گفتگوی ویژه

حقوق بشر آمریکایی حامی کودک کشان یمن است

در قوانین جنگی اسلام توصیه شده که کسی در حین جنگ و ورود به یک کشور متعرض زنان و بچه‌ها نشود تا حرمت زنان و جان کودکان و نسل انسانی در امان بماند و اکنون طرفداران همان حقوق بشر در سایه قدرت و زور و اسلحه به کشورهای جهان سوم به خصوص کشورهای اسلامی حمله می‌کنند و برای وقوع این جنگ‌های نابرابر بودجه‌های هنگفت صرف می‌نمایند و نظامی و غیرنظامی و زنان و کودکان بی‌سلاح را مورد هجمه قرار می‌دهند.
امید قهرمانی - تفاوت حقوق بشر آمریکایی و غربی با حقوق بشر اسلامی آن قدر زیاد هست که همگان بابت مذاکره این دو نوع از حقوق بشر متعجب شوند؛ اما بررسی این حقوق‌ها خالی از لطف نیست. در گفتگو با سیده فاطمه فخر عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی تاریخچه حقوق بشر در دنیا به خصوص در مورد بانوان که مورد نقد غرب نسبت به ایران است پرداخته‌ایم.

چرا حقوق بشر واژه‌ای شده که این روزها بسیار مورد توجه است؟

موضوع عدالت و عدم رعایت آن در جهان و جنگ و ستیز و ظلم و تعدی زورمندان و مستکبران به کشورهای دیگر یا کشورهای ضعیف و جهان سوم باعث شده که از بحث حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی هر روز بیشتر مطرح گردد و همگان را جویای قوت و قدرت اجرایی این اعلامیه پرسروصدا به نام اعلامیه حقوق بشر سازد.

چرا تاریخچه حقوق بشر با دفاع غیر منطقی از بانوان همگام شده است؟

اعلامیه حقوق بشر که همان حقوق بشر آمریکایی است، اواخر قرن نوزدهم و بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شد که در این اعلامیه حقوق زن و مردم‌سالاری اعلام گردید.

لازم به ذکر است که در زمان جنگ جهانی دوم، مردان در میدان‌های نبرد مشغول جنگ بودند و زنان علاوه بر نگهداری فرزندان برای تأمین معاش و هزینه‌های زندگی ناگزیر در کارخانه‌ها مشغول به کار شدند و به این ترتیب از خانه فاصله گرفته و شهرت و مقامی هم به دست آوردند.

با تمام‌شدن جنگ مردان به خانه‌ها بازگشتند و تا مدتی به نگهداری فرزندان پرداختند؛ ولی با حاکمیت نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم بتدریج مردان به علت قوای بدنی و تخصص‌هایی که داشتند توسط کارفرمایان و سرمایه‌داران دعوت به کار شدند و رفته، رفته زنان به خانه‌ها بازگشتند در حالی که موقعیت اجتماعی خود را از دست داده و با جایگاه پایین اجتماعی و فقر و فقدان گذران حداقل همواره مورد هجمه و زورگویی مردان قرار می‌گرفتند.

یعنی تا قبل از آن قوانین حمایتی از زنان وجود نداشت؟

اصولا تا قبل از قرن بیستم قانون و مقرراتی برای حمایت از زنان در غرب وجود نداشت؛ ولی در کمتر یک قرن نهضت حمایت از زنان توسط خود زنان در اروپا تحقق یافت و در اوایل قرن بیستم برای اولین بار مسئله حقوق زنان در مقابل مردان مطرح شد در این دوره سعی آن بود که حقوقی مساوی یا مشابه برای زنان با مردان را به ثبت برساند که پیشرفت‌هایی هم داشتند؛ ولی به علت وجود تفاوت‌های جسمی و روحی و تفاوت در توانایی‌ها و نیازهای مختلف بین زنان و مردان موفق به این تساوی نشدند.

این قوانین حمایتی چه زمانی رنگ انحرافی به خود گرفت؟

نهضت حمایت از حقوق زنان با تحولاتی همراه شد و عده‌ای از مردان نیز با آن همراه شدند. و به‌تدریج موجی به نام نهضت فمنیسم به وجود آمد.

