گفتگوی ویژه

حوزه علمیه بی‌تفاوت به نفع اسلام و انقلاب نیست

حوزه علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی است و دست‌هایی در کار است تا حوزه‌های ما را بی‌تفاوت و بی‌دغدغه نسبت به انقلاب و کشور کنند. یعنی در پی عملی ساختن تز جدایی دین از سیاست هستند. با این بهانه که اگر روحانیت و حوزه بخواهد مقدس بماند نباید در مسائل سیاسی دخالت کند. متأسفانه دارد به این قضیه در فضاهای حوزوی دامن زده می‌شود. شاید عده‌ای از روی دلسوزی این کار را می‌کنند، اما خروجی آن تبدیل حوزه به حوزه‌ای بی‌تفاوت نسبت به مسائل کشور و انقلاب است. این نه به نفع حوزه است و نه نظام و انقلاب اسلامی
مقام معظم رهبری در دیدار شهریورماه سال جاری با طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران به نکات مهمی اشاره فرمودند. حوزه علمیه به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی ایران و ترویج فرهنگ انقلابی و اسلامی باید در این مهم قدم بردارد. در غیر این صورت میدان برای شبهه‌افکنان و دشمنان دیرینه انقلاب و اسلام خالی خواهد شد و امکان جولان هر چه بیشتر آنان را مهیا می‌سازد. در این خصوص خبرنگار هفته‌نامه شما با حجت‌الاسلام محمد خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

نظر به دیدار مقام معظم رهبری با طلاب حوزه علمیه تهران ضرورت حضور طلاب انقلابی را در حوزه‌ها تبیین فرمایید.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری به حوزه‌های علمیه حفظ روحیه انقلابی در بین اساتید و طلاب این حوزه‌ها اهمیت زیادی دارد. حوزه علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی است و دست‌هایی در کار است تا حوزه‌های ما را بی‌تفاوت و بی‌دغدغه نسبت به انقلاب و کشور کنند. یعنی در پی عملی ساختن تز جدایی دین از سیاست هستند. با این بهانه که اگر روحانیت و حوزه بخواهد مقدس بماند نباید در مسائل سیاسی دخالت کند. متأسفانه دارد به این قضیه در فضاهای حوزوی دامن زده می‌شود. شاید عده‌ای از روی دلسوزی این کار را می‌کنند، اما خروجی آن تبدیل حوزه به حوزه‌ای بی‌تفاوت نسبت به مسائل کشور و انقلاب است. این نه به نفع حوزه است و نه نظام و انقلاب اسلامی. لذا در این راستا مقام معظم رهبری و قبل از آن امام(ره) این دغدغه را داشتند که روحانیت باید در صحنه‌ها حضور داشته و نباید بی‌تفاوت باشد. روحانیت برای انقلاب و کشور حکم مادر را دارد، همان‌طور که مادر نمی‌تواند نسبت به سرنوشت فرزندانش بی‌تفاوت باشد، روحانیت باید چنین دیدی را نسبت به حوزه‌ها داشته باشد و دارد.

به ویژگی‌های طلاب انقلابی هم اشاره کنید.

حفظ روحیه انقلابی، در صحنه بودن و مدافع اسلام حقیقی و ناب محمدی، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، حفظ زی طلبگی و توجه به درس و تهذیب اخلاق، مسائل روز و بی‌تفاوت نبودن به تحولات کنونی امت اسلام از ویژگی‌های طلاب انقلابی است. روحانیت و حوزه باید به این‌گونه مسائل توجه کنند. انقلابی‌گری به معنای تندروی و بی‌منطقی و بی‌توجهی به درس، علم و تحقیق نیست. با حفظ همه قداست‌ها، زی طلبگی و ساده‌زیستی و توجه به تبلیغ دین وظیفه اصلی روحانیت است که در مسائل سیاسی و اجتماعی هم همیشه دغدغه داشته باشد و امروز دغدغه‌مندیش باید بیش از گذشته حفظ شود.

زبان روحانی امروز در جذب مردم چگونه باشد؟

ضرورت تبلیغ و مبلّغ خوب توجه به اقتضائات زمان است. وضعیت امروزمان با 20 سال و 50 سال قبل متفاوت است. ما در عرصه تبادل اطلاعات هستیم. دنیا تبدیل به دهکده جهانی شده است. در عصر ارتباطات روحانیت و حوزه باید بتوانند از لوازم نوین برای انتقال و انتشار حرف حقشان استفاده کنند. باید از فن بیان، تبلیغ جذاب، عرصه‌های تبلیغی و ارتباطات و فضاهای مجازی بهره‌مند باشند و منفعل عمل نکنند. می‌بایست در این زمینه‌ها نوآوری صورت بگیرد.

در برخورد با شبهات چگونه باید عمل کرد؟

ما در عصر شبهات قرار داریم. روحانیت امروز باید نسبت به شبهات حساس باشد. تفکرات کفرآمیز، الحادی، مسئله‌دار و شبهه‌ناک را در قالب‌های بسیار زیبا بسته‌بندی می‌کنند. مثل این است که غذای مسمومی را در دسته‌بندی شکیل قرار دهند. روحانیت هم باید متوجه این فریب باشد و هم جامعه را متوجه آن کند. در صحنه رقابتی که امروز جریانات انحرافی و کفرآمیز در شبکه‌های گوناگون صوتی، تصویری و مجازی به نشر شبهات و اکاذیب می‌پردازند روحانیت باید حرف برای گفتن داشته باشد. تا بتواند جوانان را با بیان شیوا، شیرین، به‌روز و جذاب به سمت خودش جذب کند. این هنر روحانیت شیعه بود که همیشه با خلق و خوی خود مردم را جذب می‌کردد. «کُونُوا دُعَاه النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» روحانیت با عمل خودش مردم را به سمت خدا، تقوا، معنویت می‌کند. امروز باید به همین شکل و در این راستا با جذابیتی که در بین روحانیت شیعه کم هم نیست تلفیقی بین سنت‌های گذشته و نوآوری‌های جدید صورت بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/YPdNue