گفتگوی ویژه

خدشه به شورای نگهبان، ضربه به اصل نظام است

در هرمی که بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برای نظام ترسیم کرده اند، شورای نگهبان قانون اساسی از موقعیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین خدشه وارد کردن به این نهاد، به معنای خدشه وارد کردن به نظام است.
اشاره: اگرچه حمله فاقدان صلاحیت به شورای نگهبان، داستانی تکراری است؛ اما از عجایب این دوره ادعای مخالفت امام خمینی با فقهای این نهاد رکین و سخنان توهین آمیز علیه شورای نگهبان با نقاب دلسوزی نسبت به خانواده امام است. برای ارزیابی صحت این ادعاها خبرنگار هفته نامه «شما» به سراغ ابوالفضل توکلی بینا، یار پرسابقه امام خمینی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی رفته است.

در فضای رسانه ای یک غوغاسالاری کاذب علیه رقابتی بودن انتخابات با حمله به شورای نگهبان مشهود است. این حملات گاهی با ادعای حمایت از امام (ره) انجام می شود. جایگاه شورای نگهبان در منظر امام (ره) چه بود؟

در هرمی که بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برای نظام ترسیم کرده اند، شورای نگهبان قانون اساسی از موقعیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین خدشه وارد کردن به این نهاد، به معنای خدشه وارد کردن به نظام است. حضرت امام(ره) تا زمانی که در قید حیات بودند همواره از شورای نگهبان و از تصمیمات آن حمایت می کردند و برای ایشان افراد مثل هم بودند و مهم رأی شورای نگهبان بود. اکنون نیز رهبر عزیزمان همواره تأکید می فرمایند که حرف نهایی را شورای نگهبان باید بزند و اشخاص نسبت به آراء شورای نگهبان مساوی اند. بنابر این، معنای این حرکات چیزی جز ضربه به اصل نظام نیست.

آیا رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان، به معنای زیرسوال بردن کل توانایی ها و صلاحیت های فرد ردصلاحیت شده است؟

ببینید؛ اولاً مسئله خبرگان، صرفاً اجتهاد نیست، بلکه افراد باید در جنبه های دیگری نیز صلاحیت داشته باشند. زیرا اعضای این مجلس در موقعیت برتری قرار دارند و باید در مواقع لازم، رهبری نظام را تعیین کنند؛ پس نیاز است که از لحاظ سیاسی و اجتماعی نیز حائز شرایط لازم باشند.

از طرفی دیگر، ردصلاحیت برای انتخابات مجلس خبرگان به معنای عدم صلاحیت در همه عرصه های دیگر نیست، بسیاری از افرادی که ردصلاحیت می شوند برای کارهای دیگر دارای صلاحیت هستند و رد شدن آنها در این عرصه به معنای آن نیست که آنها انسان های بدی هستند. ممکن است یک فردی، پنج ویژگی مثبت داشته باشد، شش ویژگی منفی و در مجموع ردصلاحیت شود امّا او در عرصه های دیگر می تواند خدمت کند. اینجا بحث این است که مجلس خبرگان یک جایگاه والا و مهمّی است که اعضای آن جدای از اجتهاد، باید رجل سیاسی باشند و در مواقع حساس توانایی تصمیم گیری های مهمّ را داشته باشند.

با توجه به اینکه برخی جریانات سیاسی درصدد سوء استفاده از محبوبیت امام (ره) برای اغراض خود هستند، بیت حضرت امام در راستای حفظ شأنیت بنیانگذار کبیر انقلاب، چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

باید مثل مرحوم سیداحمدآقا خمینی(ره) عمل کنند. پس از اینکه امام از دنیا رفتند، مرحوم سید احمدآقا با سماحت و شجاعت تمام، از آیت الله خامنه ای دفاع و در حمایت از ایشان ایستادگی کردند. درواقع نظر امام نسبت به ایشان را به جا آورد. بنابراین نوه های حضرت امام نیز باید نسبت به حفظ شأن بیت امام، نظام جمهوری اسلامی و مخصوصاً رهبری نظام توجه ویژه ای داشته باشند. چنانچه خدای ناکرده برای رأس هرم نظام که رهبری است مشکلی پیش بیاید هیچ چیز دیگری برای ما باقی نمی ماند. بنیانگذار کبیر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، حاصل 14 قرن عمر تشیع بود؛ بنابراین بیت ایشان باید حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

عدم رعایت قانون از سوی برخی جریانات و اشخاص، و دست زدن به اقداماتی که در چارچوب قانون نیست، چه پیامدهایی را برای کشور می تواند به دنبال داشته باشد؟

ما اگر از قانون تبعیت نکنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود. فرد فرد ما باید نسبت به حفظ پیچ و مهره های نظام ملزم باشیم و این مهمّ، با رعایت قانون حاصل می شود. چنانچه قانون رعایت نشود نظام با مشکل مواجه می شود. هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد باید ملزم باشد به حفظ حدود و ثغور قانون.

https://shoma-weekly.ir/KJxFIc