این موج اگر چه در اوایل توانست کمی از رنج‌ها و مشکلات و مسائل زنان را کاهش داده و چشم‌انداز زیبا و وسیعی برای رشد و رسیدن به آزادی و تساوی و رهایی از سلطه کارفرمایان و مردان در مقابل چشم زنان بگشاید، ولی از آنجا که این قوانین بر بنیانی محکم و بینش صحیح استوار نبود خود غرض نهضت را نقض نمود و مقررات آن مردان و زنان را در مقابل هم قرار داد. زنان را از نیازهای فطری و تکوینی و خواست‌های دروغ خود دورساخته و نوعی ناکامی اجتماعی و اخلاقی برای زنان و در نتیجه برای مردان به وجود آورد که نتیجه آن متلاشی‌شدن نهاد خانواده و تقدس مادربودن در اکثریت خانواده‌های غربی و اروپایی و بروز اختلافات اخلاقی و نسلی و گرایش‌های پست حیوانی مانند همجنس‌گرایی و... گردید.

حقوق بشر اسلامی در این زمینه چه حرف‌هایی دارد؟

دین مبین اسلام از چهارده قرن قبل زن و مرد را انسان معرفی فرموده و مردها و زنان را از نظر بعد انسانی و انسان‌بودن مساوی اعلام نموده و در نقاط تمایز و خصوصیات ذاتی خاص هر یک قوانین خاص مقرر داشته است. زن و مرد را مکمل وجود یکدیگر و ایفای نقش هریک را مکمل نقش دیگری قرار داده؛ به طوری که اگر در جامعه اسلامی به قوانین اسلام عمل شود و اخلاق اسلامی حاکم باشد، زن و مرد در نهایت رضایت و سعادتمندی به خصوص در نهاد خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌نمایند و می‌توانند هر دو مسیر تکامل را طی نمایند.

در اسلام علاوه بر وضع قوانین منطبق با فطرت زن وظایف صعب و سنگین مانند حضور در میدان جنگ و جنگیدن با دشمن را از دوش زن برداشته است.

و در قوانین جنگی اسلام توصیه شده که کسی در حین جنگ و ورود به یک کشور متعرض زنان و بچه‌ها نشود تا حرمت زنان و جان کودکان و نسل انسانی در امان بماند و اکنون طرفداران همان حقوق بشر در سایه قدرت و زور و اسلحه به کشورهای جهان سوم به خصوص کشورهای اسلامی حمله می‌کنند و برای وقوع این جنگ‌های نابرابر بودجه‌های هنگفت صرف می‌نمایند و نظامی و غیرنظامی و زنان و کودکان بی‌سلاح را مورد هجمه قرار می‌دهند. جنگ‌های نابرابر در یمن و فلسطین اشغالی و عراق و هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران و جنگ فرهنگی و جنگ جمعیتی و ساختن فرقه‌های ضاله همچون داعش و وهابیت و بوکوحرام که هرکدام با یک داعیه دینی به کشتار بی‌امان مسلمانان با پشتیبانی غرب و اروپا می‌پردازند. همه اینها را برای گسترش سلطه ظالمانه خود و ازبین‌بردن نسل سالم در جهان سوم و بلاد اسلامی و چپاول اموال و معادن و منابع ثروت و قدرت انجام می‌دهند.

حقوق بشر آمریکایی امروزه چه معضلاتی برای جوامع به وجود آورده است؟

در سایه همان اعلامیه حقوق بشر آمریکایی است که عربستان سعودی به جای آمریکا با یمن وارد جنگ می‌شود و با دستور آمریکا و حمایت اروپا و سلاح‌های آمریکایی و اروپایی ملت مظلوم یمن را به خاک و خون می‌کشد و فجایع بسیار می‌آفریند.

بدیهی است که در این جنگ و نظایر بسیار آن یک نفر اروپایی یا یک نفر آمریکایی کشته نمی‌شود و تمام ضایعات به دو کشور اسلامی وارد می‌گردد.

و تمام آثار و ابنیه آنان از بین می‌رود بدون هیچ مانعی به مدرسه و بیمارستان و کودکستان حمله می‌کنند. گویا که زنان و کودکان یمنی و فلسطینی و عراقی هیچ‌کدام از حقوق بشر برخوردار نیستند حامیان حقوق بشر مبتلا به سکوت شده‌اند.

به امید آن روز که مظلومان جهان بیدار و متحد تحت لوای اسلام رهبری مقام معظم رهبری به پا خیزند و حقوق برباد رفته خود را از مستکبران جهان باز پس گیرند و پوشالی‌بودن تمدن غرب و اعلامیه حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی را بیش از این به نمایش بگذارند.

https://shoma-weekly.ir/7bu2CW