گفتگوی ویژه

حمایت ایران از فلسطین، نماد وحدت بین شیعه و سنی است

امروز حمایت ایران از فلسطین نماد عینی از شعار وحدتی است که رهبران انقلاب اسلامی ایران آن را فریادمی زدنند و جهان اسلام را به آن فرامی‌خواندند. در این راستا هیچ‌گاه ما نخواستیم که دیگران از عقاید خود دست بکشند کما اینکه ما نیز این کار را انجام نداده‌ایم، تلاش ما توجه و پرداختن بیشتر به مشترکات بین مسلمانان و حفظ برادری به‌جای تفرقه و دشمنی است
از شعارهای خاص انقلاب اسلامی وحدت در داخل کشور و به‌تبع آن در جهان اسلام بین مذاهب اسلامی و امت مسلمان است. امام راحل از آغاز راه این مهم را سرلوحه مبارزات خود قرارداد و تا پایان عمر نیز برای تحقق آن کوشید. مقام معظم رهبری نیز همین مسیر را در پیش گرفتند. مهم‌ترین جلوه این وحدت در جهان اسلام، حمایت همه‌جانبه ایران اسلامی از مردم مظلوم فلسطین است که علی‌رغم همه تهدیدات بر آن تأکید ورزیده و در این مسیر ثابت‌قدم مانده است. در همین رابطه با حجت‌الاسلام محمدحسن ذاکری به گفتگو نشستیم که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

* ایران یک کشور شیعی است که مبتنی بر مکتب اهل‌بیت (ع) اداره می‌شود، چه می‌شود که این کشور درحالی‌که بسیاری از کشورهای عرب و اهل سنت از آرمان فلسطین عقب‌نشینی کردند، پای مردم اهل سنت فلسطین ایستاد و از آن‌ها باتحمل هزینه‌های فراوان دفاع کرد؟

- همان‌گونه که شما اشاره کردید ایجاد وحدت به معنای حقیقی کلمه در بین امت اسلامی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست. امام راحل ابتدا تلاش نمود این شعار را در داخل ایران تحقق بخشد که نتیجه‌اش پیروزی انقلاب اسلامی و سپس غلبه بر توطئه‌های استکبار برای براندازی نظام بود. در مرحله بعد امام و به‌تبع ایشان مقام معظم رهبری تلاش کردند که این وحدت را به جهان اسلام تسری بدهند. این اصل مهم نیز ریشه در آموزه‌های مکتب اهل‌بیت (ع) دارد و توصیه ائمه اطهار (ع) همواره تأکید بر وحدت بین مسلمانان بوده است. بر همین اساس از ابتدای پیروزی انقلاب، سیاست خارجی کشور بر توسعه و گسترش روابط حسنه با کشورهای مسلمان و سایر مستضعفان جهان بنا شد و تلاش گردید علاوه بر دولت‌ها، در بین ملت‌ها نیز این وحدت رشد پیدا کند تا درنتیجه امت اسلامی باید واحد بتوانند در برابر استکبار به مبارزه بپردازند. این دیدگاه باعث شد که ملت ایران و همچنین دولتمردان آن به‌عنوان تنها دولت شیعی دنیا در کنار ملت مظلوم فلسطین قرار بگیرند و درراه مبارزه با اسرائیل غاصب آن‌ها را یاری دهند. می‌شود گفت امروز حمایت ایران از فلسطین نماد عینی از شعار وحدتی است که رهبران انقلاب اسلامی ایران آن را فریادمی زدنند و جهان اسلام را به آن فرامی‌خواندند. در این راستا هیچ‌گاه ما نخواستیم که دیگران از عقاید خود دست بکشند کما اینکه ما نیز این کار را انجام نداده‌ایم، تلاش ما توجه و پرداختن بیشتر به مشترکات بین مسلمانان و حفظ برادری به‌جای تفرقه و دشمنی است.

