گفتگوی ویژه

حرف‌هایم ناظر بر آینده بود نه گذشته

مطالبی را که به مناسبت 9 دی روز قیام مردم علیه فتنه‌سازان، فتنه گران و بستر سازان فتنه مطرح کردم،‌یک بازخوانی از پدیده فتنه بود. اگر اهل نظر در آن دقت کنند. مطالب بنده بیشتر ناظر بر آینده بود و ناظر بر گذشته نیست. این مطالب را هم به معنای آسیب شناسی فتنه تگفتم و هم برای جلوگیری از باز تولید فتنه در انتخابات سال 92 مطرح کردم. مسائل اصلی انقلاب همان است که مقام معظم رهبری فرمودند که همه ما باید در آن مسیر گام برداریم. جز خود کسانی که بسترساز فتنه هستند، قادر به تطهیر خود نیستند آنها باید از فتنه‌سازان و فتنه‌گران تبری جویند تا جلوی شکل‌گیری فتنه جدید گرفته شود.

محمد مهدی اسلامی -
حبیب الله عسگراولادی عضو شاخص حزب موتلفه در سال جاری سخنانی بر زبان آورد که انتقادات بسیار گسترده‌ای را از سوی چهره‌های شاخص اصولگرا برانگیخت.
حبیب الله عسگراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در حاشیه همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسیم، اما آنها از نظرات قبلی خود برنگشته‌اند گفت: اما اهل فتنه دور اینها جمع شده‌اند و به حیثیت‌شان آسیب زده‌اند. وی تاکید کرد: من موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم چون با هر دویشان کار کرده‌ام. یک سال و نیم وزیر موسوی بودم و با کروبی نیز در کمیته امداد و زندان بودم. خبرنگاری پرسید پس به نظر شما باید از این دو فرد رفع حصر شود که وی در پاسخ به این سئوال گفت: من را وارد سیاست نکنید. این موضوعات کار امنیتی و قضایی است و دستگاه‌های قضایی و امنیتی باید به این موضوع رسیدگی کنند. وی همچنین در مورد توهین به آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز گفت: نحوه برخوردی که با آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌شود قابل قبول نیست. من با ایشان در زندان بوده‌ام و آیت الله هاشمی در زمان غربت اسلام در مسئولیت خود هیچ کوتاهی نکرده است. البته ایشان مجتهد سیاسی هستند و در موضوعات سیاسی نظرات خاص خود را دارد. عسگراولادی با بیان اینکه در شرایط کنونی نباید خط ضد هاشمی یا خط ضد ناطق نوری داشته باشیم، اظهار کرد: اینچنین مسائلی را دشمن می‌خواهد. عسگراولادی تصریح کرد:«الان احتیاج داریم فضای انتخابات را به جای اینکه بگذاریم دیگران میدان جنگ کنند به میدان جشن ملی تمام عیار تبدیل کنیم. انشاءالله خداوند مرحمت می‌کند که این موضوع تحقق یابد. عسگراولادی پس از بیان این سخنان نیز در گفت و گویی با روزنامه قانون بار دیگر این سخنان را به نوعی تکرار کرده و گفت: «من به موسوی و کروبی گفتم که ما شماها را فتنه‌گر نمی‌شناسیم. الان هم پای حرفم هستم و معتقدم آنها فتنه‌گر نیستند. اما فتنه‌گران اطراف آنها بودند و آنها باید از فتنه‌گران تبری بجویند» این عضو شاخص موتلفه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نظام نمی‌خواهد اصلاح‌طلبان از موسوی و کروبی تبری بجویند. اصلاح‌طلبان باید از فتنه تبری بجویند.
عسگراولادی با اشاره به سخنان آیت الله جنتی در باره رد صلاحیت اهل فتنه در انتخابات عنوان کرد: منظور جنتی سید محمد خاتمی نبوده است چرا که آقای خاتمی که در متن نظام است. این سخنان تعجب ناظران سیاسی را برانگیخت با این حال برخی دیگر از اصولگرایان انتقادات خود را از اصلاح‌طلبان افزایش داده‌اند. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سر مقاله این روزنامه اصلاح‌طلبان «فعال در جریان 88» را متهم به خیانت کرد و نوشت که این جماعت پس از وطن فروشی آشکار در فتنه 88 نمی‌توانند به عنوان بخشی از مردم با یک حزب و گروه و جبهه درون نظام تعریف شوند.
مدیر مسئول کیهان اصلاح‌طلبان را به جاسوسی متهم کرد و افزود: در جریان فتنه یاد شده آشکارا دست به خیانت و جنایت آلوده و به عنوان «ستون پنجم» در خدمت مثلث آمریکا، انگلیس و اسرائیل بوده‌اند. البته این سخنان عسگراولادی با استقبال برخی از اصلاح طلبان مواجه شد و هفت نفر از اصلاح‌طلبان با نگارش نامه‌ای به پیر موتلفه تشکر خود را از بیان این سخنان از سوی وی اعلام کردند. این نامه البته آخرین نامه نبود و همین مساله موجب شد تا باب نامه‌نگاری از سوی حبیب الله عسگراولادی و اصلاح‌طلبان باز شود؛ مساله‌ای که عسگراولادی از آن به عنوان باز شدن باب گفت و گو یاد کرده است.
•    جنابعالی که جزو متقدمین مبارزه با طاغوت هستید این روزها متهم به اشتباه گرفتن مسائل اصلی و فرعی و همچنین تلاش برای تطهیر فتنه‌گران شده‌اید. اساساً اگر آنچه بر زبان آوردید، جزو معتقدات شما بود، چرا اینقدر با تاخیر بیان کردید؟
مطالبی را که به مناسبت 9 دی روز قیام مردم علیه فتنه‌سازان، فتنه گران و بستر سازان فتنه مطرح کردم،‌یک بازخوانی از پدیده فتنه بود. اگر اهل نظر در آن دقت کنند. مطالب بنده بیشتر ناظر بر آینده بود و ناظر بر گذشته نیست. این مطالب را هم به معنای آسیب شناسی فتنه تگفتم و هم برای جلوگیری از باز تولید فتنه در انتخابات سال 92 مطرح کردم. مسائل اصلی انقلاب همان است که مقام معظم رهبری فرمودند که همه ما باید در آن مسیر گام برداریم. جز خود کسانی که بسترساز فتنه هستند، قادر به تطهیر خود نیستند آنها باید از فتنه‌سازان و فتنه‌گران تبری جویند تا جلوی شکل‌گیری فتنه جدید گرفته شود.

