گفتگوی ویژه

در حوزه جنگ نرم نقش زنان نه تنها کمتر از مردان نیست بلکه بیشتر از آنهاست

طی این دو، سه سالی که کشور درگیر مسأله فتنه 88 به عنوان حربه‌ جنگ نرم از سوی دشمن بود زنان همپای مردان برای مقابله با عناصر داخلی فتنه که وابسته به کانونهای توطئه گر غربی بوده اند در میدان حاضر شدند و این توطئه‌ها را به بهترین شکل خنثی کردند.
نفیسه زارعی – اکرم یافتیان- بعد از پایان جنگ تحمیلی و محک زدن ایران از طریق جنگ و سرافکندگی دشمن در این میدان استراتژی جهان قدرت به سوی پدیده ای به نام جنگ نرم گرایش یافت.در این جنگ مطابق نظر کارشناسان افکار مورد هجمه قرار می‌گیرد. بی شک در این اثنا جامعه زنان از این قاعده مستثنی نبوده و بلکه به دلیل نقش محوری زن در خانواده بیشتر مورد هجمه قرار گرفته است برای آگاهی از این امر و نیز شباهت حضور زن در عرصه دفاع مقدس و جنگ نرم به سراغ سردار معلمی استاد دانشگاه، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و رئیس سابق اداره تحلیل سیاسی سپاه پاسداران رفته و از چگونگی این امر جویا شدیم.


* در حوزه زنان و حضور در جنگ سخت چه اقداماتی برای این طیف به ویژه در عرصه دفاع مقدس انجام شده است؟
با شروع جنگ تحمیلی در سال 59، زنان در چندین حوزه نقشی فعال و مؤثر ایفا کردند. یکی از این حوزه‌ها، حوزه تبلیغات محسوب می‌شد که در این حوزه زنان از طریق اعزام به مناطقی نظیر کردستان و کرمانشاه به فعالیت تبلیغاتی و فرهنگی می پرداختند. دیگر حوزه‌ای که در جریان دفاع مقدس می‌توان از آن نام برد، حوزه تهیه و تدارک مایحتاج رزمندگان در پشت جبهه‌ها توسط زنان و همچنین در بخش امداد و نجات و ارائه خدمات بهیاری مهمترین بخشهای فعالیت این قشر به حساب می‌آمد و علاوه بر این امور زنان ما در فعالیتهای رزمی و حضور در جنگ سخت نیز در مناطقی نظیر کردستان و کرمانشاه در کنار مردان حضور داشتند به گونه‌ای که یکی از دلایلی که دشمن بعثی نتوانست مطابق مدت تخمین زده شده وارد ایران شود؛ این است که زنان دلاور ما در مناطقی مانند خوزستان شجاعانه در برابر دشمن ایستادگی کرده و حتی دیده شده که یک تنه برخی از مزدوران بعثی را به هلاکت رساندند و به عبارت دیگر زنان نقش مؤثری در جنگ نظامی که تحت عنوان جنگ سخت از آن یاد می‌شود، داشتند.

 * در کشور ما در حوزه جنگ نرم به ویژه در سالهای اخیر این امر چگونه است؟
در جنگ نرم هم ما شاهد حضور بانوانی به انحاء گوناگون هستیم و بارزترین نمونه این امر بعد از فتنه 88 و در حماسه 9 دی قابل ملاحظه است زیرا ما حضور وسیع بانوان را در این حماسه عظیم مشاهده نمودیم؛ در مجموع در طی این دو، سه سالی که کشور درگیر مسأله فتنه 88 به عنوان حربه‌ جنگ نرم از سوی دشمن بود زنان همپای مردان برای مقابله با عناصر داخلی فتنه که وابسته به کانونهای توطئه گر غربی بوده اند در میدان حاضر شدند و این توطئه‌ها را به بهترین شکل خنثی کردند.

 * با توجه به تأثیر بسزای زنان تحصیلکرده در عرصه‌های گوناگون در سیطره جنگ نرم این زنان چگونه با توطئه های دشمن به مقابله برخاستند؟
ما در بخش گفتمانی و ترویج اندیشه‌های نظام اسلامی، تبیین نقش دشمن در مسائل مختلف و تدوین رهنمودهای مقام معظم رهبری از طریق رسانه های گوناگون نقش زنان تحصیلکرده را شاهد هستیم و به هر حال همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند؛ زنان از بدو شکل‌گیری انقلاب و صحنه مقابله با دشمنان نقش اساسی و عمده ای داشتند. چنانچه این نقش تا امروز هم ادامه داشته و خواهد داشت.

 * بیشترین هجمه در جنگ نرم در حوزه زنان چه اموری را نشانه رفته است و راهکار مقابله با این هجمه چیست؟
همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته و دارند دشمن اعتقادات، باورها و ارزشهای ما را در جنگ نرم هدف قرار داده است یکی از باورهای ما در حوزه زنان مسأله حجاب و حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع نظیر دفاع از ارزشهای انقلاب است که عمدتاً در جنگ نرم مورد هجمه دشمن قرار می‌گیرد که این هجمه‌ها از طریق احیای امر به معروف و نهی از منکر خنثی خواهد شد و زنان می‌توانند نقش موثری را در عرصه دفاع از میهن خود به منصه ظهور برسانند.  بنابر این بنده معتقدم در حوزه جنگ نرم نقش زنان نه تنها کمتر از مردان نیست بلکه بیشتر از آنها است چه بسا مطابق آمار نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و مسلم است که این نیمه، بیشتر مورد توجه و تهاجم دشمن در جنگ نرم قرار می‌گیرند که امیدواریم زنان و دختران ما با اقدامات شایسته و شناخت حرکتهای دشمن در این جنگ نوین همچون دفاع مقدس هوشیارانه توطئه‌های دشمن را خنثی نمایند.

https://shoma-weekly.ir/xhjR14