گفتگوی ویژه

حسین انواری: امر به معروف باید فرهنگ رفتاری جامعه شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر پایه جهاد است،گفت:این فریضه از جهاد نیز مهمتر است و در دستگاههای کارگزاری نظام نیز می تواند فضای حیات طیبه را ایجاد کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر پایه جهاد است،گفت:این فریضه از جهاد نیز مهمتر است و در دستگاههای کارگزاری نظام نیز می تواند فضای حیات طیبه را ایجاد کند.
حسین انواری، در اولین همایش ملی نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت اداری،گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر که نشات گرفته از دستورات قرآن است،باید بتوانیم این فریضه را به عنوان یک فرهنگ رفتاری در جامعه تبدیل کنیم؛چرا که این فریضه در نظام اسلامی ما با تمامی تلاشها به عنوان یک امر مظلوم و فراموش شده ؛به نقطه مطلوب نرسیده است.
وی با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر همانند نماز واجب است و به عنوان یک تکلیف سیاسی و اجتماعی محسوب می شود،یادآورشد: رفتارها در سطح کشور نشان از آن دارد که این فریضه هنوز به یک فرهنگ همگانی تبدیل نشده است و نتوانسته جای مناسب خود را در جامعه پیدا کند.
انواری با تاکید بر اینکه همانطور که نماز یادگرفتنی و دارای آداب است،امر به معروف و نهی از منکر نیز دارای آداب و شرایطی است که باید آن را فرا گرفت.
وی ادامه داد:یکی از مسائلی که امر به معروف در نظام اسلامی می تواند پدید آورد،تضمین کننده حیات طیبه است؛در چنین حیاتی زمینه رشد و تعالی انسان قابل تامین است.انسان در حیات طیبه از آلودگی و فرسودگی مصون است و از آسیب پذیری فاصله می گیرد.
وی با بیان اینکه در حیات طیبه احساس درماندگی و بیهوده بودن زندگی وجود ندارد،تصریح کرد:در حیات طیب انسان عزتمند و نفوذ ناپذیر است و رنجهای گذشته و نگرانی از آینده برطرف و راه خروج از تنگناها باز می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه همانطور که موجود زنده به بیماری ابتلا پیدا می کند،در سازمانها و در کار جمعی نیز ابتلا به بیماری وجود دارد،اظهار کرد: نداشتن وجدان کاری و احساس مسئولیت و اعتماد به نفس در کارگزاریها،تخریب و تحقیر دیگران،تهمت،دروغگویی،بدرفتاریها،سوء ظن،انتقام جویی،یاس و ناامیدی از جمله بیماریهای یک سازمان محسوب می شود.
وی بر ضرورت بازمهندسی سلامت اداری با سرمایه گذاری در سه حوزه باورهای ارزشی،عواطف و انگیزه ها،تغییر در رفتار تاکید کرد و یادآورشد:تا زمانی که باورهای ارزشی تبدیل به فرهنگ رفتاری نشود،سلامت اداری همچنان مخدوش خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/7AQvRU