گفتگوی ویژه

حرکت عظیم اربعین باعث متحول شدن قلوب می‌شود

وقتی مردم دنیا توجه پیدا کنند که راه اصیل، راه اهل بیت است، این توجه‌ها و راه پیمایی عظیم به نیت زیارت اباعبدالله است، خودش علم هدایت است که مردم را از جهل، ضلالت و گمراهی نجات دهد. با وجود گرفتاری دنیای اسلام امثال داعش، تکفیری‌ها و وهابیون که مردم را دچار جهل کردند و از جهالت آنها سوء استفاده می‌کنند، باز می‌بینیم که نسخه شفابخش اباعبدالله الحسین (ع) است که در عصر حاضر با این حرکت عظیم، باعث متحول شدن قلوب می‌شود.
امیر زینلی - اهمیت پیاده روی از نجف تا کربلا در اربعین بر هیچ کس پوشیده نیست و هر سال طرفداران زیادتری هم پیدا می‌کند. اما در این گفتگو به زیارت اربعین خواهیم پرداخت، که امام حسن عسکری(ع) روی آن خیلی تاکید داشتند. به حجت الاسلام والمسلمین ذاکری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

چرا زیارت نامه اربعین این قدر اهمیت دارد، که یکی از نشانه های مؤمن محسوب می شود؟

همانطور که در روایات ذکر شده است زیارت اربعین یکی از نشانه‌های مؤمن بر شمرده می‌شود که این بیانگر اهمیت زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در تشیع است. ما معتقدیم که مکتب امام جعفر صادق (ع) مکتب اصیل و همان اسلام ناب محمدی (ص) است. با توجه به جایگاه اباعبدالله و نقش ویژه ایشان در احیای دین مبین اسلام در روایات نسبت به زیارت ایشان تأکیدات فراوانی وجود دارد ولو این که کسی که به کربلا می‌رود به یک سلام اکتفا کند. با توجه به اختناقی که در طول تاریخ برای شیعیان وجود داشت و زیارت اباعبدالله محدودیت‌های بسیاری داشت اما اهل بیت علیهم السلام با علم به سختی‌ها و آسیب‌های آن که حتی ممکن بود جان زائران هم به خطر بیفتد، تأکید بر این زیارت داشتند و هیچ وقت این تأکید کم رنگ نشده و بلکه همیشه پر رنگ تر هم می‌شده است. این نشانه دهنده جایگاه ویژه زیارت و به خصوص زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در زنده نگه داشتن اسلام و دین است. به زیارت اربعین سیدالشهدا هم که تاکید ویژه شده است. امام حسین (ع) در روز عاشورا، دهم محرم به شهادت رسیده است اما در روایاتی که بیان شده است تأکید بر زیارت اربعین می‌شود و این که زیارت اربعین نشانه مؤمن ذکر می‌شود. شاید یکی از علل آن این باشد که زیارت اربعین مختص اباعبدالله باشد. در روز عاشورا اهل سنت و سایر مسلمانان با هم اختلاف دارند. بعضی این روز را عید قلمداد می‌کنند. در عصر حاضر هم برخی مراسم جشن‌ها و عقدهای اهل سنت در روز عاشورا انجام می‌شود. همان تعبیری که در زیارت عاشورا بیان شده است «یوما تبرکت به بنو امیه» یعنی روزی که به آن تبرک جسته و این روز را مبارک می‌دانستند. امروزه نیز در بین مسلمانان نسبت به روز عاشورا این مسائل وجود دارد. اما روز اربعین دیگر مختص به اباعبدالله الحسین (ع) است. به این معنا که به زیارت امام در این روز تشویق می‌شوند، نشان می‌دهد که اجتماعی از محبین حقیقی اهل بیت و یاوران امام عصر ارواحنا فداه است. در عصر حاضر شاهدیم که اردوگاهی از کسانی که بنا است حضرت ولیعصر (عج) را یاری کنند، به پا می‌شود و شیعیان خالص و کسانی که معتقد به حضرت ولیعصر(عج) هستند حماسه ای عظیم را رقم می‌زنند، لذا محور قرار دادن زیارت اباعبدالله در روز اربعین یک ویژگی خاص دارد. طبیعی است که انسان باید ابتدا نسبت به منظور خود توجه پیدا کند. زائر به سمت چه کسی حرکت می‌کند؟ به نیت زیارت چه شخصیتی قدم از خانه بیرون می‌گذارد؟ این جلوه‌های زیبایی که در اربعین می‌بینیم به دلیل همین معرفت است و قلوب متدینین و مؤمنین متوجه اباعبدالله الحسین است و بالتبع متوجه وجود نازنین حضرت ولیعصر اروحنا فداه می‌شود که ایشان منتقم حقیقی است و انشاءالله این اجتماع عظیم حلقه وصلی به ظهور است.

فکر می کنید مهم ترین فراز زیارت اربعین کدام فراز است؟

تعابیر بزرگی در زیارت اربعین ذکر شده است از جمله این که می‌گوییم یا اباعبدالله الحسین شما خون قلبت را در راه خدا دادید، «لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» که مردم را از جهالت خارج کرده و نجات دهید. دست آنها را بگیرید و بهترین تعبیرش همین نجات از تحیر، گمراهی و سرگردانی است. ریشه اصلی شرایطی که امام حسین (ع) در آن بودند و باعث شد که عاشورا رقم بخورد جهل مردم و گرفتاری آنها در غبار گمراهی و فتنه بود. این تعبیر را در زیارت اربعین امام حسین (ع) داریم که خون مطهر سیدالشهدا، (مهج یعنی خونی که در قلب باقی می‌ماند) خون بهترین خلائق خدا در روز عاشورا بر زمین ریخت که مردم را از جهل نجات دهد و امت اسلامی را از حیرت، سرگردانی و گمراهی که حاکمان مبتلایشان کرده بودند نجات دهند. لذا امروزه هم شاهدیم که وصل شدن این تعابیر زیارت به این حرکت عظیم مردمی تأثیر گذار، دوباره راه خود را باز می‌کند یعنی همان نجات مردم از جهل. وقتی مردم دنیا توجه پیدا کنند که راه اصیل، راه اهل بیت است، این توجه‌ها و راه پیمایی عظیم به نیت زیارت اباعبدالله است، خودش علم هدایت است که مردم را از جهل، ضلالت و گمراهی نجات دهد. با وجود گرفتاری دنیای اسلام امثال داعش، تکفیری‌ها و وهابیون که مردم را دچار جهل کردند و از جهالت آنها سوء استفاده می‌کنند، باز می‌بینیم که نسخه شفابخش اباعبدالله الحسین (ع) است که در عصر حاضر با این حرکت عظیم، باعث متحول شدن قلوب می‌شود. مثل یک علم هدایت‌گر مسیر هدایت را نشان می‌دهد و این تعبیر زیارت اربعین دگرباره نمایان می‌شود: «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهله و حیره الضلاله» جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی برهاند.

https://shoma-weekly.ir/jqBOgE