گفتگوی ویژه

در بیان تخلفات مماشات نکنید

اینکه چه کسانی این حقوق‌ها را گرفته اند، باید کاملا مشخص شود. اگر قرار باشد در بیان این تخلفات مماشات باشد به نظر می‌آید بعد از چندی که این‌گونه تخلفات صورت گیرد، دیگر کسی جرأت بیان این چنین تخلفاتی را ندارد و اگر هم که بیانی صورت گیرد و مطرح شود دیگر مردم باور نمی‌کنند که چه موضوعی حقیقت دارد و چه موضوعی شایعه و کذب محض است. باید این توسط دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ملی معلوم شود
روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی چیزی نیست که بتوان از آن دفاع کرد. حتی نمی‌توان آن را توجیه کرد؛ اما برخی رسانه‌ها به راحتی این کار را می‌کنند و همزبان با همان افراد، وقیحانه، این روحیه را ترویج و تبلیغ می‌کنند. با فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده‌ایم.

***

مقام معظم رهبری به تجمل‌گرایی و خوی اشرافی‌گری همیشه هشدار داده‌اند. خصوصا به مسئولین نظام. شرایط امروز کشور را از این باب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه هرچه که جلوتر آمدیم و نگاه‌ها و سلیقه‌های مختلفی در بین دولتمردان ورود پیدا کرد، برخی از مسئولین از خواسته‌های به حق امام راحل و مقام معظم رهبری دور شدند و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که الان شاهد آن هستیم که برخی به این موضوع مباهات و افتخار دارند و به عنوان یک حق و مطالبه برای خود و خانواده‌شان می‌دانند. یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری هم این بود که در دولت‌های قبلی این اتفاق در بین برخی مسئولین افتاده بود. کاش همان موقع برخورد قاطعی با این افراد صورت می‌گرفت و تعارفات کنار گذشته می‌شد و کار به اینجا نمی‌کشید. الان به نظر می‌آید از اینکه چه کسی دارای این خو هست، نباید هیچ گونه مماشاتی کرد و باید برای مردم گفته شود. در شرایطی که برخی افراد از حداقل‌های زندگی محروم هستند، برای برخی افراد حقوق‌های نجومی، زندگی اشرافی و مطالباتشان عادت و حق شده است.

حامیان اشرافی‌گری و افرادی که تجمل‌گرایی را ترویج می‌کنند الان دیگر در بین مسئولین ما تعدادشان کم نیست. در حالی که مقام معظم رهبری بارها تذکر دادند. این وقاحت از کجا آمده است که از اشرافی‌گری این قدر صریح حمایت می‌شود؟

من در کمیسیون اصل 90 که بودم، چندین بار بحث معرفی و ارائه لیست دارایی‌های مسئولین ارشد کشور به ویژه وزرا، مطرح شد. برخی از این افراد موجودی و دارایی خود و خانواده خودشان را اعلام نکرده بودند و در آن زمان کمیسیون اصل 90 جلسه‌ای را با جناب انصاری معاون پارلمانی ریاست جمهوری داشت. درباره این جریان باید پیگیری‌های دقیقی صورت می‌گرفت. اگر هم که اعلام کردند باعث تعجب بود. اینکه رقم‌های هزار میلیاردی یا عددهایی نزدیک به آن جزو دارایی‌هایی بود که توسط برخی از وزرا اعلام می‌شد و با صراحت و با افتخار هم اعلام می‌شد. همین طور که شما عنوان کردید این بحث تبدیل به یک افتخار و مزیت شده است و طبیعتا اگر ما به همین شکل و همین شیوه پیش برویم، قطعا در روند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران با مخاطراتی روبه‌رو خواهیم شد.

حتی می‌بینیم در قوه مقننه هم همین اتفاق افتاد. افرادی وارد مجلس شورای اسلامی شدند که مردم نسبت به آنها هیچ‌گونه شناختی نداشتند؛ اما به هر دلیلی با تغییر رویکرد سیاسی برخی از اقشار مردم در برخی شهرها، تعدادی رفتند که بعد متوجه شدیم رقم‌های میلیاردی را به صاحبان قدرت داده بودند که اسمشان در لیست قرار گیرد. متأسفانه رأی هم آوردند و این نکته‌ای است که باید مردم رصد کنند و دقت نظر بیشتری صورت گیرد. افرادی که لیاقت بیشتری داشتند که در خانه ملت قرار گیرند به دلیل تخریب‌ها و به دلیل حرکت‌های سیاسی کنار گذاشته شدند و افرادی انتخاب شدند که الان اسامی برخی از اینها یا وابستگان آنها در بین همین فیش‌های نجومی وجود دارد. این دیگر بحث کار قوه قضائیه و کار مسئولین نیست، بحث دقت نظری است که باید مردم با بصیرت بیشتر و با آگاهی بیشتری به این انتخاب‌ها دست بزنند.

موضوع دیگر جلوگیری از ادامه این رویه است. اینکه با متخلفین چه برخوردی صورت گرفت، بماند. ما برای جلوگیری از این موضوع چه وظیفه‌ای داریم؟

رسانه‌های مختلف آنچه که واقعیت امر هست را بگویند. آنچه که ما برخی اوقات مشاهده می‌کنیم که در برخی از اقشار دوغ و دوشاب با همدیگر قاطی شده درست نیست. در فضای مجازی برخی از شایعات شکل گرفته است. به برخی از مسئولین که زندگی ساده‌ای دارند و حقوق معمول و متعارف قانونی که نظام حقوق پرداختی حقوق و دستمزد تعیین کرده است را می‌گیرند، تهمت‌هایی می‌زنند و در جهت تخریب این افراد عددهای غیر واقعی مطرح می‌شود. چیزی که مسلم است اگر رسانه ملی نسبت به وظیفه خودش خوب عمل کند در این جا قطعا می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. اینکه چه کسانی این حقوق‌ها را گرفته اند، باید کاملا مشخص شود. اگر قرار باشد در بیان این تخلفات مماشات باشد به نظر می‌آید بعد از چندی که این‌گونه تخلفات صورت گیرد، دیگر کسی جرأت بیان این چنین تخلفاتی را ندارد و اگر هم که بیانی صورت گیرد و مطرح شود دیگر مردم باور نمی‌کنند که چه موضوعی حقیقت دارد و چه موضوعی شایعه و کذب محض است. باید این توسط دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ملی معلوم شود و از آن طرف هم همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید دولت محترم و قوه قضائیه برخورد بسیار جدی و قاطع داشته باشد و به هیچ وجه من الوجوه نباید در این رابطه با هیچ کسی مماشات کرد. الان من با توجه به مسئولیتی که دارم می‌بینم که در کمیته امداد حضرت امام راحل برخی از اقشار جامعه با حداقل‌ها زندگیشان نمی‌چرخد و مشکلات اقتصادی عدیده در بین برخی افراد وجود دارد. چگونه می‌توانیم این عدالت اجتماعی را با وجود هر چند تعداد اندک، ممکن است که تعداد این افراد خیلی زیاد هم نباشد آماری عنوان شده است که البته من عدد و رقم دقیقی ندارم؛ ولی امروز در یکی از خبرها شنیدم که 80 نفر حقوق‌های نجومی می‌گرفتند حالا یا 80 یا 100 یا 150 نفر. اصلا یکی. آن هم در نظام جمهوری اسلامی که ما ادعای عدالت و تساوی حقوق مردم را داریم زیاد است و لازمه اش این است که برخورد بسیار جدی با خاطیان شود که پرونده این موضوع برای همیشه در جمهوری اسلامی ایران بسته شود.

https://shoma-weekly.ir/mT1PAc