* این تأکید بر وحدت را برخی سران کشورهای اسلامی تعبیر به تلاش ایران برای نفوذ در جهان اسلام می‌کنند، علل آن‌ها از این پرداختن به این مسئله چه می‌تواند باشد؟

- این مسئله یک تهمت بیشتر نیست، فلسطین خود به معنای واقعی می‌تواند پاسخی باشد برای مدعیان این اتهام. ما طی این سال‌ها بدون آنکه خواسته ایی از مبارزان و مردم فلسطین داشته باشیم، در کنارشان ایستاده‌ایم. سوریه نیز همین‌گونه است. در گرفتاری ملت سوریه به بلای داعش به‌عنوان یک کشور سنی مذهب، این جوانان شیعی ما بودند که از جان شیرینشان گذشتند و در کنار برادران سوری خود به دفاع از این کشور پرداختند و به اذعان خود سران سوریه و حتی بسیاری از رهبران جهان، اگر نبود حمایت مستشاری ایران، هم‌اینک سوریه به‌طور کامل در اختیار داعش قرارگرفته بود و عراق هم همچنین. در همین زمان برخی از کشورهای اسلامی منطقه با حمایت همه‌جانبه از داعش، تلاش کردند تا دولت قانونی بشار اسد سقوط کند و ملت سوریه در سایه جنایات داعش قرار بگیرد. این اتهامات را برای گمراه کردن افکار عمومی جهان مطرح می‌کنند درحالی‌که خودشان مردم بی‌گناه یمن، سوریه و عراق را قتل‌عام می‌کنند. البته دیگر این ادعاها در نزد افکار عمومی ملل جهان و به‌ویژه در جهان اسلام رنگ‌باخته و کسی حرف‌های آنان را باور نمی‌کند. امروز دیگر مردم جهان خود می‌دانند که چه کسانی و سرآنچه کشورهایی حامی تروریسم وهابی تکفیری هستند و از آن‌ها حمایت مالی، تسلیحاتی می‌کنند. در کنار این ملت‌های منطقه می‌دانند که ایران اسلامی درصدد حمایت از مظلومان است و به‌هیچ‌عنوان دنبال گسترش نفوذ خود نیست.

* ایران اسلامی در حمایت از فلسطین، لحظه ائی عقب‌نشینی نکرده ضمن آنکه هزینه نیز برای آن پرداخت کرده است، این استواری از کجا نشأت می‌گیرد؟

- ایران اسلامی به اصولی ایمان و باور دارد که تحقق آن‌ها برایمان بسیار مهم است. دفاع از مظلومان جهان یکی از این آرمان‌هاست. بارها سران دول استکباری از ما خواسته‌اند که از حمایت مظلومان جهان و به‌ویژه ملت فلسطین دست‌برداریم تا با شما کاری نداشته باشیم؛ اما ما بر عقیده‌مآن‌که برگرفته از آئین و مکتبمان و همچنین سفارش اهل‌بیت (ع) است، استوار هستیم. ما پیرو امامی هستیم که وقتی متوجه شدند خلخال از پای دختر یهودی بیرون کشیده‌اند، فرمود از این واقعه اگر انسان مسلمان دق کند، جا دارد. در این راه هزینه‌های بسیاری هم داده‌ایم و به آن افتخار هم می‌کنیم.

* روز قدس به‌عنوان ابتکار امام راحل چه تأثیری در گسترش وحدت بین امت اسلامی داشته است؟

- امام عزیز ما با این انتخاب، فلسطین را از انزوا خارج کردند و آن را به‌عنوان مسئله اصلی جهان اسلام مطرح نمودند. با این ابتکار هم‌اینک فلسطین به مسئله عمومی جهان تبدیل‌شده است. این‌که رهبر شیعیان جهان بیاید و اولویت خود را دفاع از مردم مظلوم فلسطین به‌عنوان یک کشور اهل سنت قرار دهد، خود نشان‌دهنده و گویای این واقعیت است که ایران تنها در پی ایجاد اتحاد در جهان اسلام است. بیش از انقلاب اسلامی و اقدام امام راحل استکبار جهانی در پی این بود که مسئله فلسطین را تبدیل به یک مسئله دست چندم در جهان اسلام کند و با در انزوا قراردادان آن، اهداف خود را به‌پیش ببرد که با این ابتکار حکیمانه امام این توطئه خنثی شد و امروزه دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی خواست اصلی اکثریت ملت مسلمان می‌باشد.

https://shoma-weekly.ir/FIcMcs