بین الملل

وقتی مظلومیت فلسطینیان به اقتدار تبدیل شد

راهپیمایی روز قدس امسال به دلایل مختلفی از جمله تحولات داخلی صهیونیست‌ها همچون مهاجرت گسترده یهودیان از فلسطین،تمرد نظامیان در برابر ماموریت ها و در مقابل عملیات های منظم و تاثیرگذار نیروهای مقاومت بسیار حائز اهمیت بود، به گونه ای که در زوز قدس امسال برخلاف سال های گذشته که رسانه ها از«مظلومیت ملت فلسطین » سخن می گفتند امسال تنها سخن از «اقتدار » فلسطینیان و جریان مقاومت در میان بود.

زبونی رژیم صهیونیستی در مقابل جریان مقاومت تا بدانجا پیش رفته است که پلیس اسرائیل اعلام کرده توان مقابله با حملات گروه های مقاومت را ندارد و راهبرد کلان مقاومت نیز تداوم حملات درونی با هدف فروپاشی امنیت داخلی رژیم است.

نکته ی دیگر روز قدس امسال این بود که وقتی بنیانگذار جمهوری اسلامی در 17 مرداد سال 1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند، هم این روز با شب‌ها و روزهای قدر مقارن شده بود و به همین دلیل امام خمینی (ره)در پیام خود نوشتند: "جمیع مسلمان جهان را دعوت می‌کنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند"

امام خمینی با انتخاب این روز از فرصت معنوی ماه رمضان برای وحدت جهان اسلام علیه نظام سلطه استفاده کرده و به تمامی مسلمانان جهان هشدار دادند تا در شب قدر از سال‌ها غفلت و کوتاهی نسبت به برادران و خواهران مسلمان تحت ظلم خود استغفار کنند.

اما این اتکال و اتصال به منبع قدرت الهی برای مبارزه با مستکبران و زورگویان منحصر به یک روز و یک راهپیمایی نیست همانطور که امام خمینی فرمودند: "روز قدس، روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است... روز قدس، روزی است که باید ملت‌های مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند. باید همان‌طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید. تمام ملت‌ها قیام کنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند."

باید ملت‌های مسلمان همواره نجات فلسطین و رهایی قدس را از خداوند قادر متعال مسئلت کنند تا وعده الهی بر نابودی ظلم و ستم محقق شود.

راهپیمایی روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه های جهان به ویژه رسانه‌های عربی به همراه داشت و شبکه‌های عرب زبان از جمله المیادین، العهد، المنار و فلسطین الیوم و العربیه عربستان به انعکاس راهپیمایی روز قدس پرداختند.

شبکه لبنانی المیادین در گزارشی در این باره نوشت که راهپیمایی امسال روز جهانی قدس در تهران و دیگر شهرهای ایران بسیار گسترده و بی سابقه است. این شبکه در جریان پوشش مراسم راهپیمایی روز قدس با برخی مسئولان کشورمان نیز گفتگو کرد.

شبکه عراقی العهد نیز تصاویری از جمعیت حاضر در راهپیمایی روز قدس منتشر کرد. این شبکه عراقی تعداد شرکت‌ کنندگان را بیش از حد انتظار اعلام کرد.

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز با انتشار ویدیویی از حضور گسترده مردم نوشت که راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران و هزار شهر دیگر ایران برگزار شد.

روزنامه صهیونیستی تایمز و تارنمای جروزالم پست با پرداختن به راهپیمایی روز قدس در شهرهای مختلف ایران ضمن هشدار جنگ احتمالی در منطقه شعار مرگ بر اسرائیل را در رسانه‌های خودشان پوشش دادند.

تایمز اسرائیل نوشت: ده‌ها هزار نفر از ایرانی‌ها که برخی شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» سر می‌دادند، روز جمعه در تهران برای گرامیداشت روز قدس که همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان برای حمایت از فلسطینی‌ها برگزار می‌شود، به راهپیمایی پرداختند.

این روزنامه اسرائیلی به جملات نوشته شده روی پلاکاردهای راهپیمایان توجه خاصی کرد و نوشت: در ایران راهپیمایی روز قدس با شعارهای «نابودی اسرائیل نزدیک است»، برگزار شد.

روزنامه واشنگتن پست نیز سرفصل گزارش خود را به شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل راهپیمایان اختصاص داد و نوشت: روز جمعه ده‌ها هزار ایرانی روز بیت‌المقدس را در حمایت از مردم فلسطین گرامی داشتند. این روزنامه آمریکایی نوشت: مقام های ارشد ایران از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در این تجمع حضور داشتند. از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، راهپیمایی‌ها به مناسبت روز قدس معمولاً در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند.

واشنگتن پست سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در جمع راهپیمایان روز قدس را پوشش داد. رئیسی در این سخنرانی گفت: راهپیمایی‌های روز جمعه آخر ماه رمضان نشان می‌دهد که آزادسازی قدس بسیار نزدیک‌تر از حد انتظار است.

رئیسی افزود: گروه های مبارز فلسطینی که با اسرائیل می جنگند نشان می دهند که آنها تنها نیستند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود مسئله عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را نیز مورد توجه قرار داد و انتقاد رئیس جمهور ایران خطاب به این کشورها را پوشش داد.


آخرین اخبار