گفتگوی ویژه

حضور نمایشی زنان با انقلاب رنگ واقعیت گرفت

انقلاب اسلامی در سایه مدیرت و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری شرایطی را فراهم آورد تا زنان با حضور واقعی نه نمایشی و به عنوان یک ابزار در جامعه، استعدادهای خود را شکوفا کنند
ایران اسلامی را متهم به نقض حقوق زنان در عرصه های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و در جمع خانواده می کنند، سخن از قانون مردسالارانه می زنند و از ظلم صورت گرفته در حق زنان سخن به میان می آورند، حجاب را ناقض حقوق بشر می دانند و جمهوری اسلامی را مانع پیشرفت زنان می نامند، این موارد گوشه ایی از ادعاهای مخالفان خارجی و داخلی جمهوری اسلامی است که برای مبارزه با ایران اسلامی مطرح می کنند، برای پاسخ به این ادعاهای واهی گفت و گوئی ترتیب دادیم با سرکار خانم سیده فاطمه فخر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تا چند و چون این مسائل را جویا شویم.

*سرکار خانم فخر برای ما بفرمایید از اینکه چرا این مسائل را در خصوص ظلم به زنان در جمهوری اسلامی مطرح می کنند؟

- برای پاسخ به این سئوال ابتدا باید در باره ماهیت این انقلاب سخن گفت. انقلاب ما در زمانی رخ داد که در تمام دنیا برای وقوع انقلابها دو مسیر متصور بودند. ابتدا نگاه لیبرالیستی و سرمایه داری که در آن دین را جدا از سیاست و جنبه های بشری معرفی می کند و دوم نیزنگاه مارکسیستی که دین را عامل سستی انسانها و افیون بشر می داند، در چنین شرایطی در ایران انقلابی به عنوان یکی از بزگترین وقایع قرن رخ داد که مبتنی بر عقاید دین مبین اسلام بود و به نوعی خط بطلانی بر دو نگاه قبل کشید. پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران، تحلیل گران بسیاری برای فهم چرائی موفقیت این حرکت مردمی اقدام کردند و تقریبا ً به یک اصل رسیدند و آن تاکید امام راحل بر اسلام به عنوان زیر بنای این انقلاب بود، کما این که خود ایشان می فرمایند" این انقلاب یک تحفه و هدیه الهی بود که از جانب خدواند متعال بر این ملت غارت زده عنایت شد". بر همین اساس بنیانگذار فقید انقلاب، خواسته های اقشار مختلف جامعه را براساس موازین اسلام تبیین کردند.

در این مسیر با توجه به نگاه اسلام به جایگاه رفیع زنان در خانواده و جامعه، انقلاب اسلامی نیز با تکیه بر همین مبانی، نسبت به تعریف نقش زنان در جامعه و در عرصه های مختلف اقدام کرد که این حرکت در نقطه مقابل تعاریف استکبار از زن و جایگاهش در جامعه بود، به همین علت این ادعاهای واهی از همان ابتدا بیان شد تا نگذارند، یک دریچه نو در برابر زنان جهان قرار بگیرد و آنها را با دنیای جدیدی آشنا بسازد.

* پس دلیل اصلی این مخالفتها به دلیل ارائه نگاه جدید از نقش زنان در جامعه و خانواده است؟

- بله دقیقا ً همین طور است. اسلام دین تکریم جایگاه و رتبه زنان در خانه و جامعه است اما در نقطه مقابل رژیم شاهنشاهی سعی داشت دین را از جامعه حذف کند و با تبلیغات وسیع و با ادعای پیشرفت، تمدن، سنتها و عقاید مردم را نابود کند و به خاطر نقش تاثیر گذار زنان در جامعه، بیشتر هجمه فرهنگی بر این قشر صورت می پذیرفت و تلاش می شد، فرهنگ تقید و مذهبی این بخش جامعه را به سمت فرهنگ بی بند و باری غربی سوق دهند، امام راحل با درک درست این مطلب، شرایطی را فراهم آورد که زنان جامعه وارد عرصه مبارزه با رژیم پهلوی شوند و در سقوط این رژیم نقش موثری داشته باشند و این اثر گذاری در حدی بود که امام راحل فرمودند" زنانی که رژیم پهلوی برای مقاصد خود تربیت کرده بود، باشنیدن صدای انقلاب با زنان انقلابی همراه شده و به تمام آن برنامه ها پشت پا زدند". به عبارتی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود، به طوری که حضرت امام از این حضور تقدیر به عمل آوردند و این حضور را بیشتر و تاثیر گذار تر از مردان نامیدند.

* در خصوص نقش زنان در مبارزه فرمودید، زنان در دستاوردهای پس از انقلاب چه جایگاهی داشتند؟

- حضور زنان در جامعه و تاثیر گذاری آنها در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از عوامل مهم در پیشرفت یک جامعه و دستیابی به اهداف آن است، پس از انقلاب ما شاهد پر رنگ این حضور با حفظ حجاب و حریم بین زن و مرد هستیم و این خود تاثیر بسزائی در تحقق آرمان های انقلاب و پیروزی های به دست آمده داشته است. ضمن آنکه این مسئله سبب شد دیدگاههای در سایر کشورهای مسلمان نیز نسبت به زنان و نقش انها در جامعه عوض شد و چهره واقعی از زن در اسلام به جهان نشان داده شود. باید اعتراف کرد که زنان این موقعیتی را که انقلاب اسلامی نصیب شان کرد با تمام وجود پاس داشتند و نسبت به حفظ آن اهتمام و تلاش کردند، به نظرم یکی از ابعاد موثر در بیداری اسلامی تاسی زنان جهان اسلام از نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران است. شما می بینید که امروز زنان مومن و متعهد ما در همه عرصه ها اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حضور چشمگیری دارند و این خود یک تابلوی بزرگ در برابر جهان است.

*سئوالات پیشین مربوط به نقش زنان در انقلاب اسلامی بود، بفرمائید که انقلاب چه جایگاهی را برای زنان به ارمغان آورده است؟

- انقلاب اسلامی در سایه مدیرت و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری شرایطی را فراهم آورد تا زنان با حضور واقعی نه نمایشی و به عنوان یک ابزار در جامعه، استعدادهای خود را شکوفا کنند. امروز ما می بینیم که انقلاب این شرایط را فراهم کرده تا زنان با تحصیل در سطوح عالی به جامعه خود خدمت کنند. ما این حضور پر رنگ را در همه زمینه ها و حتی سطوح مدیریتی شاهد هستیم ضمن آنکه معیارهای دینی را نیز رعایت می کنند. نمونه بارز آن حضور ورزشکاران زن ایرانی با حفظ حجاب است. این حضور خوشبختانه در موارد متعدد به کسب موفقیت انجامید و ما شاهد مدال آوری از سوی این ورزشکاران هستیم که خود به عنوان یک عامل مهم برای معرفی جایگاه زن در ایران اسلامی در جهان است.

https://shoma-weekly.ir/orgbX4