گفتگوی ویژه

حضور طیف های مختلف سیاسی بیانگر دموکراسی در نظام اسلامی است

فاطمه رهبر با بیان اینکه آزادی ورود به عرصه سیاسی کشور برای همه گروه های سیاسی که در قانون اساسی کشور آمده از افتخارات نظام اسلامی محسوب می شود گفت: این مساله نشان دهنده نوعی دموکراسی در کشور است.
سمیه  عظیمی - دموکراسی یا مردم سالاری در هر کشوری از جمله اصولی است که در دنیای کنونی نمادهای مختلفی برای آن تعریف شده است؛ مشارکت سیاسی، حضور مردم در همه صحنه ها یا تاکید بر آرای مردم در انتخابات مسئولین ارشد کشور از جمله این نمادها است که به صورت کاملا واقعی در نظام جمهوری اسلامی قابل مشاهده است.
اما نظام اسلامی تعریفی جدید و به روز از دموکراسی ارائه داد که مقام معظم رهبری آن را به مردم سالاری دینی تعبیر کردند. تعبیری که نشانه عمق توجه رهبری معظم به مبانی اسلام و تطابق آن با شرایط کنونی جهان.
در این نوع دموکراسی هم قوانین روز جهان جایگاه والای خود را حفظ کرده اند و هم دین به عنوان مساله اصلی در نوع روابط میان نهادها و افراد جامعه تاثیرگذار و مورد مداقه خواهد بود.
نظام جمهوری اسلامی بر این مبنا تعریف مشخصی از حضور افراد و گروه های سیاسی ارائه کرده که در این زمینه با فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم.

•    لطفا نظر خود را در رابطه با بحث حضور گروه ها و جناح های مختلف در کشور بفرمایید.
به نظر بنده چون نظام جمهوری اسلامی ایران نظام مردم سالاری دینی است؛ قانون اساسی و قانون انتخابات و کلیه قوانین بالادستی برای همه افراد، گروه ها و گرایش های سیاسی آزادی ورود به عرصه های مختلف به ویژه عرصه سیاسی و انتخابات را با رعایت قانون و خط قرمزهای نظام قائل شده که این مساله جزو افتخارات نظام ما محسوب می شود.
بنابراین این آزادی عمل برای همه گروه ها وافراد وجود دارد که به تناسب موضوعات و مسائل گوناگون در عرصه های مختلف مثل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کنند، چه به صورت نامزد چه به صورت های دیگر مثل هدایت اقشار مختلف مردم یا بیان مطالبی که در این عرصه به آن نیاز است؛ که می توان گفت این ورود نوعی دموکراسی تلقی می شود.

•    حضور گروه های اصولگرا در قالب ائتلاف های مختلف را چطور می بینید؟ این مساله نشانه ای از انسجام و اعتقاد به کار جمعی است؟
لذا حق مسلم افراد و جناح ها به صورت ائتلاف 1+2 یا جبهه پیروان خط امام و رهبری یا حتی گروه های اصلاح طلب است که در این عرصه حضوری فعال داشته باشند اما مطابق با قوانین و خط قرمزهای نظام اسلامی.
از زمانی که این گروه ها شکل گرفتند تا زمان برگزاری انتخابات فاصله زیادی وجود داشت، و در طی این مدت نامزدهای مختلف در قالب ائتلاف یا به صورت مستقل مطالب خود را مطرح کردند .
اما آنچه که مسلم است اینکه هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم باید وحدت و تعامل در جبهه اصولگرایی بیشتر شود تا به نتیجه مطلوب تری برسند.
ضمن اینکه مطابق با آرمان های امام راحل رحمت الله علیه و فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری که همواره بر وحدت تاکید داشته اند ما رمز پیروزی را تعامل بیشتر و وحدت می دانیم، در شرایط کنونی نیز به همین شکل است؛
 طبیعی است که هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم گفتمان اصولگرایی باید به سمت وحدت و معرفی یک نامزد واحد حرکت کند و شکل بگیرد. در نتیجه علاوه بر اینکه مردم از سردرگمی خارج می شوند، آرایی که به صندوق ها ریخته می شود به علت تعدد نامزدها خرد نخواهد شد تا انشالله در این مرحله نیز اصولگرایان پیروز انتخابات باشند.

https://shoma-weekly.ir/ahWDVE