکی از متحدان اصلی ایران با آن همکاری می کند ایران نیز از آن حمایت به عمل می آورد. آنگونه که در این گزارش آمده دستگاه اطلاعاتی ایران از دیگر دستگاه های اطلاعاتی همچون انگلیس و یهودیان اسراییل به عنوان گماشته (اطلاعاتی) استفاده می کند. این دستگاه بدون در نظر گرفتن اعتقادات افراد گماشته، از یهودی ها و اعراب برای دریافت اطلاعات از داخل اسراییل بهره می گیرد. این گزارش همچنین تاکید کرده است که اگر چه روش کسب اطلاعات ایران هنوز محدود است اما توانسته بخش های وسیعی را پوشش داده و با تمرکز در منطقه خاورمیانه،اطلاعات کسب شده را در اختیار حزب الله قرار دهد.بر اساس گزارش وزرات دفاع آمریکا وزرات اطلاعات ایران به طور مستقیم تحت رهبری و اداره آیت الله علی خامنه ای است و همه وزرای آن نیز براساس پیش شرط از روحانیون انتخاب می شوند. بر اساس این گزارش وزارت اطلاعات ایران با راه اندازی سیستم های استراق سمع در حوزه های خاورمیانه و مدیترانه در این مناطق نفوذ خود را گسترش داده است. حتی ایران و سوریه به طور همزمان از سال 2006 ایستگاه های اطلاعاتی با حمایت سپاه پاسداران ایجاد کرده اند که یک از ایستگاه ها در منطقه الجزیره در شمال سوریه و دیگری در بلندی های جولان مستقر است. این گزارش مخاطبان را به این مسئله توجه داده که هر دو ایستگاه اطلاعاتی مشترک بین سوریه و ایران در شمال سوریه راه اندازی شده اند. در این گزارش از فعالیت های سایبری ایران نیز سخن به میان آمده است. گزارش 64 صفحه ای پنتاگون تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران در سال 2010 یک «فرماندهی سایبری» به راه انداخته که همزمان عملیات های دفاعی و تهاجمی سایبری را پوشش قرار می دهد. این اتفاق پس از حمله سایبری استاکس نت به زیرساخت های غنی سازی اورانیوم حمله کرده، افتاده است. حتی پیش از این یعنی در سال 2005 ایران یک نیروی ویژه به نام «عقاب – 2» ایجاد کرده تا به وسیله آن از خرابکاری های غرب در برنامه هسته ای ایران جلوگیری به عمل آورد.
بر این اساس سیستم اطلاعاتی ایران در آوریل سال 2011 توانسته 12 فرد متهم به جاسوسی برای سازمان سیا را که به جمع آوری اطلاعات هسته ای ایران مشغول بودند،دستگیر کرده اند. نیروهای اطلاعاتی ایران در 10 آوریل 2012، یک شبکه جاسوسی  اسراییل را نیز در مناطق مرکزی ایران دستگیر کرد که آنها نیز متهم به جمع آوری اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران بودند.
آنگونه که در این گزارش آمده دستگاه های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و فدارسیون روسیه از دهه 1990 با یکدیگر همکاری داشته اند و عمده هدف آنها محدود کردن نفوذ سیاسی ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای مرکزی بوده و همچنین مدیریت و کنترل شورش های قومی بوده است. این گزراش تایید میکند که ایران در ژانویه 2011 دو پهپاد جاسوسی آمریکا را در خارج از فضای هوایی خود کنترل کرد.

https://shoma-weekly.ir/bfbrVB