گفتگوی ویژه

خوی اشرافی گری مسئولان، مردم را از صحنه خارج می کند

افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که مردم پشتیبان آن باشند. اگر مردم ببینند که مسئولینشان مثل آنها زندگی نمی‌کنند، به این نتیجه می رسند که ضرورتی ندارد که از آنها حمایت کنند، ضرورتی ندارد که به آنها رأی دهند، ضرورتی ندارد در مواقع خطر در صحنه حاضر شوند.
برای گرفتن حقوق های نجومی کافی است شما یک خصلت داشته باشید. خوی اشرافی گری! همان که بارها توسط مقام معظم رهبری هشدار داده شده است. این خصلت در اسلام هم مورد مذمت واقع شده است و حالا این افراد، خلاف رویه اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران رفتار می کنند. با حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

ابتدا خواهش من از شما این است که درباره این خوی اشرافی گری و تجمل گرایی که آقا بارها به آن اشاره کردند، توضیح دهید و این که چرا در اسلام تجمل گرایی مذمت شده است؟

تجمل گرایی از یک روحیه رفاه طلبی و رفاه زدگی و احساس درد نکردن نسبت به طبقات ضعیف و آسیب پذیر جامعه نشأت می‌گیرد و این خوی و خصلت مربوط به انسان‌های طاغوت زده و کسانی است که دنیا را برای لذت جویی و کام جویی و ثروت اندوزی می‌خواهند. این خصلت، خصلت زشتی برای همه است اما زشتی آن برای مسئولین آن هم در نظام جمهوری اسلامی دو چندان است. چون الناس علی دین ملوکهم، مردم به زندگی زمامدارانشان نگاه می‌کنند. اگر زندگی زمامداران آنها مرفه وتوأم با تشریفات و ریخت و پاش باشد بالتبع زندگی آنها هم بر همین اساس شکل می‌گیرد کما این که متأسفانه همین روحیه که از دوران بعد ازجنگ به اسم سازندگی در کشور ما آغاز شد و یک طبقه مرفه را شکل داد و در جامعه ما فاصله طبقاتی را زیاد کرد، امروز باعث شده است که این طبقه مرفه خودش را تافته جدا بافته بداند و اکثر ثروت کشور در دست اینها است. هیچ دردی هم نسبت به نظام و انقلاب ندارند، حداکثر بهره وری از منابع کشور را می‌برند و حداقل فایده را به کشور و نظام اسلامی می‌رسانند و این باعث شده است که امروز یک فاصله طبقاتی در کشورمان شکل گیرد، یک کسانی بر اثر نداری باید شب گرسنه سر به بالین گذارند و یک کسانی از بس که دارند نمی‌دانند چه کنند و خوابشان نمی‌برد. یک عده بر اثر گرسنگی خوابشان نمی‌برد و یک عده بر اثر زیاد داشتن خوابشان نمی برد.

اگر خصلت اشرافی گری در این آقایان وجود نداشت موضوع حقوق‌های نجومی به وجود می آمد؟