•    آیا این مساله که عده‌ای از وابستگان و دلبستگان جریان فتنه از اظهارات شما، اظهار خشنودی کردند ودر مقابل برخی دلبستگان به گفتمان انقلاب و رهبری اظهار نارضایتی کردند، دلیل کافی و موجهی برای ناحق بودن سخنان شماست؟
این سخن که وابستگان فتنه از اظهارات من اعلام خشنودی کردند،‌خیلی مطابق با واقع نیست. بنده گفته‌ام بسترسازان فتنه یا کسانی که مفتون واقع شده‌اند، بیایند به خیمه مردم و ولایت و از خیمه آمریکا و رژیم صهیونیستی و انگلیس مکار خارج شوند. آیا آنها از این سخنان اظهار خشنودی کرده‌اند؟ اگر اینطور باشد که باید ختم فتنه را جشن بگیریم. صورت مساله این نیست که شما می‌گویید. صورت مساله بازخوانی فتنه و جلوگیری از بازتولید آن است که باید همه در این باره مشارکت کنند. اینکه عده‌ای هم به اظهارات بنده نقد داشتند، من به جان خریدارم چون آنها را علاقه‌مند به انقلاب،‌اسلام،‌امام و رهبری می‌دانم. آنها نقدهای مشفقانه دارند و می‌گویند نصایح بنده اثری ندارد و آب در هاون می‌کوبم. اهل فتنه یا بسترسازان فتنه همچنان بر طبل فتنه می‌کوبند امید به هدایت آنها ساده‌اندیشی است این هم یک دیدگاهی است راجع به فتنه چه بسا درست باشد. اما ما نمی‌توانیم از آینده خبر دهیم شاید خداوند به ملت ما لطف کند کسانی که راه را گم کرده‌اند، به جاده اصلی هدایت برگردند.

•    جنابعالی که جزو السابقون فعالیتهای تشکیلاتی هستید، آیا این گونه سخن گفتن را فارغ از نظر جمعی که جنابعالی جزو عناصر اصلی آن هستید، موجب صدمه دیدن تشکیلات ریشه‌داری مانند موتلفه و جبهه پیروان نمی‌بینید؟
باز کردن فضای گفت و گو و مباحثه برای آنان که اهل منطق و استدلال هستند، مضر نیست. کاری که شروع شده هزینه‌هایی هم دارد. البته این را هم بگویم که مواضع اخیر بنده ربطی به حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری ندارد. مواضع آنها صریح،‌روشن و مستدل است. آنچه بنده می‌گویم به نوعی فراحزبی و حتی فراجناحی است. فکر می‌کنم مخاطبانی دارد که باید یک دور گفت و گو با آنها در این سطح انجام شود. شاید حجت را بر آنان تمام کنیم. مخاطب اصلی من در این گفت و گو بسترسازان فتنه بوده‌اند نه آنهایی که اکنون مشغول نقد مشفقانه با بنده هستند.

•    تعریف شما از فتنه چیست و آیا علاوه بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل، برای افرادی در داخل نیز نقش اصلی در فتنه قائل هستید یا اینکه خیر، همه ریشه‌های فتنه و عوامل اصلی آن را منحصر به خارج از مرزهای ایران می‌دانید؟
بنده در این مورد به تفصیل سخن گفته‌ام. نمی‌خواهم تکرار مکررات باشد. هر کس که یک مقدار هوشمندی سیاسی داشته باشد، می‌داند اتاق فکر استبداد جهانی به سرگردگی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، سران اصلی فتنه هستند و هر روز توطئه‌ای علیه کشور تدارک می‌بینند ما اگر حدس نزنیم آنها چه چیزی تدارک دیده‌اند یقه کسانی را خواهیم گرفت که طرف اصلی ما نیستند این ماجرا که تمام شد باز توطئه‌ای دیگر شکل می‌گیرد. باید یقه عده‌ای دیگر را بگیریم. پس راهکار آن است که جلوی سربازگیری دشمن را بگیریم و از سربازانی که پادگان انقلاب را ترک کرده‌اند، بخواهیم به دامن مردم و ولایت برگردند. لایه‌شناسی فتنه برای برخورد با آن مهم است نباید این مهم را فراموش کنیم.

