گفتگوی ویژه

حل مسائل اقتصادی، مدیران انقلابی می خواهد

مدیران پرکار و باروحیه انقلابی و تهاجمی و نه روحیه منفعل می توانند بر مشکلات فائق بیایند. ما نیار به مدیرانی داریم که به اقتصاد مقاومتی باور قلبی و ایمانی داشته باشند.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و هم چنین درجمع زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع)، اقتصاد را اولویت اساسی مردم برشمردند و بر لزوم تحقق اقتصادی مقاومتی همراه با اشتغال و تولید تاکید ورزیدند.

این نامگذاری ها سالهای اخیر از سوی معظم له و بویژه در دو سال اخیر که نام های تقریبا ً مشابه دارند، نشان از کاستی هایی دارد که در نتیجه عملکرد مسئولان کشور بوجود آمده است، برای تبیین بهتر این مسئله با حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند به گفتگو نشستیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

* چرا طی سالهای اخیر شاهدیم که مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار هدایت کشتی انقلاب اسلامی، تا این میزان بر حل مسائل اقتصادی جامعه تاکید دارند و به طور مداوم از مسئولان و بویژه دولت ها، آن را مطالبه می کنند؟

- دلیل این مسئله کاملا ً واضح و روشن است. طی سال های اخیر معضلات اقتصادی به اولویت اصلی کشور تبدیل شده است. این معضلات و کم و کاستی ها به تبع خود کشور را دچار مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم کرده است. ما امروز در کشور مبتلا به یک رکود اقتصادی هستیم. بیکاری بویژه در بین جوانان زیاد شده است. تورم و فقر مردم را دچار مشکلات عدیده ای کرده است که به هیچ عنوان این شرایط زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. در عین حال از سوی دولتمردان آمارهائی ارائه می شود که متاسفانه بر همه آنها خدشه وارد است چرا که با واقعیت های زندگی مردم همخوانی و همسوئی ندارد. لذا ضروری است که هر چه سریعتر برای حل این معضلات چاره اندیشی کرد. البته واضح است که حل این مسائل تنها در سایه یک مدیریت انقلابی و با روحیه جهادی و عزم جدی صورت خواهد پذیرفت. اقتصاد ما مدیران بانشاط، پرکار و پر تحرک نیاز دارد که در شرایط کنونی فاقد آن است. مقام معظم رهبری بدین جهت که مسئولان ضرورت حل معضلات اقتصادی را بیش از گذشته درک کنند، دوسه سال است که بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه دارند. سال 94 ایشان فرمودند که آرزوی بزرگ ما برای کشور پیشرفت اقتصادی است و آن را منوط به همدلی و همزبانی دولت و ملت دانستند. در سال 95 بر اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل تاکید داشتند، متاسفانه علی رغم اقدامات ولو اندکی که صورت گرفت، مسائل اقتصادی مردم حل نشد و اثر چندانی بر گشایش امور زندگی مردم نگذاشت.

به همین جهت معظم له امسال نیز در ادامه همین روند، سال را به عنوان" اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال" نامیدند. بنده اعتقاد دارم اگر مسئله تولید و اشتغال حل شود، اقتصاد کشور نیز دچار تحول اساسی خواهد شد و بسیاری از معضلات ما برطرف می شود. لذا ضروری به نظر می رسد که در وهله اول باید موانع افزایش تولید از سر راه تولید کنندگان برداشته شود که اگر این مسئله تولید با یک مدیریت صحیح به سرانجام برسد، اشتغال هم سرو سامان خواهد یافت. بر همین اساس مقام معظم رهبری با هوشمندی و درایتی که همیشه از ایشان سراغ داشته ایم، امسال بر تولید و اشتغال تاکید داشتند تا با تمرکز فعالیتها بر این مسئله، این سنگ بزرگ از برابر پیشرفت ملت ایران برداشته شود. مردم نیز منتظرند تا ببینند که مسئولان اعم از دولتمردان، نمایندگان مجلس و نهادهای قضائی چه اقداماتی را برای تحقق شعار سال انجام خواهند داد. دیگر باید گفت که دوران شعار دادن تمام شده است و وقت آن است که قوای سه گانه و به خصوص دولت محترم عملا ً وارد این عرصه بشوند و با اقدامات عملی مسائل اقتصادی کشور را حل بکنند.

اهمیت حل مسائل اقتصادی آن قدر زیاد است که علی رغم این که ما در ابتدای امسال انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم که نتیجه آن در آینده کشور نقش بسزائی دارد باز هم مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی تاکید کردند و نام سال را یک عنوان اقتصادی گذاشتند این بدان معناست که اولویت اول کشورمسائل اقتصادی است و این اولویت نباید تحت الشعاع رقابت های انتخابتی قرار بگیرد.

* یکی از تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در امسال، حضور مدیران انقلابی بویژه برای حل مسائل اقتصادی در رأس امور است، علت این تاکیدات در چیست؟

- علت آن به این برمی گردد که مردم در انتخابات پیش رو کسانی را برگزینند که انقلابی باشند و با انتخاب اشخاص انقلابی و لایق مشکلات کشور را حل کنند. مدیران پرکار و باروحیه انقلابی و تهاجمی و نه روحیه منفعل می توانند بر مشکلات فائق بیایند. ما نیار به مدیرانی داریم که به اقتصاد مقاومتی باور قلبی و ایمانی داشته باشند. کسانی که از روی اکراه و از روی اقتضائات زمانه اقتصاد مقاومتی را بیان می کنند نمی توانند و در مواردی هم نمی خواهند که سیاست های ابلاغی در این زمینه را اجرا کنند. امروز ما شاهدیم که در تحقق اقتصاد مقاومتی مسئولان موفق نبوده اند و این برمی گردد به این مسئله که در برخی رده های مدیریتی کشور، مسئله اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشده و یا اینکه به دوش کشیدن این سیاست ها برای برخی سنگین است. لذا ما در عرصه مدیریتی نیاز به مدیران انقلابی، جوان، تازه نفس داریم که غیر ممکن ها را ممکن بکند، همان روحیه ائی که انقلاب را به پیروزی رساند. همان روحیه ائی که هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کرد و پس از آن در عرصه های علمی مانند صنایع نظامی، انرژی هسته ائی، نانو تکنولوژی و پیشرفت های پزشکی، ملت ما را در مسیر موفقیت قرار داد. این پیشرفت های جهشی در زمینه هائی که نام بردم تنها در سایه اعتماد کردن و بهاء دادن به جوانان انقلابی، متدین و با دانش صورت پذیرفت. حل مشکلات اقتصادی کشور هم نیازمند چنین مدیرانی است. ما در مسائل اقتصادی این روزها در حال یک جنگ تمام عیار هستیم. در جنگ کسانی پیروز می شوند که فرماندهان شجاع و انقلابی داشته باشند. فرمانده هانی که نقشه های دشمن را بشناسند، برای حل آن برنامه ریزی کنند، از حجم مشکلات نترسند و اهل عقب نشینی و پا پس کشیدن در برابر دشمن نباشند. کسانی که تنها توکل شان بر خداوند متعال باشد که در این صورت مدد الهی هم به کمک ما خواهد آمد.

https://shoma-weekly.ir/4zEkxZ