گفتگوی ویژه

خدمت به زوار اربعین جزو شعائر الله است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: شخصی که اربعین حسینی را گرامی می دارد، در این جهت اقدام می کند و غذا می پزد و وسایل استراحت زوار حسین (ع) را برقرار می کند، در حقیقت کاری با رنگ خدایی اجام می دهد و جزو شعائر الهی محسوب می شود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: شخصی که اربعین حسینی را گرامی می دارد، در این جهت اقدام می کند و غذا می پزد و وسایل استراحت زوار حسین (ع) را برقرار می کند، در حقیقت کاری با رنگ خدایی اجام می دهد و جزو شعائر الهی محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با هفته نامه شما در خصوص فرهنگ اربعین و تاثیرات آن بر زندگی مسلمانان، گفت: وقتی گفته می شود اربعین، فرهنگ و آداب خاصی به ذهن متبادر می کند. به همین دلیل برای شیعه برگزاری اربعین از اهمیت بالایی برخوردار است. در روایت از امام هادی (ع) نقل شده است که یکی از علائم شیعیان ما زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن و بلند بسم الله گفتن است. اگر شیعه از امتیازات و برجستگی هایی برخوردار باشد، قطعا یکی از این موارد، زیارت اربعین است و یکی از علائم شیعه بودن محسوب می شود.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه به همین خاطر در طول تاریخ، شیعیان برای اربعین اهمیت بالایی قائل بودند، تاکید کرد: در سالهای اخیر پس از سقوط صدام آن چه که مشاهده می کنیم، عظمت فوق العاده برگزاری اربعین است. در حقیقت بعد از نابودی رژیم بعثی صدام، شیعیان توانستند با آزادی عمل مراسم اربعین را برگزار کنند و این مختص شیعیان خاصی نیست، بلکه همه شیعیان بلکه بخش زیادی از مسلمانان و حتی ارامنه به اربعین ملحق شدند.

بنایی عظمت مراسم اربعین را نشان دهنده این دانست که کربلا و امام حسین (ع) جایگاه خود را در هندسه معرفت اسلام پیدا کرده اند و خاطر نشان کرد: از پیامبر داریم: ان لقتل الحسین (علیه السلام) حراره فى قلوب المؤمنینلا تبرد أبدأ .امروز شاهد شکوفایی گرمای محبت حسینی هستیم. تنها شیعیان ایران برای امام حسین (ع) عزاداری نمی کنند بلکه مسلمین و هر کس که صدای امام حسین (ع) را شنیده است در جهت نکوداشت و بزرگداشت اربعین تمام هم و غم خود برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم را به کار می گیرد.

وی ادامه داد: اربعین که در این سالها با عظمت برگزار می شود، این پیام را می دهد که خون امام حسین (ع) همچنان در حال جوشش است و در این زمانه ای که گوشها گرفته شده است و سخن حق به گوش نمی رسد، فریاد امام حسین (ع) در تاریخ پیچیده است و امروز مردم اعم از شیعه، مسلمان و غیر مسلمان پاسخ می دهند و نشان دهنده این است که راه امام حسین (ع)، اهل بیت و حضرت زینب (س) که احیاگر عاشورا بود، همچنان برقرار است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه داریم زندگی خود را حسینی کنیم و راه و رسمی که امام حسین (ع) در زندگی خود داشت به کار ببریم، خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) در یک جمله فرمودند: إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَکُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیَاکُم‏. اگر بهره ای از دین نبردید لااقل آزاده مرد باشید. بایستی با گسترش فرهنگ حسینی در جامعه و اخلاقی که امام حسین (ع) از خود برای ما به یادگار گذاشت و با تاسی به اخلاق حضرت، در راه ساختن جامعه اسلامی بر اساس تعالیم اسلام کوشا باشیم.

بنایی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر فرهنگ اربعین بر زندگی شیعیان گفت: پذیرایی از زوار امام حسین(ع) بدلیل محبت حسینی است که پیامبر (ص) تضمین کرده است که هیچگاه خاموش نمی شود. و امام حسین (ع) که سفینه النجات است متعلق به همه انسان ها است. این عظمتی که از امام حسین (ع) برای ما باقی مانده است بدلیل این است که حضرت جان خود و اهل بیتش را فدای امت و اسلام کرد و بخاطر این ایثار عظیمی که امام حسین (ع) از خود به جای گذاشت، اثرات ایثار به شکل دلدادگی مردم مسلمان دیده می شود.

وی تاکید کرد: در فرهنگ دینی اسلام است که هر شخصی برای امام حسین (ع) کاری کند در این دنیا و آن دنیا جزایش را می بیند. اینکه می بینید در عراق موکب های بسیار عظیم توسط مردمی که نوعا هم فقیر هستند و تمام زندگیشان را در طبق اخلاص می گذارند و به زائر امام حسین (ع) اهدا و خدمت می کنند و پای زائری که ممکن است آسیب دیده را پاشویه کرده و احترام می گذارند، بساط غذا و راحتی آنان را فراهم می کنند، اینها همه به امید بهره مندی از شفاعت حسینی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه در اربعین همه دوست دارند بخاطر امام حسین (ع) کاری انجام دهند و یا نذری دارند که نذرشان برآورده شود یا قبلا نذر کردند و نذرشان را ادا می کنند و ادامه داد: این دلبستگی فارغ از دلبستگی های مادی و دنیایی است و یک دلبستگی بین یک خانواده عاشق امام حسین (ع) برقرار است و در مفاهیم مادی گنجایش تعریفش نیست.

بنایی تاکید کرد: اهمیت برپایی موکب ها به همان چند روز اربعین نیست. حرکت ایثارگرانه ای که مردم مسلمان، شیعیان و در جاهای دیگر در راه اندازی موکب ها انجام می دهند و از نقطه عزیمت موکب راه می اندازند و کسانی که مقدمات امر را از هر شهر و کشوری فراهم می کنند و بخاطر اربعین حسینی اقدام می کنند، همه اقدامات جز شعائر الله شناخته می شود.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: وَمَن یُعَظِّمْشَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَامِنتَقْوَى الْقُلُوبِ، یعنی کسی که اربعین حسینی را گرامی می دارد، در این جهت اقدام می کند و غذا می پزد و وسایل استراحت زوار حسین (ع) را برقرار می کند، در حقیقت کاری با رنگ خدایی اجام می دهد و جزو شعائر الهی محسوب می شود. اربعین نماد الهی است و هر روز که می گذرد شکوفایی اربعین و عظمت امام حسین (ع) بیشتر می شود و این بخاطر این است که امام حسین (ع) در راه دین قیام کرده است و امروز ثمره فداکاری حضرت، دینداری همه مسلمانان و شیعیان جهان است، مردم بخاطر ایثار و اخلاصی که امام حسین (ع) داشت، در حد توان خود به خدمت زوار حسینی می آیند.

https://shoma-weekly.ir/CTZKV4