•    فکر می‌کنید زمینه‌های بروز فتنه 88 چه بود؟ این سئوال از این جهت اهمیت دارد که انتخابات جدیدی پیش رو است که آسیب شناسی نقاط آسیب‌پذیر قبلی می‌تواند از بروز آسیب‌های جدید جلوگیری کند؟
حرص، طمع، کینه توزی و لجاجت گردنه‌های صعب‌العبوری هستند که انسان را در طریق صراط مستقیم تهدید می‌کنند. انسان اگر دقت و به علائم و نشانه‌هایی که در راه است،‌توجه نکند، سقوط در این گردنه‌ها حتمی است. علائم و نشان‌هایی که ما را از این سقوط نجات می‌دهد،‌ایمان به خدا، توجه به دستورات ولی خدا،‌قانون و اخلاق مداری است همه ما نیاز داریم در این طریق سیر و سلوک سیاسی خود را انجام دهیم. در غیر این صورت طعمه گرگهایی خواهیم شد که در طرف دیگر جاده منتظر سقوط ما هستند. همین خطرات در انتخابات آینده ممکن است در کمین ما باشد. حرف من این است که انتخابات عرصه‌ای برای منازعه و تهدید امنیت و اقتدار ملی نیست. این دامی است که آمریکایی‌ها برای ما پهن کرده‌اند. در این دام حرص و طمع،‌کینه توزی و لجاجت بستر ورود افسران جنگ نرم دشمن و سپس ژنرالهای نگ سخت دشمن است ما باید این بستر را کور کنیم.

•    نیاز امروز کشور را چه می‌دانید و مشخصاً تصور می‌کنید چه شخصی (مصداق را بیان فرمایید لطفا) توان به دوش کشیدن بار و رفع نیاز را بر عهده دارد؟
نیاز امروز کشور همدلی و همگرایی برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های امام(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی است. نیاز امروز کشور عملیاتی کردن چشم‌انداز بیست ساله در مسیر برنامه پنج ساله و طراحی درست بودجه کل کشور در مسیر چشم‌انداز و برنامه پنج ساله است. ما باید طبق نقشه در پایان چشم‌انداز بیست ساله در جایگاه اول منطقه بایستیم و همانند یک ابرقدرت در جهان مطالبات جهان اسلام را در عرصه‌های جهان پیگیری کنیم. ما باید بر اساس خرد جمعی عمل کنیم اینکه الان بنده کسی را معرفی کنم،‌نوعی ناپختگی است آن کس که معرفی می شود، به عنوان مصداق یک فرآیندی را باید در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اصولگرایان طی کند. ما منتظر این هستیم که خرد جمعی اصولگرایان در این فرآیند به چه کسی می‌رسد، همان را حمایت کنیم.
•    گفتمان غالب درانتخابات آینده ریاست جمهوری چه خواهد بود یا به زعم شما چه باید باشد؟ و هر یک از جریانهای سیاسی اصلی چه جریان گفتمانی را نمایندگی و دنبال می‌کنند؟
گفتمان غالب در انتخابات آینده همان گفتمان پیشرفت، عدالت و خدمت است. مردم می‌خواهند کشور روز به روز پیشرفت کند مردم می‌خواهند رئیس جمهور و مسئولان به چیزی جز خدمت فکر نکنند. مردم دنبال بسط عدالت علوی در جامعه هستند. هر نامزدی که بتواند خود را به این گفتمان نزدیک نشان دهد مورد اقبال مردم خواهد بود البته ممکن است کسانی هم باشند که گفتمان دیگری مطرح کنند اما فکر کنم مورد اقبال مردم نخواهند بود.

•    به نظر شما دشمن چه برنامه‌ای برای انتخابات آینده خواهد داشت و هر یک از جریانهای اصلی حاضر در انتخابات چگونه ممکن است در دام این برنامه‌ها قرار بگیرند؟
دشمن در فکر این است که اصلا انتخاباتی برگزار نشود. اگر هم برگزار شد، سناریوی انتخابات گذشته را در خلق یک فتنه جدید تکرار کند مردم دست دشمن را خوانده‌اند مثل کوه ایستاده‌اند فکر می‌کنم نامزدها هم با تجربه انتخابات گذشته در چنین دامی نمی‌افتند. ما یک انتخابات با شکوه، قانونمند و با یک رقابت اخلاقی را در پیش داریم. انشاءالله
منبع: فرهیختگان


https://shoma-weekly.ir/xJLyQm