گفتگوی ویژه

حزب واجد رسانه تاثیرگذار و دارای نفوذ اجتماعی است

اگر کسی از دامن حزب بیرون آمد، دارای پشتیبانی حزبی خواهد بود که مشخص می‌شود شناسنامه دار است و برای کشور مفید خواهد بود و رسانه به همین جهت می تواند در جهت ترویج فرهنگ تحزب کمک کند.
بی شک تولید محتوا در درون یک حزب که محصول خرد جمعی است، نیاز به ابزاری برای انتشار و توزیع بین اعضاء و اطلاع رسانی به عموم مردم دارد با توجه به انتشار هزارمین روزنامه الکترونیکی «شما» در خصوص بایستههای تعامل احزاب و رسانه با حجت الاسلام محمد حسنذاکری از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، به گفتگو نشستیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم. وی معتقد است که هدف اصلی احزاب رساندن پیام خاص خود به آحاد مردم است و در این راستا رسانه می تواند، در انتقال پیام حزب به آحاد جامعه موثر باشد.

مشروح گفتگو را در ذیل بخوانید:

حزب نماد خرد جمعی و تولید محتوا در یک فرایند زمان بندی شده است، اما رسانه های نوین به لحظه خبر و تحلیل تولید می کنند. بایسته های تعامل حزبی و رسانه در دوران حاضر از منظر حضرتعالی چیست؟

در حال حاضر شاهد توسعه رسانه ها هستیم و اینکه رسانه یکی از ابزارهای اطلاعرسانی و ایجاد شبکه های اجتماعی است و با توجه به شبکه های مجازی و دسترسی عموم مردم و حتی سنین پایین و سهل الوصول شدن آن، یکی از بهترین ابزار در عصر کنونی است. لذا با توجه به اینکه هدف اصلی احزاب و گروههای سیاسی رساندن پیام خاص خود به آحاد مردم است و اینکه بتواند با ایجاد یک شبکه اجتماعی پیام خود را به مردم و آحاد جامعه برساند. نقش رسانه، در تعریف حزبی که اسلام می تواند ارائه دهد و در چارچوب نظام و حکومت اسلامی فعالیت کند، رساندن پیام احزاب است، تا بتواند اطلاع رسانی صحیح انجام دهد و به اهدافی که در چارچوب برنامه ریزی حزبی قرار می گیرد، برسد، رسانه میتواند، حزبی را که دنبال این است، نظام اسلامی را کمک کند و خود را در معرض رای مردم برای خدمت در نظام اسلامی بگذارد، یاری رساند و رسانه به عنوان بازوی موثر برای حزب و تشکل کار کند.

اکنون مثل گذشته نیست، احزاب برای اینکه پیامشان را به مردم برسانند، لازم باشد، کانونهای مختلفی را در نقاط مختلف کشور شکل دهند، بلکه با یک کلیک کردن در سریعترین زمان ممکن پیام خود را به اعضا می رسانند، از یک سو بحث تعامل بین اعضاء حزب است و در رساندن پیام حزب به تک تک اعضاء رسانه های نوین می توانند، موثر باشد، از طرف دیگر مخاطب عمومی و آحاد جامعه است که حزب نیاز دارد پیام خود را در سطح عمومی مطرح کند، در اینجا نفش پر رنگ رسانه بویژه رسانه های دیجیتال، بسیار مشهود است و لاجرم احزاب به این سمت حرکت می کنند، برخی در حال حرکت و برخی هم در حال پیوستن به رسانه هستند، که بتوانند مخاطبان بیشتری را با پیامشان آشنا کنند.

