گفتگوی ویژه

حرکت عظیم اربعین نشان از اقتدار و انسجام اسلام ناب محمدی(ص) است

مردمی که به آن جا می‌روند مشتاقانه کار انجام می‌دهند و این هم یکی از مهمترین برگ‌های برنده مسلمانان در فراز اربعین است که رقم خواهد خورد. این موضوع نشان از اقتدار و انسجام اسلام ناب محمدی (ص) است که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران آن را معرفی فرمودند و اسلام آمریکایی همان اسلام داعشی‌ها و تکفیری‌هاست که این حرکت و فعالیت فرهنگی، معنوی و اثرگذار آن حرکت‌های ضد بشریت و انسانیت داعشی‌ها را خنثی می‌کند.
امیر زینلی مراسم اربعین را در پیش داریم و به واسطه این روز بزرگ مشتاقان زیادی از نجف تا کربلا پیاده روی می‌کنند که در بین آنها هم شیعه، هم سنی و شاید از ادیان دیگر وجود دارند و از روی اعتقاد و برای حاجت در این پیاده روی عظیم شرکت می‌کنند. با گذشت زمان این مراسم به یک شعار تبدیل شده که وجهه بین المللی به خودش گرفته است. با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی د رمورد این که این همایش بزرگ چقدر به اقتدار شیعه در جهان و در منطقه کمک می کند، گفتگوکرده ایم.

***

چقدر این پیاده روی در اربعین برای امنیت شیعیان در منطقه و اقتدار بین المللی آنها مؤثر خواهد بود؟

مسلم است که ظرف دو سه سال اخیر بزرگترین اجتماع مسلمانان پیاده روی از نجف تا کربلا است و یک عمل مستحب را خیل عظیمی از انسان‌های معتقد به نظام کون و مکان و علاقمند به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام انجام می‌دهند که این امر به یک حادثه تبدیل شده است که گویا در روایات نیز هست که در زمان نزدیک به ظهور حضرت ولیعصر (عج) چنین حرکتی انجام می‌شود و دل‌ها متوجه خون خدا یعنی اباعبدالله الحسین (ع) خواهد شد و این توجه قلبی، میلیون‌ها انسان را از زن و مرد، کوچک و بزرگ حتی کسانی در سن 92 یا 93 سالگی با کمر خمیده به زیارت اباعبدالله می‌کشاند و این پیاده روی در حال نهادینه شدن است. در این سال‌های اخیر هم که داعشی‌ها، تکفیری‌ها و تروریست‌ها به عنوان سربازان خط مقدم صهیونیست، آمریکا و انگلیس که به اهل سنت، ایزدی، ترکمن و شیعه رحم نمی‌کنند، مشاهده می‌کنیم در عراق و سوریه چطور به اسم اسلام برای هدف‌های شوم خود که خراب کردن وجهه اسلام است دستورات اربابان خود را اجرا می‌کنند و می‌خواهند چهره ای خشن از اسلام معرفی کنند. طبیعی است که برای روز اربعین نیروهای عراقی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، پلیس و حتی خود مردم همکاری‌های همه جانبه را شروع خواهند کرد. در این راهپیمایی که دریایی از انسان‌های با شرف حضور دارند گفته می‌شود حدود 20 میلیون مشتاق حضور دارند و بخش عمده تأمین امنیت بر عهده مردم است. دنیا هم متوجه این حرکت فرهنگی و مهم شده است و پیام‌های بسیار ارزشمندی هم برای دنیا و به خصوص جهان اسلام دارد. از همه گروه‌ها و کشورهای دنیا شرکت می‌کنند. این راهپیمایی نهادینه شده است و یکی از بحث‌های مردم عراق هم در طول سال برابر آن چه که بضاعت دارند موکب‌هایی را تشکیل می‌دهند.

چرا پیاده روی اربعین با موضوع دفاع شیعیان در منطقه گره خورده است؟

چنین انگیزه در بین همه آحاد مردم عراق، چه شیعه و چه سنی وجود دارد. در ایران هم قریب دو میلیون ثبت نام کرده اند و این حرکت یکی از حرکات مهم فرهنگی به حساب می‌آید. ما در مناسک حج شاهد بی تدبیری آل سعود و کشتار عظیم در منا بودیم که البته به عقیده بنده و خیلی از کارشناسان با سناریو و نقشه قبلی بود. در سنوات گذشته هم بی کفایتی و بی تدبیری آل سعود در مسئله خانه خدا و حج بوده است چرا که بیت الله مکانی قابل احترام برای همه مسلمانان است. سردمداران آل سعود تفکر تکفیری و وهابیت را در بین مسلمانان اشاعه داده و تروریست‌ها را تربیت و حمایت کردند و جنایت‌های زیادی مرتکب شدند. بنابراین این خود در ارتباط با موضوع مناسک حج هم یک برگ برنده برای جهان تشیع به شمار خواهد آمد. این امنیت به این سادگی به دست نمی‌آید. البته قطعا عنایات ائمه اطهار و اباعبدالله الحسین (ع) روی این موضوع وجود دارد. جمعیت کمی نیست. تدابیر امنیتی اندیشیده شده است و اجرا و انجام می‌شود ولی به طور کلی حضور قلبی همه انسان‌های عاشق و دل سوخته و هماهنگی، هم دلی و همکاری که اینها در این رابطه با هم دارند، مهم و مؤثر است. به عقیده بنده اربعین امسال بسیار متمایز و مهمتر از سنوات قبل است. زیرا ما در جبهه عراق و سوریه در مقابل تکفیری‌ها، داعشی‌ها و جبهه النصره موفقیت‌های بالایی داشتیم که ممکن است آنها بخواهند اقدامات تلافی جویانه انجام دهند و بخاطر فشارهایی که بر آنها وارد شده است، دست به تحرکاتی بزنند. نباید زائران را هم نسبت به احتمال خیلی ضعیف این حرکات انتحاری بترسانیم چرا که تدابیر امنیتی لازم را نیروها به کار خواهند گرفت و ایران اسلامی هم هر چند در امور اجرایی آن جا دخالتی ندارد ولی همکاری و مستشاری لازم را به آنها می‌دهد و سرویس‌های خدماتی که نیاز است وجود دارد. مردمی که به آن جا می‌روند مشتاقانه کار انجام می‌دهند و این هم یکی از مهمترین برگ‌های برنده مسلمانان در فراز اربعین است که رقم خواهد خورد. این موضوع نشان از اقتدار و انسجام اسلام ناب محمدی (ص) است که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران آن را معرفی فرمودند و اسلام آمریکایی همان اسلام داعشی‌ها و تکفیری‌هاست که این حرکت و فعالیت فرهنگی، معنوی و اثرگذار آن حرکت‌های ضد بشریت و انسانیت داعشی‌ها را خنثی می‌کند.

https://shoma-weekly.ir/jBGLkd