گفتگوی ویژه

خط مقاومت در حال پیشروی است

بله یکی از ضعف هایی که ارتش سوریه قبلا داشت این بود که زمانی که ارتش یک منطقه را از وجود تروریست ها پاک می کرد و تروریستها مجبور به فرار می شدند ، ارتش هم از آن منطقه بیرون می رفت اما دوباره تروریستها به آنجا بر می گشتند و آن منطقه را آلوده می کردند .برای همین حکومت یک ارتش دفاعی از جوانان سوری ایجاد کرد مانند بسج خودمان که این امر در ثبیت اوضاع خیلی موثر واقع شد .
ارتش سوریه طی هفته های اخیر موفق شده در مبارزه با معارضان پیشروی قابل توجه کند و بسیاری از آنها را در اطراف دشمق و شهرهای حمص و حما از بین برده و همچنین در شهر القصیر در حوالی مرزهای لبنان به شدت پیش روی کند. این مسئله باعث شده تا طرف های غربی و متحدان منطقه ای آنها احساس نگرانی کنند و حتی بیشتر از گذشته دست به کار شوند. درحالی که ارتش و دولت سوریه موفقیت های خود را ادمه می دهد. شما در گفت و گو با حسین شیخ الاسلام، کارشناس مسائل خاورمیانه به این پرسش بپردازد که چه اتفاقی رخ داده ارتش توانسه دست بالا را در برابر مخالفان داشته باشد ...

جناب آقای شیخ الاسلام همانطور که می دانید ارتش سوریه در عرصه میدانی به موفقیتهای قابل توجه ای  رسیده است به نظر شما دلیل این امر چه چیزهایی می تواند  باشد؟
یکی از  دلایل  این  امر می تواند این  باشد که ملت سوریه علی رغم  همه فشار هایی که  وجود  داشت   پای  حکومت و دولت  خود ایستادند  و پشت سر  حکومت خود  قرار گرفتند .  از سوی دیگر  ملت  سوریه  توانست  اشتباهات  معارضه را  بفهمد. ملت  توانست   بفهمد که  خارجیان  در حال دخالت در امور داخلی   سوریه  هستند . مردم  فهمیدند که حکومت و دولت دارد  استقلال کشور را  حفظ می کند و تمام  تلاش  حکومت  برای یکپارچگی  کشور است  تا  این  یک پارچگی  حفظ شده و باقی بماند.

پس  با این  اوصاف   ملت سوریه برای نجات سوریه بیش از گذشته به دولت نزدیک شده است.
بله، زمانی که  مردم  اشتباهات  معارضه را  دیدند که  خود را نوکر خارجیان  کرده و از آنها  پول و اسلحه  دریافت می کنند و  ازسیاستها و منافع  خارجیان  دفاع می کنند از آنها  روی برگرداندند .در عین حال می دیدند که  حکومت سوریه  تمام تلاشش را برای حفظ وحدت  ارضی و تمامیت  ارضی  کشور  دارد  انجام می دهد. مردم می دیدند که  حکومت سوریه با ایستادگی در مقابل  خارجیان تلاش می کند  تا  سوریه  تجزیه و تخریب نشود  و به سوریه  کمتر لطمه  بخورد.
مثلا در مورد  شهر القصیر دولت  سوریه  3 هفته  تمام  به مردم و غیر نظامیان  اجازه داد  تا از شهر  خارج شوندو برای همین  3 هفته  است  شهر القصیر محاصره  است .از این  جهت  حکومت سوریه  برای  مردم  امکاناتی را  ایجاد کرد  و اطلاعیه هایی را در  شهر  القصیر پخش کردند که مردم  بی پناه از شهر خارج شوند. همه اینها  تمعیداتی  بود که  دولت سوریه  برای مردم  فراهم  کرد.
اما در مقابل معارضه اشتباهات   زیادی را مرتکب شدند .مثلا  از تروریزم  وحشیانه ای  استفاده  کردند و  آدم می کشتند و به مردم  زور می گفتند و خودشان را به مردم  تحمیل می کردند  و آزادی های مردمی را سلب  می کردند. همچنین  کار های غیر منطقی دیگری مثل اعدام های بدون  محاکمه  و بی حساب و کتاب  اقدامات تروریست ها بود
  دقیقا همین  تصاویری  که  پخش شد خیلی تاثیر گذاشت؟
بله  کاری را که با  قبر  صحابه  کردند، اینها همه نشان می دهد که آنها چقدر وحشی هستند.
 
حمله به قبور مقدس دیگر  ادامه  پیدا نکرد شما فکرمی کنید  دلیل این  امر  چه چیزی بوده  است؟
نخیر کم  نشده است بلکه  هر روزه  ادامه  پیدا  کرد، مثلا قبر ابراهیم که یکی  از امام زاده هاست را تروریست ها  تخریب کردند که  این موضوع درست  بعد از تخریب  قبر حجر بن عدی بوده است.

