گفتگوی ویژه

حمایت از کارگر ایرانی جلوی وابستگی به بیگانه را می‌گیرد

اینکه آقا می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی؛ یعنی اینکه ما یک اقتصاد درونی داشته باشیم، از نیروی کار ایرانی، از استعداد ایرانی، از ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم برای اینکه به بیگانگان وابسته نباشیم.
اشاره: یکی از مهم‌ترین عناصر و لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی، عنصر «کار» و «کارگر ایرانی» است. رهبر انقلاب، در دیدار کارگران سراسر کشور، بیانات مهمی را در این خصوص ایراد فرمودند که توجه دقیق به آنها و البته رساندن آنها به مرحله اقدام و عمل، می‌تواند بسیار راه گشا باشد. نظر به اهمیت این موضوع، خبرنگار هفته‌نامه «شما»، گفتگویی را با حجت‌الاسلام محمّد خرسند؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که پیش رو دارید.

رابطه‌ای که اسلام بین کارگر و کارفرما ترسیم می‌کند چگونه رابطه‌ای است؟

اسلام کار را امر مقدسی می‌داند و در فرهنگ اسلامی، کار نوعی عبادت محسوب می‌شود؛ به طوری که در روایت هم داریم که اگر کسی در حال تلاش و به‌دست‌آوردن روزی حلال جان بدهد، مثل مجاهد فی سبیل الله جان داده است. لذا عرصه‌ای که عرصه کار و تلاش و مجاهدت است، عرصه عبادت محسوب می‌شود. بنابراین، رابطه بین کارگر و کارفرما باید یک رابطه عاطفی و صمیمی باشد، به منظور انجام یک امر مقدس، که همان تولید و راه اندازی چرخه کار و اشتغال در کشور است. همچنین این کار، باعث ایجاد تولید در کشور و نهایتا قطع وابستگی به بیگانگان می‌شود. بنابراین آن چیزی که اسلام در خصوص رابطه این دو سفارش کرده است، تعامل است. پیامبر می‌فرمایند تا قبل از اینکه عرق کارگر خشک شود باید مزد او پرداخت شود. اینجاست که کارفرما باید تلاش کند که اجر و مزد و حق کارگر را ادا بکند. کارگر هم وظیفه دارد کاری را که انجام می‌دهد به درستی انجام دهد، وجدان کاری داشته باشد، در کارش دزدی و کم کاری نکند. همانطور که در فرمایشات حضرت آقا هم بود، هزینه تولید اگر بالا می‌رود هزینه کارگر هم باید بالا برود، نه اینکه هزینه‌های زائد دیگر افزایش یابد؛ هزینه‌های زائد دیگر باید حذف بشود و حق کارگر پرداخت بشود تا کارگر نسبت به کاری که انجام می‌دهد و نسبت به امنیت شغلی‌اش، دلگرم باشد تا وظیفه‌اش به نحو احسن انجام دهد.

همانطور که می‌دانید یکی از اقدامات قطعی دشمن، ایجاد سنگ اندازی بر سر راه اقتصاد نظام اسلامی است. با توجه به اینکه در صدر اسلام هم نمونه‌های آن را شاهد بوده‌ایم، به نظر شما، راه مقابله با اینگونه اقدامات چیست؟