رسانه به چه شکل می تواند، واسطه بین حزب و آحاد جامعه قرار گیرد تا از گذر این ارتباط، تعامل احزاب و مردم به سهولت و درستی صورت پذیرد؟

در قسمت اول صحبت کردیم از رسانه ای که ارگان یک حزب است، هر شخصی میخواهد، به حزب پیام دهد، موضع رسمی و برنامه های رسمی حزب را مشاهده کند به ارگان رسانه ای آن حزب مراجعه می کند، برخی از احزاب، نشریه خاصی ندارند، اما به کمک نشریات، رسانه های دیگر و خبرنگارانی که در عرصه خبر و رسانه فعال هستند، ارتباط دو سویه بین خود و مردم ایجاد می کنند، بنابراین نقش رسانه ها، نقش بسیار مهمی برای انتقال مطالبات مردم به احزاب و به روز بودن احزاب نسبت به مطالبات اجتماعی و مردمی جامعه است که احزاب بتواند خود را متناسب با مطالبات به روز کند و برنامه ریزی برای اداره کشور داشته باشد، پس رسانه به عنوان یک بازوی موثر در جهت ارتباط بین مردم، تشکیلات سیاسی و احزاب و در نتیجه سوق نخبگان سیاسی به سمت مطالبات اصلی مردم است و رسانه می تواند در توسعه متناسب کشور کمک رسان باشد.

مشاهده می کنیم، احزاب قوی دارای رسانه قدرتمند هستند، تعریف رسانه خوب از منظر شما چیست؟

رسانه خوب اصل صداقت و امانت داری در انتقال پیام را رعایت می کند، این ویژگیها اگر در رسانه قرار داشت، تاثیر خود را می گذارد، شرط بسیار مهم در جذب مخاطب، به روز بودن رسانه است که مردم بتوانند مطالبات روزشان و اطلاعاتی که نیاز دارند، از رسانه استخراج کنند، اگر واجد چنین خصوصیاتی رسانه بود، موثر و تاثیر گذار خواهد بود، باالتبع اگر حزبی دارای رسانه تاثیر گذار باشد، دارای نفوذ اجتماعی است.

چه نوع ویژگی در رسانه می تواند آن را به یک پیام رسان خوب برای حزب بدل کند؟

داشتن صداقت و امانت داری، اگر رسانه در انتقال پیام صادق بود و حقایق را بیان کرد و دچار اعوجاج و اینکه حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد، نشد، می تواند مورد اعتماد مردم واقع شود و اگر رسانه پیام را به طور امانت و به طور صحیح انتقال نداد و امانت دار خوبی برای انتقال پیام نبود، لاجرم دچار افول می شود و اعتماد مردم را از دست می دهد.

پیشنهاد شما برای تعامل بهتر حزب و رسانه چیست؟

اشکالی که در حال حاضر در جامعه دیده می شود، این است که هنوز بحث تحزب، نهادینه و فراگیر نشده است و مردم هنوز نسبت به مزایا و فوائد داشتن احزاب به طور کامل آشنا نیستند، به صورتی که در جوامعی که مشارکت سیاسی مردم در آن کشورها بالا است، سالها است، به سمت تحزب رفته اند، اما به خاطر سابقه ای که مردم ایران از قبل نسبت به احزاب در زمان پهلوی داشتند، و خاطره خوشی در ذهن مردم نبوده است، این فرهنگ هنوز در کشور جا نیوفتاده است.

در کشور باید به این سمت برویم که فعالیتهای سیاسی خود را در قالب حزب شکل دهیم و چند حزب قدرتمند در کشور که بتوانند، برنامه کشور را اداره کنند و نه اینکه شخصی زمام امور دار در دست بگیرد، که بدون پشتوانه عملی، علمی و کادر قوی، است و بتواند در مقطعی راکشور موجی ایجاد کند، بدون اینکه بتواند کشور را اداره کند.

اگر کسی از دامن حزب بیرون آمد، دارای پشتیبانی حزبی خواهد بود که مشخص میشود شناسنامه دار است و برای کشور مفید خواهد بود و رسانه به همین جهت می تواند در جهت ترویج فرهنگ تحزب کمک کند.

https://shoma-weekly.ir/zhe00Q