اما چرا به قبور و اماکن مقدس  حمله می کنند؟
به  هر حال این  یکی  از موضوعاتی است که باعث شد  تا  مردم  از  معارضه  دور و به  حکومت نزدیک تر  شوند   الخصوص قشر  خاکستری  جامعه. چون  از ابتدا  یک  عده  با  بشار اسد  بودند و یک عده هم  مخالف بشار اسد بودند.  همان طور که می دانید در ابتدا  اعتراضات  به صورت   اردوکشی خیابانی بود  ولی  بعد  خارجیان آن را  هدایت کردند .

بله دقیقا، چون ما الان می بینم که در خبر ها  آمده  بود که بیش از  چهار هزار نیروی  عربستانی  در قالب  گروههای  تروریستی در حال جنگ در  سوریه  هستند ؟
بله  یکی از ضعف هایی که   ارتش سوریه  قبلا داشت این بود که زمانی که ارتش یک منطقه را از وجود  تروریست ها  پاک می کرد و تروریستها  مجبور  به فرار می شدند ، ارتش هم از  آن  منطقه  بیرون  می رفت اما دوباره تروریستها   به  آنجا بر می گشتند و آن منطقه را آلوده می کردند .برای  همین حکومت  یک  ارتش دفاعی از جوانان  سوری  ایجاد  کرد مانند  بسج خودمان  که این امر در ثبیت  اوضاع  خیلی موثر واقع شد .

این رویکرد دقیقا از چه زمانی دنبال شده  است ؟
حدود  یکسال است که  اینکار دنبال  می شود  که ای کاش  اینکار را زودتر شروع کرده بودند.

معارضان می گویند که نیروهای حزب الله  در این  امر دخیل هستند آیا این موضوع درست است ؟
چیزی که مهم  است این  که نیروهای  دفاع مردمی   خودشان  سوری هستند و از همان محله بوده و با  منطقه آشنا  هستند . مثلا درحال حاضر در شهر  القصیر حکومت گفته که مردم  غیر نظامی  بیرون بروند .اما معارضه  و تروریست ها  هم داخل  مردم  شده و قصد  خروج از شهر را داشتند اما   همان  نیروهای  دفاع مردمی که از ساکنان  شهر القصیر هستند  می فهمیدند که چه کسانی  القصیری  هستند و چه کسانی  القصیری نیستند برای  همین حکومت  معبری را که خود باز کرده بود  دوباره برای  یک  مدت   بست و مسدود کرد.
 اما نیروهای حزب الله  در اماکن  مقدسی که چندین بار  مورد  تعرض قرار  گرفته بودند البته  با تایید  دولت و حکومت  سوریه  مستقر شدند تا از  ویران  کردن این  اماکن  که  سیاست اسرائیلی ها  و آمریکایی ها  به همراه  عربستانی هست  جلو گیری کنند . چون آنها  قصد  راه انداختن  یک جنگ  طایفه ای را در سوریه  دنبال می کنند . در واقع  حزب الله دارد  از  وقوع  یک جنگ  طایفه ای که جلو گیری می کند .

در صورتی که سوریه  تثبیت شود، در آینده  صورت بندی  سیاسی منطقه  چگونه خواهد بود؟
اشتباهاتی که  غربی  ها که در اصل پشتیبانان  تروریست ها   بودند باعث شد تا در صحنه  بین المللی کشورهای همچون  روسیه  و چین که در منطقه  حضورشان کم رنگ شده  بود پررنگ شود. به خصوص  روسیه که  پیش از این ها در منطقه  نقش داشت .نقش روسیه به یکی از کوارترها  یا همان  اجلاس  چهار جانبه که آن را هم  اساسا آمریکایی ها  قبول نداشتند و نمی گذاشتند تا  تشکیل شود  تقلیل پیدا کرده  بود .در عین حالی که آمریکایی ها خودشان  هر کاری را که  می خواستند انجام می دادند که نمونه اش هم  کشور لیبی  بود . مورد لیبی نهایت ضعف روسیه  تلقی می شد . اما در حال حاضر با اشتباهاتی که غربی ها و تروریست  ها  مرتکب شدند، روسیه  به  عنوان  یک  نیروی فعال و تعیین  کننده  در صحنه  بین المللی  وارد  معادله شده است . بنابراین  این  تغییری که ایجاد شده یک  تغییر  اساسی در نظام بین الملل است و  یک تغییر  دوجانبه و یا  منطقه  ای  نیست و ساختار نظام  بین المللی  تکان  اساسی خورده است.
البته  اینها  از برکت  موضع گیری های ایران  و بویژه  حضرت آقا است.با اینکه در ایران یک عده متاسفانه می گفتند بشار اسد نمی تواند در مقابل این فشار ها ایستادگی کند پس ما هم بیایم  دستمان را  از  پشت حکومت  بشار اسد برداریم تا در آینده  سوریه  بتوانیم نقش داشته باشیم . در حالی که نمی دیدند  که در مقابل اسد چه کسانی هستند . ببینید  الان  یکی از دلایلی که مردم  سوریه پشت سر حکومت قرار گرفتند  این  بوده که مردم از   تروریستها و جنایاتی را که مرتکب شده بودند ناراحت  هستند.

پس با این  حال  ما تقویت مقاومت رادر منطقه داریم ؟
بله الان یکی از نتایج  این اوضاع  این است که خط مقاومت  همچنان  دارد پیشروی می کند.
                                


https://shoma-weekly.ir/UCQ4N9