یکی از حربه‌های دشمن در طول تاریخ حربه اقتصادی بوده است؛ بحث تحریم در صدر اسلام هم بوده. در شعب ابی طالب، دشمن تا سه سال پیامبر(ص) را در محاصره نگه داشت. روزهایی بر مسلمانان می‌گذشته که غذای یک شبانه روز آنها، یک دانه خرما بوده است، ولی پیامبر و مسلمانان استقامت کردند و تسلیم نشدند. بنابراین، حربه اقتصادی یک حربه همیشگی بوده است؛ الان هم وجود دارد. اینجاست که ما باید برنامه داشته باشیم و نیز اینکه از ظرفیت‌های اقتصاد کشور خودمان استفاده کنیم. الحمدلله ما یک کشور بهره‌مند هستیم، توانمندی‌های خوبی در کشور ما وجود دارد. اینکه آقا می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی؛ یعنی اینکه ما یک اقتصاد درونی داشته باشیم، از نیروی کار ایرانی، از استعداد ایرانی، از ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم برای اینکه به بیگانگان وابسته نباشیم. وقتی که وابسته نباشیم، مستقل هستیم و مستقل که باشیم یعنی آقا بالاسر نداریم و کسی به ما تحکم نمی‌کند و دستور نمی‌دهد. بنابراین یکی از راه‌های استقلال حقیقی ما استقلال در اقتصاد است و این استقلال هم با کار و تلاش ، مجاهدت و خلاصه دورزدن نقشه‌ها و تحریم‌های دشمن بدست می‌آ‌ید. اینجاست که همه از دولت گرفته تا مجلس و مردم، در این زمینه باید تلاش کنند ما تلاش کنیم تا ان شاءالله اقتصاد مقاومتی محقق شود، چون راه برونرفت ما از مشکلات اقتصادی همین اقتصاد مقاومتی است که اساس آن بر کار و تولید، ایجاد اشتغال، عدم وابستگی به بیگانه، مصرف کالای داخلی و عدم ترویج اجناس خارجی است.

موضوع مهمی که در بحث اقتصاد مقاومتی اهمیت ویژه‌ای دارد و به کرّات مورد تأکید و سفارش حضرت آقا قرار گرفته، اهمیت کالای ایرانی است. اخیرا هم فرمودند که؛ جنس ایرانی باید مقدس شمرده شود. به نظر شما، چرا باور کافی در این خصوص در جامعه وجود ندارد؟

مقداری از این قضیه، ریشه فرهنگی دارد؛ در گذشته و در دوران طاغوت این ذهنیت را برای ما ایجاد کرده بودند که ایرانی‌ها هیچ کاری را بلد نیستند و ما به هیچ چیزی نمی‌رسیم و رشد ما را در وابستگی به بیگانگان القاء می‌کردند. انقلاب اسلامی با شعار استقلال روی کار آمد، اما زمانی می‌توان گفت ما مستقل هستیم که بتوانیم مصرف مورد نیاز خود را خودمان تولید کنیم؛ پس این یک امر مقدسی است و دولت ما و ارگان‌های مختلف از جمله رسانه‌ها، باید سعی کنند که فرهنگ استفاده از تولید داخلی را جا بیندازند. در وزارتخانه‌ها از تولیدات داخلی استفاده شود. البته از آن طرف هم تولیدکنندگان ما باید سعی کنند که کیفیت کالای ایرانی را ارتقاء دهند. مصرف‌کننده زمانی که می‌خواهد پول بدهد و یک جنس را خریداری کند، به دنبال جنس با کیفیت، با دوام و استاندرد می‌گردد. نباید اینگونه باشد که شما وقتی یک اتوموبیل ایرانی می‌خرید، هنوز آن را از کارخانه تحویل نگرفته‌اید مجبور شوید بروید در صف نمایندگی برای تحویل یک قطعه؛ خب این باعث می‌شود که مصرف‌کننده رغبتی برای خرید کالای داخلی نداشته باشد. لوازم خانگی باید طبق استانداردهای روز دنیا تولید بشود. از طرف دیگر، باید با قاچاق مبارزه شود. وقتی یکی جنسی به وفور در جامعه پیدا می‌شود و بعد هم تمام تبلیغات میادین و چهارراه‌ها و رسانه‌ها، آن جنس را تبلیغ می‌کنند، خب این عطشی برای خرید آن جنس به‌وجود می‌آورد. بنابراین باید جلوی تبلیغ اینگونه کالاها گرفته شود.

البته همانطور که آقا هم فرمودند؛ افراط و تفریط هم نباید بشود. کالای خارجی در حدی که بتواند یک رقابت ایجاد کند، باید وارد شود، اما باید اولویت با تولید کالای ایرانی و مصرف کالای ایرانی باشد.

https://shoma-weekly.ir/OFOUaj