امروز این فاصله طبقاتی زمینه ساز معضلات اجتماعی فراوانی مثل بیکاری، طلاق و مفاسد اجتماعی شده است که درصد زیادی از آن به این تبعیض‌هایی که در زندگی و جامعه نسبت به مردم وجود دارد برمی‌گردد. یکی از مصادیق بارز این طبقه تافته جدابافته حقوق‌های نجومی ماهی چند صد دلار و پاداش‌های آن چنانی آنها است. برخی از این آقایان در چندین هیئت مدیره عضو هستند و چندین حقوق می‌گیرند و این هم خلاف قانون، شرع، عرف و هم خلاف منطق است. با هیچ منطقی سازگار نیست. مگر اینها برای کشور چه می‌کنند؟ روزی 8 ساعت، 10 ساعت یا 12 ساعت کار می‌کنند، پشت میز نشسته اند، بعضا از مزایای خانه سازمانی،راننده،ماشین در اختیار، صبحانه و نهار و از همه امکانات دولتی استفاده می‌کنندو حقوق‌های چند ده و چند صد میلیونی تومانی هم می‌گیرند. واقعاکار در مملکت ما کیلیویی چند است؟ 30 روز کامل را هم که کار نمی‌کنند، یا دیر می‌آیند یا زود می‌روند، مأموریت می‌روند، تفریح می‌روند، مسافرت داخل و خارج از کشور با همه امکانات و مزایای و حق مأموریت می‌روند وبعد حقوق‌های این چنینی هم بگیرند. خوب این تبعیض است، ظلم به مردم و ظلم به نظام اسلامی است. حرام شرعی است و باید نظام اسلامی با اینها با قاطعیت برخورد کند. البته این جای تأسف هم هست که دستگاه‌های نظارتی و بازرسی و سیستم‌های عریض و طویلی که در کشور ما کم هم نیستند چرا از آن روز تا به حال خوابشان برده است و چرا جلوی این بدعت‌های خطرناک را نگرفته اند؟ امروز باید پاسخگو باشند. بنابراین این زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که مدیرانش بخواهند به این شکل از حقوق و مزایا استفاده کنند. کشوری که امام در ساده ترین خانه زندگی می‌کردو با کمترین امکانات زندگی می‌کرد و امروز مقام معظم رهبری زندگی بسیار ساده دارند، برخی از مسئولین رده بالای نظام این چنین هستند. جامعه ای که یک زمانی شهید رجائی رئیس جمهور این مملکت بوده است که در زمستان در خانه اش از کرسی استفاده می‌کرد، امروز برخی از مسئولین ما در کاخ‌ها و ویلاهایی در گران قیمت ترین نقاط شهر تهران زندگی می‌کنند و این بریز و بپاش‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید با اینها مبارزه شود و مبارزه هم شعاری نباشد. یعنی باید کاملا هدفمند باشد، بیایند با آمار پاسخ دهند، چه برخوردی شده است، چقدر از بیت المال برگشته است، سیاسی و جناحی هم نشود، باید با مسببین آن در هر سیستم و در هر دولتی و در هر جایی که بوده اند برخورد قاطع شود.

در واقع باید این گونه پرسید که اگر خوی اشرافی گری وجود نداشت فکر می‌کنید این افراد حقوق‌های نجومی را نگرفته بر می‌گرداندند؟

اینها نگرفته اند کهبر گردانند ولی نظام عدالت علوی باید برگرداند. امیر المؤمنین فرمودند: من حقوق بیت المال را حتی اگر در کابین زنان شما هم باشد بر می‌گردانم. ولی این جا باید عدالت علوی بیاید و حقوق بیت المال را از اینها بگیرد و به هر شکلی بر گرداند. آنهایی که این حقوق‌ها را گرفته اند اعتقادی به این عدالت ندارند، آنها دنبال منافع فردی خود بوده و هستند و خون خودشان را از همه رنگین تر می‌دانند. عرض کردم که بیایند و بگویند که در این مملکت کار کیلویی چند است؟ آیا کیلویی حساب کرده اند؟ ساعتی حساب کردهاند؟ ساعتی چند است؟ کیلویی چند است؟ تنی چند است؟ پاسخ دهند. تازه اینها حقوق‌ها و مزایایی است که قابل بررسی است و در فیش ها آمده است،خیلی مزایا را استفاده کرده و می‌کنند که هیچ جایی منعکس نمی‌شود، امکاناتی مثل خانه‌ها، اتومبیل‌ها، گماشته‌ها، محافظین، برو و بیا ها و... در اختیار اینها است و همه اینها برای بیت المال و نظام جمهوری اسلامی ایران هزینه دارد.

فکر می‌کنید با این رفتارها چهره نظام تغییر می‌کند؟

اعتماد مردم را از دست می‌دهند. افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که مردم پشتیبان آن باشند. اگر مردم ببینند که مسئولینشان مثل آنها زندگی نمی‌کنند، به این نتیجه می رسند که ضرورتی ندارد که از آنها حمایت کنند، ضرورتی ندارد که به آنها رأی دهند، ضرورتی ندارد در مواقع خطر در صحنه حاضر شوند.

https://shoma-weekly.ir/0vzG5R